מכבי תל אביב ומכבי חיפה
צילום: מכבי תל אביב פייסבוק, מכבי חיפה האתר הרשמי

המבקר: מאז הקמת הרשות לבקרה תקציבית מצב קבוצות הכדורגל רק החמיר

כך עולה מדו"ח של מבקר המדינה שבדק את תפקוד הרשות. עוד עלה מהדו"ח כי הגירעון בהון המצרפי של הקבוצות בליגת העל ובליגה הלאומית אלא אף גדל מ-237 בעונת 00/99 ל-281 מיליון שקל בעונת 23/22
עוזי גרסטמן |

נוכח מצבן הכלכלי הקשה של קבוצות הכדורגל בישראל וכדי לשמור על יציבותן הפיננסית, הקימה ההתאחדות לכדורגל את הרשות לבקרת תקציבים ב-1992. לפי תקנון בקרת תקציבים שמכוחו פועלת הרשות, קבוצה שהרשות או מליאת הרשות לא אישרה את תקציבה, לא תורשה לשחק בליגה שאליה נרשמה ותעבור לליגה נמוכה יותר.

מבקר המדינה העלה בדו"ח הקודם שבחן את הנושא, מ-2001, כי בסוף 1999 היה ההון העצמי המצרפי של 36 הקבוצות בליגות המקצועניות שלילי, והסתכם בכ-162 מיליון שקל (במונחים ריאליים נכון למאי 2023 מדובר בכ-237 מיליון שקל). בביקורת הנוכחית עלה כי בהסתכלות על כ-22 שנה שחלפו מעונת 2000/1999 ועד עונת 23/22, הגירעון בהון המצרפי של הקבוצות בשתי הליגות המקצועניות (ליגת העל והליגה הלאומית) לא קטן, אלא אף גדל מ-237 ל-281 מיליון שקל (גידול ריאלי של כ-18.5%). כמו כן, 19 מתוך 28 קבוצות בליגות המקצועניות בכדורגל הן בעלות הון עצמי שלילי, שמסתכם בכ-326 מיליון שקל.

עוד עולה מהדו"ח כי שבע מ-14 הקבוצות מליגת העל סיימו את עונת 23/22 בהפסד כספי מצטבר של 49 מיליון שקל. עשר קבוצות מהליגה הלאומית סיימו את עונת 23/22 בהפסד כספי, לעומת ארבע קבוצות בעונת 20/19. מגמה זו הפוכה מהמצופה, שכן הרשות הוקמה כאמור על רקע מצבן הכלכלי הקשה של קבוצות הכדורגל בישראל. בכך הרשות לא השיגה את היעד שלשמו הוקמה.

כמו כן, בביקורת עלה כי אף שבעונת 22/21 אחת הקבוצות הגיעה לחדלות פירעון ועוד ארבע נקלעו לקשיים פיננסיים משמעותיים, ההתאחדות לכדורגל לא הפיקה לקחים ולא קבעה שיטות פעולה שיאפשרו להתריע על מקרים מסוג זה מבעוד מועד ולמנוע אותם.

שכר הבסיס השנתי של 46% מהשחקנים בליגת העל ובליגה הלאומית בעונת 23/22 היה עד 100 אלף שקל (שכר לעשרה חודשי עבודה). בחישוב של 12 חודשי עבודה בשנה, הממוצע החודשי היה כ-37 אלף שקל בליגת העל ו-10,300 שקל בליגה הלאומית. לפי התקנון, הרשות עצמה לא נדרשת לבצע בקרה יזומה על תשלומי השכר של הקבוצות לעובדיהן. לטענת איגוד שחקניות ושחקני הכדורגל, במהלך עונת 23/22 בשבע מתוך 16 קבוצות הכדורגל בליגה הלאומית חל עיכוב של שבוע ויותר בתשלומי השכר לשחקנים, ולעתים העיכוב נמשך כמה חודשים.

