רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

התחרות בשוק הרכב החשמלי מתגברת - BYD ופולקסווגן מול טסלה

יצרניות ה-EV מתחרות בלפתח סוללות, מנועים חשמליים ומגוון רחב יותר של מנועי בנזין שיכולים לעבוד באופן היברידי; במה כל חברה מתמקדת?
דור עצמון | (2)

יצרניות הרכב העולמיות חושפות עוד ועוד מכוניות וטכנולוגיות טובות יותר מקודמותיהן, במה שהופך את התעשייה למסובכת ותחרותית יותר מדי יום. יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR חשפה אתמול את הדור החמישי של טכנולוגיית הפלאג-אין ההיברידית שלה שיכולה לנסוע כ-1,280 ק"מ על מיכל דלק אחד וטעינת סוללה אחת.

מדובר בטווח נסיעה גדול במיוחד, כך שגודל המכונית, גודל מיכל הדלק, איכות הסוללה ושילוב המנוע משחקים כולם תפקיד בהגברת היעילות. BYD מייצרת רק מכוניות חשמליות, בין אם מדובר בדגמים חשמליים המתבססים באופן אבסולוטי על סוללה או דגמים היברידיים נטענים. המכוניות החשמליות הזולות שלה זכו לתשומת ליבם של מתחרות המבקשות להגן על נתח השוק שלהן מחוץ לסין.

גם פולקסווגן הודיעה אתמול על תוכניות להשיק באירופה רכב חשמלי לחלוטין שמחירו יעמוד על 20,000 אירו (21,600 דולר) עד שנת 2027. החלטה זו מגיעה חודשים לאחר ש-BYD הורידה את המחיר של דגם ה-Seagull EV ("שחף") שלה ל-10,000 דולר בסין. החברה מוכרת את הדגם הזה גם במקסיקו וברזיל, אבל שם מחירו מתחיל ביותר מ-20,000 דולר. BYD הודתה שהמכוניות הזולות ביותר שלה יעלו יותר בחו"ל בגלל תקנות הבטיחות המקומיות.

היתרון המהותי של BYD הוא בעלויות של בניית המכוניות בסין, בנוסף לכך שהיא גם מייצרת סוללות משלה. פולקסווגן לעומת זאת, מתכננת לייצר רכבי EV בעלות נמוכה באירופה. "מדובר בייצור של מוכניות חשמליות ברמת הכניסה, ייצור שיבוצע באירופה ועבור אירופה", אמר מנכ"ל פולקסווגן, אוליבר בלום. "בכך, אנו משלבים מחויבות ברורה לאירופה כמיקום תעשייתי, מדיניות תעשייתית אירופאית ובסופו של דבר פועלים למען האינטרסים של הלקוחות האירופים".

רכבי ה-EV במחיר הנמוך אמורים להגיע שנה או שנתיים לאחר שטסלה TESLA INC תשיק את ה-EV הזול שלה בתחילת 2025. לאחרונה האיצה טסלה את הפיתוח של הרכב החשמלי הזול שלה על רקע האטה בגידול לביקוש למכוניות שלה, ולמכוניות החשמליות בכלל. טסלה מסרה כ-387,000 כלי רכב ברבעון הראשון, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מכך שהצמיחה הכוללת של כלי רכב חשמליים בארה"ב האטה ביותר מ-40% ברבעון הרביעי של 2023 ל-3% בלבד ברבעון הראשון של 2024.

ההצהרות של פולקסווגן ו-BYD הגיעו בדיוק כאשר טויוטה הכריזה על תוכניות לפתח מנועים הפועלים עם דלקים שונים כמו גז טבעי דחוס ומימן. עד לפני כמה שנים, יצרניות הרכב הוציאו דולרים רבים על מו"פ כדי ליצור מנועי בנזין יעילים יותר. כעת עליהן לפתח סוללות, מנועים חשמליים ומגוון רחב יותר של מנועי בנזין שיכולים לעבוד באופן היברידי. הוצאות מחקר ופיתוח יכולות להקשות על שולי הרווח. טויוטה אמרה לאחרונה שהרווח התפעולי לשנת 2025 יירד ב-20% מכיוון שהיא תגביר את ההשקעות בטכנולוגיה. החברה מצפה לרשום רווח תפעולי של כ-27.5 מיליארד דולר לשנה, אם כי בתחילת החודש ציפו בוול סטריט לרווח תפעולי של קרוב ל-35 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הריצה 30/05/2024 07:44
    הגב לתגובה זו
    מראה שזה טרנד שיצטמצם!אני מעדיף להשקיע בפולקס וטויו
  • 1.
    יש מקום לכולם במחיר המתאים לכל הרמות (ל"ת)
    עושה חשבון 30/05/2024 06:43
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5