האם גוגל מנסה לפגוע בנכס הכי גדול שלה?

מנוע החיפוש הוא מה שהפך את גוגל למפלצת,בעיקר בזכות האופן בו ענקית הטכנולוגיה משלבת בו פרסומות; עכשיו גוגל רוצה להטמיע בינה מלאכותית באופן שיקצר את החיפושים אך גם יגרום לחשיפה פחותה יותר של פרסומות - האם גוגל יורה לעצמה ברגל או מתאימה את עצמה לעתיד?
רוי שיינמן | (3)

גוגל  GOOGLE חייבת כמעט את כל ההצלחה שלה שהביאה אותה לאיפה שהיא היום למנוע החיפוש שלה, ובעיקר לצורה בה לצד הנגשת כל המידע שיש באינטרנט היא ידעה גם לשים פרסומות ולגרוף את הרווחים. עכשיו, נראה שהמהפך הפוטנציאלי הבא של גוגל גם בתחום החיפוש צפוי לבוא בזכות, מי אם לא, הבינה המלאכותית.

תשובות ממוקדות שיוצרות בינה מלאכותית בתגובה לחיפושים במנוע החיפוש צפויות להחליף את מבול הקליקים אותו צריכים המחפשים לעבור בשביל למצוא את המידע שהם צריכים. במקום לחפש בגוגל, למצוא את התוצאה המתאימה, להיכנס ולקרוא, הבינה המלאכותית תספק תקצירים מסודרים, ובעתיד גם הסברים תמציתיים למשימות מורכבות לצד תשובות מפורטות.

עם זאת, אותו שינוי המונע על ידי בינה מלאכותית עלול לערער את המודל העסקי מבוסס הפרסום והקליקים שבזכותו התבסס מעמדה של גוגל עד היום. השיטה החדשה, עם סקירה של בינה מלאכותית ואחריה פרסומות ממומנות, בעצם מוחקת את כל הקישורים האורגניים הכחולים שבנו את העסק של גוגל, שכמעט כל בעל עסק מכיר כ-SEO, כמו גם את הקישורים הממומנים שהיוו את עיקר הפרסום בחיפוש של גוגל (SEM).

"לא רק שלא ברור איך ייראו ויתפקדו הפרסומות בתצורה החדשה, אלא ברור לחלוטין שהצרכנים כנראה לא יחפשו את תוכן המקור, מה שיגרום לכך שהם לא ייחשפו לפרסומות," אמרה אוולין מיטשל-וולף, אנליסטית ב-eMarketer.

גוגל דורכת לעצמה על הרגליים כבר שנים

נראה שבמשך שנים מנוע החיפוש של גוגל הולך בכיוון של לספק מידע לקוראים גם מבלי שיצטרכו ללחוץ על תוצאות החיפוש. חלוניות המכילות את הטקסט הממוקד מתוך דף האינטרנט אותו הקורא חיפש, תקצירים של דפי ויקיפדיה במנוע החיפוש, שעות פתיחה של חנות ואפילו מזג אוויר - כמות המידע שניתן לדלות ממנוע החיפוש מבלי להיכנס לקישורים הולך וגובר, וככה כמות הפרסומות שהקוראים רואים הולכת ויורדת.

עכשיו, עם סיכומים שנוצרים על ידי בינה מלאכותית, משתמשים שהיו מתפתים בעבר להרחיק לכת ולחקור קישורים מעבר לחיפוש המקורי שלהם, עשויים לסיים את מסע החיפוש שלהם בלי לראות אפילו פרסומת אחת. נוסף על כך, מדידת היעילות של פרסום תהפוך למורכבת הרבה יותר בשיטת החיפוש החדשה. "בלי קליקים ככלי מדידה, יהיה קשה לדעת האם צרכן שם לב לפרסומת, קל וחומר האם היא משפיעה על החלטת רכישה", אמרה מיטשל-וולף.

השינויים שגוגל מקדמת בעצם עלולים לפגוע בשני הצדדים: מצד אחד, לגוגל יש אינטרס לשמור על מודל חיפוש הממומן על ידי פרסומות. פחות אתרים איכותיים שמתפרנסים מפרסומות יובילו לירידה באיכות תוצאות החיפוש של גוגל עצמה. מצד שני, עבור אתרים ועסקים שמסתמכים על תוצאות החיפוש, כל שינוי באופן בו גוגל מציגה את התוכן שלהם עלול להיות הרסני.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המפרסמים ייאלצו למצוא פתרונות אחרים

חיפוש המונע על ידי בינה מלאכותית עשוי גם להוביל לדרכים חדשות להרוויח כסף ממשתמשים ומתשומת הלב שלהם, וסביר להניח שהמפרסמים ימשיכו למצוא דרכים לפרסם. גוגל מציעה כבר היום מגוון פלטפורמות שמטרן ללמד משתמשים ובעלי עסקים להשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית בשביל לשפר את הביצועים שלהם ושל העסק שלהם, וסביר להניח שהיא כבר עכשיו אוספת מידע שיותר מאוחר יוכל לעזור לה בפרסום. גוגל מתעקשת על כך שגם כשהמוצרים שלה לחיפוש יתפתחו, החברה תישאר ממוקדת באספקת תנועה איכותית של מבקרים ולקוחות ליוצרי תוכן ולסוחרים.

