רכב גנוב
צילום: פוינטר

עלייה של 42% בגניבות רכב; ת"א מככבת, איך זה ישפיע על הביטוח?

הנתונים מלמדים על גידול משמעותי, יותר מפי 2, ברבעון הרביעי של 2023. 18% מכלי הרכב נגנבים בתל אביב - איזה רכב נגנב הכי הרבה, מה שיטת הגניבה הפופלארית ומה זה יעשה למחיר הביטוח שלכם?
איציק יצחקי | (9)

תופעת גניבות הרכב בישראל הולכת ומתרחבת והיא פוגעת בכיס של כולנו - בשנה האחרונה האמירו מחירי הביטוח ורבים נאלצו לשלם יותר, או שהחליטו, בצעד חריג, לשנות את הרכב הביטוח שלהם ולבטח אותו בצד ג' בלבד.

לפי הנתונים, חל גידול של 42% בניסיונות גניבות הרכב בישראל ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון של השנה, מה שמשלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של 2023. נמצא כי 39% מניסיונות גניבות הרכב הם באיזור המרכז, כשתל אביב מככבת עם 18% מניסיונות גניבה בתל אביב - גידול של 28%. עוד עולה מסקר המערך המבצעי של POINTER (מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים), כי 43% מניסיונות הגניבה היו של רכבים מסוג SUV (רכב דומה לרכב שטח, אך השימוש העיקרי שלו הוא נסיעה בכביש) - גידול של 13% ביחס לרבעון הראשון. עוד נמצא, כי רכבים משנתון 2021 מהווים 19% מכלל ניסיונות הגניבות. 

 

לפי הדוח, אפשר לראות את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות ובמיוחד באיזור המרכז. ההערכה היא שאם הנתונים האלה ימשיכו לעלות, גם מחירי הביטוח יאמירו.

רכב גנוב (יחצ)איתור רכב גנוב (פוינטר)

תל אביב בראש, פתח תקוה אחריה

אז מהן הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024? תל אביב עם 18% וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה, פתח תקווה עם 6% באר שבע 6% ירושלים 5% כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין 5% כל אחת.

בחלוקה למחוזות, ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% באזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה באזור המרכז והירידה באזור הצפון היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור בעקבות הלחימה בצפון.   אזור המרכז עם כ- 39% מסך הגניבות עליה של 18% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור השרון עם כ- 12% מסך הגניבות – ירידה של 14% ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024. אזור הדרום עם כ- 11% - כמעט ללא שינוי מהרבעון הראשון לרבעון הראשון. בנוסף, אזור השפלה עם כ- 26% מסך הגניבות עליה של 30% ביחס לרבעון הראשון. אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%

אזור צפון עם כ - 4% - ירידה של 70% מהרבעון הראשון.

לגבי השנים של הרכבים שנגנבו, עולה כי כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

בחברה מציינת כי לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

 

עוד צוין, כי תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

גונבים רכב דרך משבש סלולרי

ב-8.5 מתוך 10 גניבות נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 נתוני גניבות רכב (פוינטר)

נתוני גניבות רכב (פוינטר)

ניסיונות הגניבה במשבש סלולרי מבוצעים דרך שכפול מפתח: זו עדיין שיטת הגניבה המובילה. מדובר בשכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 47% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לגבי שימוש במשכפל אלחוטי מדובר ב-7% - ירידה של 22% ביחס לרבעון הקודם. לגבי תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 23% מסך הגניבות. לגבי גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 13% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

ומה עם גניבה בידי מורשה? זו מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה. שוד וגניבת רכב מונע: היוו רק 1% מסך הגניבות השנה. 

איזה סוג רכב גונבים הכי הרבה?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם לשנת 2024. רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון. רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ללא שינוי ביחס לרבעון ראשון.

עוד עולה, כי רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי. לעומת זאת, משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון הקודם. כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם של 2024. לגבי דו גלגלי – הם מהווים 8% מסך הגניבות - ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירוחם 03/07/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    שר לבטחון פנים עם כיפה שהוא בדיחה.
  • 8.
    לירן 01/07/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    עושקים אותנו לאור יום
  • 7.
    שי.ע 30/06/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד לא אכפת? השמאל לא ישנה את המצב הזה אם יהיה בשילטון
  • 6.
    לא מאמין לנתונים 30/06/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    קרטל חברות הביטוח עושק את הלקוחות כמו כול הקרטלים והמונופולים שלא עושים חשבון לרגולציה שלא קיימת .
  • 5.
    יואלי 30/06/2024 12:30
    הגב לתגובה זו
    על ידי כך הממשלות תורמות לפרוטקשין, לרווחים עצומים למשפחות הפשעה ולעבריינים. ככה זה כששר המשפטים מסתובב עם חברי מרכז עבריינים. רק בישראל.
  • 4.
    אזרח שומר חוק 30/06/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    ונראה מי יעז לגנוב רכב.
  • 3.
    שועל ערבות 30/06/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
    איזה נזק כספי גרמה הממשלה המטורפת הזאת לכלל הציבור..המצב הכלכלי גרוע..הטרור עלה..האנטישמיות עלתה..כמות ההרוגים עלתה..כמות הנרצחים עלתה..הביטוח עלה וכל משפחה משלמת אלפי שקלים יותר בגלל הגניבות.תודה לכם
  • 2.
    מה לא ברור ? 30/06/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    50 שוטרי משממר הגבול סביב הבית של ביביהו במקום לרדוף ולהכות בגנבי הרכב. חברות הביטוח הרימו ידיים. ככה זה במדינות אפריקה נוסעים ברכבים ללא ביטוח, זה סימן ראשון לשחיתות שלטונית אובדן אמון בממשל
  • 1.
    דרור 30/06/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
    מי שמייצר את השקרים והפניקה זה קרטל חברות הביטוח . בימים של ממשלה כושלת ובימים שאין רגולציה החגיגה משתוללת . האזרחים חייבים להגיע למסקנה שאת הממשלה הזאת חייבים להחליף .
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.