S&P: "פשיטות הרגל בארה"ב הגיעו לשיא של 14 שנה"
גל של פשיטות רגל בארה"ב - מספר התאגידים האמריקאים המגישים בקשות לפשיטת רגל בחודש אחד הגיע לשיא מאז תחילת 2020, כך לפי דו"ח של S&P Global. לפי הדוח, הוגשו מתחילת השנה 346 בקשות פשיטת רגל בארה"ב - נתון גבוה יותר מכל תקופה דומה ב-14 השנים האחרונות. רק בחודש יוני האחרון נרשמו 75 בקשות פשיטת רגל חדשות, מספר שמתקרב לשיא שנרשם בחודשים הקשים ביותר של 2020, אז המשבר הכלכלי שנגרם מקורונה דחף גל עצום של עסקים לפשיטת רגל.
הנתונים מהדו"ח עולים בקנה אחד עם דו"ח אחר של S&P מלפני כמה חודשים שסקר את מספר העסקים שהגיעו לחדלות פירעון בפעם השנייה, שהצביע על זינוק בשיעור החברות המגיעות לחדלות פירעון חוזרת - 35% מסך כל החברות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008.
העסקים בארה"ב מתקשים וקורסים על רקע הריבית הגבוהה ביותר בארה"ב ב-23 השנה האחרונות שנמצאת באזור הרמה הנוכחית כבר קרוב לשנה. למרות נתוני מאקרו מעודדים לאחרונה, בראשם מדד המחירים לצרכן שהיה שלילי בחודש יוני, לראשונה מזה 4 שנים, מקבלי ההחלטות בפד' נזהרים בהחלטה על העיתוי המתאים להוריד ריבית. עם זאת, גוברות ההערכות האופטימיות לגבי הורדת ריבית בחודש ספטמבר הקרוב.
בחלוקה לפי סקטורים, סקטור מוצרי הצריכה הוא זה שחווה את מספר מקרי פשיטת הרגל הגבוה ביותר בשנת 2024, עם 55 בקשות. אחריהם נמצאים תחומי הבריאות והתעשייה עם 40 בקשות כל אחד. סקטורים נוספים שנפגעו כוללים את סקטור הטכנולוגיה עם 20 בקשות, מזון וצריכה בסיסית עם 19 בקשות, פיננסים עם 16 בקשות, חומרי גלם עם 11 בקשות, תקשורת עם 10 בקשות, אנרגיה עם 4 בקשות ותשתיות עם 3 בקשות.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סקטור מוצרי הצריכה כולל חברות שמוכרות מוצרים או שירותים שאנשים עשויים לרצות אך הם לא הכרחיים עבור מחייתם. בהתחשב בכך, הגיוני שתחום זה מוביל בפשיטות הרגל לאור כך שהצרכנים מעדיפים לחסוך באזורי ה"מותרות" ולתת עדיפות להוצאות חיוניות כמו מזון, דלק ותשלומי הלוואות.
צמיחת ההוצאות האישיות, או הצריכה הפרטית, נמצאת במגמת ירידה מאז השיא באפריל 2021, כאשר אז חוסר האיזון בין הביקוש וההיצע הוביל לזינוק באינפלציה שלא נראה מאז שנות ה-70. באפריל 2021, ההוצאות האישיות קפצו בכמעט 30% לעומת התקופה המקבילה, הרבה מעל ל-5.1% שנרשם במאי 2024.
גם בעלי העסקים הקטנים בארה"ב מתמודדים עם קשיים, כאשר ההערכות בקרב העסקים הקטנים לגבי הכלכלה בחודשים שנותרו השנה נותרות פסימיות, כך לפי ביל דונקלברג, הכלכלן הראשי של הפדרציה הלאומית לעסקים עצמאיים, בדוח שפורסם ביוני. "לא צפויה הקלה באינפלציה עבור בעלי עסקים קטנים לקראת החודשים הלא ברורים שלפנינו".
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.כלכלה לחוד ונסדק לחוד (ל"ת)עוקב של אבא של בבר 14/07/2024 11:30הגב לתגובה זו
- 1.דודו 14/07/2024 10:55הגב לתגובה זוהעקשנות הזאת של הורדת האינפלציה למספר מסויים מפילה חללים רבים בדרך והשאלה האם העקשנות הזאת היא לא כמו בפתגם הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות או לשפוך את התינוק עם המים ואני שואל מה יכול לקרות אם יוריד את הריבית ב2 אחוזים לסביבת ריבית של 3 אחוזים -זה יכול לעזור להמון עסקים קטנים ומשקי בית ומנגד האינפלציה לא תשתולל המון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