ממצאים ראשוניים שגוגל כבר חשפה מראים שכאשר אנשים לוחצים על קישורים מסקירות בינה מלאכותית, דווקא סביר יותר שהם יבלו זמן נוסף באתר ממנו נאסף המידע. זו עשויה להיות נחמה פורת רווח לעסקים שמפסידים קליקים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אל תידאגו הבינה המלכותית גם תבחר איזה פרסומות להציג, היא תציג לך את התוצאות חיפוש בטלפון עם פרסומות! (ל"ת)
    אמנון 23/05/2024 23:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוצאות ממוקדות מנפיקות תשלום גבוה יותר מהמפרסמים (ל"ת)
    23/05/2024 23:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כאילו שיש לגוגל ברירה.. המתחרים נושפים בעורף (ל"ת)
    גל 23/05/2024 18:53
    הגב לתגובה זו
רון מירון ואיריס בינקוביץ' אינוקאן
צילום: Istock, פיפלביז

חברת הקנאביס הישראלית שבדרך לוול-סטריט

אינוקאן פארמה, המתמקדת בפיתוח תרופות מבוססות CBD לשחרור מבוקר לצד קו מוצרי טיפוח ובריאות, מציגה זינוק בהכנסות וצמצום חד בהפסדים – ומתכוננת להנפקה בוול סטריט
אדיר בן עמי |

אינוקאן פארמה, שהוקמה על ידי מנכ"ל טבע ישראל לשעבר, רון מירון, מתכוננת להנפקה בוול סטריט, כאשר מניית החברה כבר נסחרת בקנדה. החברה מתמחה בפיתוח מערכות מתקדמות להעברת תרופות המבוססות על רכיב ה־CBD מקנאביס רפואי. פעילותה נחלקת לשני תחומים עיקריים: פיתוח תרופות לשחרור מבוקר וארוך־טווח של CBD באמצעות טכנולוגיות ליפוזומים ואקסוזומים, שמיועדות לטיפול בכאב כרוני, אפילפסיה ומחלות נוספות; לצד תחום הצרכנות והבריאות, שבו היא משווקת קו מוצרים קוסמטיים וטיפוח מבוססי CBD.


הנהלת החברה כוללת את המנכ"לית איריס בינקוביץ עם מעל 20 שנות פעילות בשוק הפארמה, הקוסמטיקה והדרמטולוגיה. לצידה פועל רוני קמחי, סמנכ"ל התפעול, יזם סדרתי עם מומחיות בקמעונאות, טכנולוגיה ובריאות דיגיטלית. נלסון הלפרן, סמנכ"ל הכספים, מביא עמו ניסיון רחב בניהול חברות ציבוריות ופרטיות. תחום המחקר והפיתוח מנוהל בידי ד"ר אייל קלו, בעל רקע מחקרי ומעשי בפיתוח בדיקות רפואיות.


לפי אתר החברה, אינוקאן הוקמה על רקע הצורך הדחוף במענה למשבר האופיואידים ובמגבלות של שיטות הטיפול הקיימות בכאב כרוני. היא פיתחה מערכת ייחודית להזרקה ולשחרור מושהה של CBD, המהווה חלופה יעילה ולא־אופיואידית לניהול כאב בבני אדם ובבעלי חיים. לצד פעילותה בתחום התרופות, החברה מפתחת גם קו מוצרים רחב בתחום הטיפוח והבריאות, במטרה לעודד אורח חיים בריא ולספק פתרונות חדשניים המשפרים את איכות החיים.


הכנסות החברה כמעט הוכפלו בתוך שנה – מ־13.6 מיליון דולר ב־2023 ל־29.4 מיליון דולר ב־2024. ההפסד הנקי הצטמצם ל־262 אלף דולר בלבד, לעומת 4.2 מיליון דולר בשנה הקודמת. במחצית הראשונה של 2025 רשמה אינוקאן הכנסות של 14.8 מיליון דולר והפסד מתון של כחצי מיליון דולר.


מניית החברה נסחרת בבורסה הקנדית לפי שווי של 58.4 מיליון דולר ואיבדה 18% מתחילת השנה.