רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

התחרות בשוק הרכב החשמלי מתגברת - BYD ופולקסווגן מול טסלה

יצרניות ה-EV מתחרות בלפתח סוללות, מנועים חשמליים ומגוון רחב יותר של מנועי בנזין שיכולים לעבוד באופן היברידי; במה כל חברה מתמקדת?
דור עצמון | (2)

יצרניות הרכב העולמיות חושפות עוד ועוד מכוניות וטכנולוגיות טובות יותר מקודמותיהן, במה שהופך את התעשייה למסובכת ותחרותית יותר מדי יום. יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR חשפה אתמול את הדור החמישי של טכנולוגיית הפלאג-אין ההיברידית שלה שיכולה לנסוע כ-1,280 ק"מ על מיכל דלק אחד וטעינת סוללה אחת.

מדובר בטווח נסיעה גדול במיוחד, כך שגודל המכונית, גודל מיכל הדלק, איכות הסוללה ושילוב המנוע משחקים כולם תפקיד בהגברת היעילות. BYD מייצרת רק מכוניות חשמליות, בין אם מדובר בדגמים חשמליים המתבססים באופן אבסולוטי על סוללה או דגמים היברידיים נטענים. המכוניות החשמליות הזולות שלה זכו לתשומת ליבם של מתחרות המבקשות להגן על נתח השוק שלהן מחוץ לסין.

גם פולקסווגן הודיעה אתמול על תוכניות להשיק באירופה רכב חשמלי לחלוטין שמחירו יעמוד על 20,000 אירו (21,600 דולר) עד שנת 2027. החלטה זו מגיעה חודשים לאחר ש-BYD הורידה את המחיר של דגם ה-Seagull EV ("שחף") שלה ל-10,000 דולר בסין. החברה מוכרת את הדגם הזה גם במקסיקו וברזיל, אבל שם מחירו מתחיל ביותר מ-20,000 דולר. BYD הודתה שהמכוניות הזולות ביותר שלה יעלו יותר בחו"ל בגלל תקנות הבטיחות המקומיות.

היתרון המהותי של BYD הוא בעלויות של בניית המכוניות בסין, בנוסף לכך שהיא גם מייצרת סוללות משלה. פולקסווגן לעומת זאת, מתכננת לייצר רכבי EV בעלות נמוכה באירופה. "מדובר בייצור של מוכניות חשמליות ברמת הכניסה, ייצור שיבוצע באירופה ועבור אירופה", אמר מנכ"ל פולקסווגן, אוליבר בלום. "בכך, אנו משלבים מחויבות ברורה לאירופה כמיקום תעשייתי, מדיניות תעשייתית אירופאית ובסופו של דבר פועלים למען האינטרסים של הלקוחות האירופים".

רכבי ה-EV במחיר הנמוך אמורים להגיע שנה או שנתיים לאחר שטסלה TESLA INC תשיק את ה-EV הזול שלה בתחילת 2025. לאחרונה האיצה טסלה את הפיתוח של הרכב החשמלי הזול שלה על רקע האטה בגידול לביקוש למכוניות שלה, ולמכוניות החשמליות בכלל. טסלה מסרה כ-387,000 כלי רכב ברבעון הראשון, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מכך שהצמיחה הכוללת של כלי רכב חשמליים בארה"ב האטה ביותר מ-40% ברבעון הרביעי של 2023 ל-3% בלבד ברבעון הראשון של 2024.

ההצהרות של פולקסווגן ו-BYD הגיעו בדיוק כאשר טויוטה הכריזה על תוכניות לפתח מנועים הפועלים עם דלקים שונים כמו גז טבעי דחוס ומימן. עד לפני כמה שנים, יצרניות הרכב הוציאו דולרים רבים על מו"פ כדי ליצור מנועי בנזין יעילים יותר. כעת עליהן לפתח סוללות, מנועים חשמליים ומגוון רחב יותר של מנועי בנזין שיכולים לעבוד באופן היברידי. הוצאות מחקר ופיתוח יכולות להקשות על שולי הרווח. טויוטה אמרה לאחרונה שהרווח התפעולי לשנת 2025 יירד ב-20% מכיוון שהיא תגביר את ההשקעות בטכנולוגיה. החברה מצפה לרשום רווח תפעולי של כ-27.5 מיליארד דולר לשנה, אם כי בתחילת החודש ציפו בוול סטריט לרווח תפעולי של קרוב ל-35 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הריצה 30/05/2024 07:44
    הגב לתגובה זו
    מראה שזה טרנד שיצטמצם!אני מעדיף להשקיע בפולקס וטויו
  • 1.
    יש מקום לכולם במחיר המתאים לכל הרמות (ל"ת)
    עושה חשבון 30/05/2024 06:43
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.