האחזקות של הטייקונים הגדולים של וול סטריט וקרנות הגידור נחשפות
אחת לרבעון מפרסמים המשקיעים הגדולים את אחזקותיהם בטופס שנקרא 13F. כך התוודענו בשבוע שעבר לאחזקה ה"סודית" החדשה של חברת ברקשייר האת'וואי בניהולו של וורן באפט. אבל לא רק וורן באפט פרסם את אחזקותיו אלא גם משקיעים חשובים נוספים, וכמה מהם גילו אחזקות מעניינות.
סטנלי דרקנמילר - מהמר בגדול על המניות הקטנות
סטנלי דרקנמילר הוא אחד מגדולי המשקיעים בהיסטוריה. הוא עבד שנים ארוכות עם ג'ורג' סורוס, והיה הגורם העיקרי והמוח מאחורי ההימור של קרנות הגידור נגד הליש"ט בשנת 1992 שהביא לקריסתו. דארקנמילר ידוע בכך שקרן הגידור בניהולו הניבה ממוצע של 30% בשנה למשך 30 שנה, ללא אף שנה הפסדית עד שנסגרה.
כיום דארקנמילר כבר לא מנהל קרנות גידור, אבל הוא לא מתנזר מהשקעות. הוא מנהל את מיליארדי הדולרים שלו דרך קרן משפחתית, ובמסגרת טופס F13 גם הוא נדרש לחשוף את השקעותיו. אז מה עשה דארקנמילר ברבעון האחרון?
ההימור המעניין ביותר של דארקנמילר הוא השקעה של 15% מההון באופציות קול על תעודת הסל ISHARES RUSSELL 2000 ETF שעוקבת אחרת הראסל 2000. מבין המדדים המרכזיים בוול סטריט זהו המדד היחיד שמשתרך מאחור, כששאר המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא של כל הזמנים. במקביל להימור הענק על ה-IWM דארקנמילר חתך את אחזקתו ב- NVIDIA COR ובמניית הטכנולוגיה SEAGATE TECHNOLOGY , ונראה שפספס לא מעט מהעליות האחרונות בענקית השבבים.
- ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביל אקמן - ממשיך למהר בגדול על רשתות המסעדות
ביל אקמן הוא אחד ממנהלי קרנות הגידור המובילים בעולם כיום. הוא מנהל את קרן הגידור פרשינג סקוור, המנהלת מעל 10 מיליארד דולר. בחודשים האחרונים מאז מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר הוא התגלה גם כתומך חם של ישראל ומנהל מאבק נחרץ בגילויי האנטישמיות באוניברסיטאות בארצות הברית.
קרן הגידור שלו גם גילתה את אחזקותיה, במסגרת מילוי טפסי F13, וחשפה כמה שינויים. האקמן מימש את אחזקותיו בקמעונאית LOWE'S COMPANIES . החברה המוכרת מוצרים לתחזוקת ושיפוץ הבית בשיטת "עשה זאת בעצמך" נהנתה מפריחה עקב עלויות המשכנתא הגבוהות שגרמו לרבים להעדיף לשפץ בתים קיימים מלעבור דירה. כעת האקמן החליט שהגיע הזמן למשש רווחים. שאר האחזקות של האקמן נשארו דומות לרבעון הקודם. העיקריות הן GOOGLE A שתי חברות המסעדות - RESTAURANT BRANDS INTERNATIONAL ו- CHIPOTLE MEXICAN GRILL , כמו גם רשת המלונות HILTON WORLDWIDE HOLDINGS INC .
דניאל לואב - טכנולוגיה אול אין
קרן הגידור ת'ירד פוינט בניהול דניאל לואב המנהלת נכסים בהיקף של כ-8 מיליארד דולר הגדילה את אחזקותיה במניות הטכנולוגיה הגדולות ברבעון האחרון. היא הגדילה את אחזקותיה ב AMAZON וב- META PLATFORMS, וגם, בשיעור קטן יותר, ב- MICROSOFT . הקרן גם גילתה אחזקה חדשה בגוגל. בצד הלא טכנולוגי היא הגדילה את אחזקותיה בחברת ההשקעות APOLLO GLOBAL MANAGEMENT וגילתה אחזקות חדשות שאינן קשורות להייטק ברשת בתי הקולנוע CINEMARK HOLDINGS INC ובבנק GOLDMAN SACHS . החברה יצאה מהשקעות בכמה אחזקות אחרות, הבולטות שבהן Biomarin Pharmaceutical Inc. , ובחברת .U.S. Steel Corp.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מיקל בארי - מאמין בזהב ובשלטון הקומוניסטי
מיקל בארי המנהל את קרן ההשקעות Scion Asset Management דווקא החליט לצאת מחלק מהאחזקות הטכנולוגיות שלו. הוא מכר את אחזקותיו בגוגל ובאמזון. עוד אחזקות מהן נפטר בארי הן חברת BOOKING HOLDINGS , ORACLE CORP ו BORG WARNER INC . במקום זאת הוא נכנס להשקעה חדשה בזהב באמצעות Sprott Physical Gold Trust PHYS, ובעיקר הגדיל את האחזקות במניות סיניות – ALIBABA GROUP ו- JD.COM.
דיוויד טפר - האם בואינג תתאושש?
גם קרן הגידור Sprott Physical Gold Trust PHYS בניהול דייויד טפר הגדילה אחזקות במניות סיניות, בין השאר חברת החיפוש BAIDU.COM ובעלי באבא ופתח השקעה חדשה ב-JD. הקרן גם נכנסה להשקעה מפתיעה ב BOEING ובחברת LYFT INC CL A , כמו גם בחברת התוכנה ADOBE INC . הוא גם הגדיל את האחזקות בחברת אורקל. מצד שני טפר מכר את האחזקה ב GENERAL MOTORS , פוזיציה שפתח רק לאחרונה
- 1.משקיע 20/05/2024 07:57הגב לתגובה זומה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
