רכב גנוב
צילום: פוינטר

עלייה של 42% בגניבות רכב; ת"א מככבת, איך זה ישפיע על הביטוח?

הנתונים מלמדים על גידול משמעותי, יותר מפי 2, ברבעון הרביעי של 2023. 18% מכלי הרכב נגנבים בתל אביב - איזה רכב נגנב הכי הרבה, מה שיטת הגניבה הפופלארית ומה זה יעשה למחיר הביטוח שלכם?
איציק יצחקי | (9)

תופעת גניבות הרכב בישראל הולכת ומתרחבת והיא פוגעת בכיס של כולנו - בשנה האחרונה האמירו מחירי הביטוח ורבים נאלצו לשלם יותר, או שהחליטו, בצעד חריג, לשנות את הרכב הביטוח שלהם ולבטח אותו בצד ג' בלבד.

לפי הנתונים, חל גידול של 42% בניסיונות גניבות הרכב בישראל ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון של השנה, מה שמשלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של 2023. נמצא כי 39% מניסיונות גניבות הרכב הם באיזור המרכז, כשתל אביב מככבת עם 18% מניסיונות גניבה בתל אביב - גידול של 28%. עוד עולה מסקר המערך המבצעי של POINTER (מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים), כי 43% מניסיונות הגניבה היו של רכבים מסוג SUV (רכב דומה לרכב שטח, אך השימוש העיקרי שלו הוא נסיעה בכביש) - גידול של 13% ביחס לרבעון הראשון. עוד נמצא, כי רכבים משנתון 2021 מהווים 19% מכלל ניסיונות הגניבות. 

 

לפי הדוח, אפשר לראות את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות ובמיוחד באיזור המרכז. ההערכה היא שאם הנתונים האלה ימשיכו לעלות, גם מחירי הביטוח יאמירו.

רכב גנוב (יחצ)איתור רכב גנוב (פוינטר)

תל אביב בראש, פתח תקוה אחריה

אז מהן הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024? תל אביב עם 18% וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה, פתח תקווה עם 6% באר שבע 6% ירושלים 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת.

בחלוקה למחוזות, ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% באזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה באזור המרכז והירידה באזור הצפון היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור בעקבות הלחימה בצפון.   אזור המרכז עם כ- 39% מסך הגניבות עליה של 18% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור השרון עם כ- 12% מסך הגניבות – ירידה של 14% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור הדרום עם כ- 11% - כמעט ללא שינוי מהרבעון הראשון לרבעון הראשון. בנוסף, אזור השפלה עם כ- 26% מסך הגניבות עליה של 30% ביחס לרבעון הראשון. אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%

אזור צפון עם כ - 4% - ירידה של 70% מהרבעון הראשון.

לגבי השנים של הרכבים שנגנבו, עולה כי כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

בחברה מציינת כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

 

עוד צוין, כי תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

גונבים רכב דרך משבש סלולרי

ב-8.5 מתוך 10 גניבות נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 נתוני גניבות רכב (פוינטר)

נתוני גניבות רכב (פוינטר)

ניסיונות הגניבה במשבש סלולרי מבוצעים דרך שכפול מפתח: זו עדיין שיטת הגניבה המובילה. מדובר בשכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 47% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לגבי שימוש במשכפל אלחוטי מדובר ב-7% - ירידה של 22% ביחס לרבעון הקודם. לגבי תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 23% מסך הגניבות. לגבי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 13% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

ומה עם גניבה בידי מורשה? זו מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו רק 1% מסך הגניבות השנה. 

איזה סוג רכב גונבים הכי הרבה?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם לשנת 2024. רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון. רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.

עוד עולה, כי רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי. לעומת זאת, משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם. כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם של 2024. לגבי דו גלגלי – הם מהווים 8% מסך הגניבות - ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירוחם 03/07/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    שר לבטחון פנים עם כיפה שהוא בדיחה.
  • 8.
    לירן 01/07/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    עושקים אותנו לאור יום
  • 7.
    שי.ע 30/06/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד לא אכפת? השמאל לא ישנה את המצב הזה אם יהיה בשילטון
  • 6.
    לא מאמין לנתונים 30/06/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    קרטל חברות הביטוח עושק את הלקוחות כמו כול הקרטלים והמונופולים שלא עושים חשבון לרגולציה שלא קיימת .
  • 5.
    יואלי 30/06/2024 12:30
    הגב לתגובה זו
    על ידי כך הממשלות תורמות לפרוטקשין, לרווחים עצומים למשפחות הפשעה ולעבריינים. ככה זה כששר המשפטים מסתובב עם חברי מרכז עבריינים. רק בישראל.
  • 4.
    אזרח שומר חוק 30/06/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    ונראה מי יעז לגנוב רכב.
  • 3.
    שועל ערבות 30/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    איזה נזק כספי גרמה הממשלה המטורפת הזאת לכלל הציבור..המצב הכלכלי גרוע..הטרור עלה..האנטישמיות עלתה..כמות ההרוגים עלתה..כמות הנרצחים עלתה..הביטוח עלה וכל משפחה משלמת אלפי שקלים יותר בגלל הגניבות.תודה לכם
  • 2.
    מה לא ברור ? 30/06/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    50 שוטרי משממר הגבול סביב הבית של ביביהו במקום לרדוף ולהכות בגנבי הרכב. חברות הביטוח הרימו ידיים. ככה זה במדינות אפריקה נוסעים ברכבים ללא ביטוח, זה סימן ראשון לשחיתות שלטונית אובדן אמון בממשל
  • 1.
    דרור 30/06/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    מי שמייצר את השקרים והפניקה זה קרטל חברות הביטוח . בימים של ממשלה כושלת ובימים שאין רגולציה החגיגה משתוללת . האזרחים חייבים להגיע למסקנה שאת הממשלה הזאת חייבים להחליף .
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.