אסף רפפורט וויז WIZ
צילום: נתנאל טוביאס

וול סטריט ג'ורנל: השיחות לרכישת Wiz על ידי גוגל כשלו

לפני מעט יותר משבוע דיווח הוול סטריט ג'ורנל על מגעים מתקדמים לרכישת חברת הסייבר הישראלית תמורת סכום חסר תקדים של 23 מיליארד דולר, כעת מוסר העיתון מפני מקורות אנונימיים כי המגעים נכשלו
גיא טל | (9)

הוול סטריט ג'ורנל דיווח מפי מקורות אנונימיים כי השיחות לרכישת חברת הסייבר Wiz הישראלית על ידי ענקית הטכנולוגיה מארצות הברית אלפאבית GOOGLE , החברה האם של גוגל, עליהם דווח אך לפני ימים אחדים, נכשלו והעסקה לא תצא אל הפועל בסופו של דבר.  במייל שנשלח לעובדי Wiz על ידי מנכ"ל החברה אסף רפפורט, והגיע לידי כתבי העיתון הודיע רפופרט כי כעת מטרת החברה לצאת להנפקה ציבורית (IPO).  "אני יודע שהשבוע האחרון היה אינטנסיבי עם הבאז סביב הרכישה הפטנציאלית" כתב רפפורט לעובדים, כך על פי הוול סטריט ג'ורנל, "בעוד אנחנו מוחמאים על ידי ההצעה שקיבלנו, בחרנו להמשיך בדרכנו כדי לבנות את Wiz. עוד מסר רפופרט לעובדים באימייל שכתב כי החברה מצפה להגיע למיליארד דולר בהכנסות שנתיות, עוד לפני ההנפקה. החברה אמנם צומחת במהירות, אך ההכנסות בשנת 2023 הסתכמו ב-350 מיליון דולר, כך שנראה שיש עוד זמן מה עד להשגת היעד.  במאי האחרון השלימה החברה סבב גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר.  וויז הוקמה בשנת 2020 על ידי אסף רפפורט (המנכ"ל), ינון קוסטיקה (סמנכ"ל המוצרים), עמי לוטבק (סמנכ״ל הטכנולוגיות) ורועי רזניק (סמנכ״ל המו"פ).

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כשיש גאווה וחטאים-הכל נופל.חרטא (ל"ת)
    אורית 24/07/2024 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חטא ההיבריס (ל"ת)
    יובל 23/07/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    משה 23/07/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    היה חייב לעבור את רשויות המס האמריקאי. נא לא לחרטט
  • 6.
    ביצים של בנות יענה. תותחים! (ל"ת)
    אבי 23/07/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ברור שזה לא אמיתי 23/07/2024 08:01
    הגב לתגובה זו
    גוגל עשתה להם תרגיל , היא לכדה אותם באמצעות 23 מיליארד דולר הצעה מדומה, עשתה דיו-דיליג'נס, הבינה איך המוצר בנוי וחשפה אותו, עכשיו היא תפתח בהשקעה של 3-5 מילארד דולר עם צוות של 50 מפתחים חזקים משהו יותר טוב...ישראלים טיפשים שהכסף עיוור את עיניהם...
  • 4.
    למה 23/07/2024 07:59
    הגב לתגובה זו
    אם הכוונה להנפקה , מדהים איך הצד השני שומר על חשאיות ואצלנו כל פסיק מגיע לעיתון
  • 3.
    פלופ אחד גדול 23/07/2024 07:04
    הגב לתגובה זו
    היא הבינה שאין שם שום דבר מעניין, אותו דבר כמו אצל המתחרים פשוט עטוף בעטיפה אחרת
  • 2.
    גוגל גילתה את הפלופ 23/07/2024 06:59
    הגב לתגובה זו
    זהו מוצר שקיים בחברות אחרות ללא שום יתרון תחרותי או איכותי, כנראה שגוגל הבינה שבהשקעהשל 3 מיליארד דולר עם צוות של 50 מפתחים חזקים היא תוכל לבנות את המוצר בתוך שנה
  • 1.
    כל החידושים ישנים וסחורה שלך פגומה וטמאה. (ל"ת)
    היטאק ציוני פארש 23/07/2024 06:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.