ציפוטלה
צילום: לינקדין
לקראת הדוחות

לקראת דוחות צ'יפוטלה: האם המחירים הגבוהים הבריחו את הלקוחות?

האנליסטים מצפים כי לרבעון יוני צ'יפוטלה תדווח על רווח למניה של 32 סנט על הכנסות של 2.94 מיליארד דולר, צמיחה של 28% -17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד
אדיר בן עמי |

בעוד רוב רשתות המזון המהיר נאבקות לשמור על הלקוחות על רקע המחירים הגבוהים ויוצאות עם עסקאות חדשות, צ'יפוטלה CHIPOTLE MEXICAN GRILL ממשיכה לזרוח הודות לקהל הלקוחות הנאמן שלה שהמחיר לא ממש מעניין אותו. רשת המסעדות תדווח על תוצאותיה היום (רביעי) לאחר המסחר ובוול-סטריט אופטימיים.

האנליסטים מצפים כי לרבעון יוני צ'יפוטלה תדווח על רווח למניה של 32 סנט על הכנסות של 2.94 מיליארד דולר, צמיחה של 28% -17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי חברת המודיעין על בסיס מיקום Placer.ai, מספר הביקורים בסך הכל בסניפי צ'יפוטלה גדל בכמעט 17% לעומת הרבעון השני בשנה שעברה. בעוד הצמיחה נבעה בחלקה מפתיחה של סניפים חדשים, מספר הביקורים פר סניף גדל גם הוא ב-9.5%, מה שמצביע על מכירות חזקות בחנויות זהות. 

לפי שלושה חודשים, רשת המסעדות דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון הראשון, עם עלייה של 24% ברווחים ו-14% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המכירות בחנויות זהות צמחו גם הן ב-7%, בעזרת מחירים גבוהים יותר ושיפור במספר הקונים. קהל הלקוחות של צ'יפוטלה נוטה להיות צעיר יותר, אמיד יותר ומודע יותר לבריאות ולתזונה שלו. כך שהם נחשבים נאמנים יותר לרשת גם בזמן עליית מחירים. 

 

התחזית להמשך

לשנת 2024, צ'יפוטלה צופה צמיחה במכירות בחנויות זהות של איזור ה-5%. החברה מתכננת לפתוח בין 285 ל-315 מסעדות חדשות השנה, בנוסף ל-3,400 סניפים שהרשת כבר מפעילה. רוב הסניפים החדשים כוללים גם מסלול הזמנות לרכבים, כך שהצרכנים יכולים להזמין באפליקציה ולאסוף את ההזמנות במהירות. האסטרטגיה החדשה, לפי החברה, גרמה למכירות ושולי רווח גבוהים יותר מאשר במסעדות רגילות.

בטווח הארוך, צ'יפוטלה פועלת להכפיל את מספר הסניפים שלה ל-7,000 ברחבי ארה"ב והגיע למכירות ממוצעות מכל סניף של 4 מיליון דולר, לעומת ממוצע של 3.1 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. 

מניית רשת המסעדות עלתה ביותר מ-50% בששת החודשים הראשונים של השנה על רקע הצמיחה החזקה ברווחים. המניה עברה בחודש שעבר פיצול של 1 ל-50 והמניה ירדה מאז והיא נסחרת ב-23% מתחת לשיא כל הזמנים אליו הגיעה ב-18 ביוני. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.