הרשות מקבלת מהקבוצות מידע פיננסי רב, ובכלל זה מידע על חוזי העסקה של השחקנים שהיא נדרשת לאשר. מידע זה יכול לשמש לזיהוי תופעות שליליות של תשלום שכר החורג מהחוזה שאושר על ידי הרשות, למשל הסכם נוסף על תשלום מזומן או שווה כסף - "חוזה כפול". עם זאת, בביקורת עלה כי הרשות אינה פועלת באופן יזום לאיתור חוזים כפולים בהתבסס על המידע שברשותה. 

קיראו עוד ב"ביזספורט"

אחת המטרות של ההתאחדות לכדורגל היא פיתוח ענף הכדורגל בישראל, ולכן ההשקעה של הקבוצות במחלקות הנוער שלהן חשובה ביותר. מניתוח הדו"חות הכספיים לעונת 23/22 של תשע קבוצות מליגת העל ותשע מהליגה הלאומית (קבוצות שמהדו"חות הכספיים שלהן ניתן ללמוד על הוצאות מחלקת הנוער), עלה כי שש קבוצות הסיטו תקציבים של מחלקת הנוער לפעילות הקבוצה הבוגרת, ובכך עלולה להיפגע פעילות מחלקת הנוער.

התקנון מחייב את הקבוצות להמציא לרשות בטוחות להבטחת ביצוע התקציב, ולכן הבטוחות נדרשות להיות זמינות למימוש מיידי. עם זאת, בביקורת נמצא כי ההגדרה של הרשות עבור "בטוחה" כללית, ומאפשרת להמציא כבטוחה גם נכסים שאינם נזילים למימוש מיידי, שקשה לממשם, והשווי של נכסים כמו, נדל"ן, חפצי אמנות ומטבעות דיגיטליים, עלול להיות תנודתי. בכך יש סיכון שהרשות לא תוכל לממש את הבטוחות באופן מידי, ובשווי נמוך מהשווי המקורי שבו הן הופקדו כך שימלאו את ייעודן.

המגמה הבין-לאומית שמובילה אופ"א בתקנון רישוי המועדונים שלה היא שיפור המצב הפיננסי של הקבוצות, תוך הצבת יעדים ודרישות סף פיננסיות בפניהן. לפי תקנון בקרת תקציבים, אין מניעה שקבוצה שאינה עומדת בכללים לצמצום חובות העבר או לצמצום הגירעון בהון העצמי, תשתתף בליגה.

המבקר מצא כי ההתאחדות לכדורגל לא קצבה את תקופת המינוי של יו"ר הרשות, בשונה מנושאי משרות בכירות אחרות בהתאחדות. בפועל, מאז הקמת הרשות ב-1992 ועד 2023, כיהנו בתפקיד שלושה  בלבד: הראשון כיהן כ-18 שנה, מ-1992 ועד אמצע 2009; השני כיהן כעשר שנים, ממאי 2009 ועד מאי 2019; והשלישית, שמונתה ביוני 2019, מכהנת מאז בתפקיד.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נבחרת ישראל ביורובאסקט. קרדיט: רשתות חברתיותנבחרת ישראל ביורובאסקט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאחר העלייה לשמינית הגמר, האם נבחרת ישראל מתומחרת ב-"דיסקאונט"?

לאחר שהבטיחה את שמינית הגמר באליפות אירופה, איך ישראל מדורגת יחסית לנבחרות האחרות מבחינת שכר השחקנים? והאם האידיאולוגיה הישראלית לגבי הישראלים מוכיחה את עצמה? 

רן קידר |

בשנים האחרונות תופעת איזרוחם של שחקנים זרים וצירופם לנבחרת הלאומית הלכה והקצינה באירופה. אם בעבר מתאזרחים היו שחקנים זרים ששיחקו שנים רבות במדינה, התגוררו בה, נישאו למקומיות (ובמקרה שלנו, לעתים גם התגיירו). והיו חלק מתרבות הכדורסל של אותה המדינה, אנחנו עדים לתופעה שבה שחקנים כמעט ללא זיקה למדינה משחקים בנבחרת שלה, תמורת כסף בלבד.

נבחרת פולין, למשל, בחרה להתחזק באמצעות ג’ורדן לויד, אקס מכבי תל אביב, שקיבל אזרחות פולנית הקיץ, למרות שאין לו שום זיקה לא לפולין וגם לא לכדורסל הפולני. לויד כיכב בנצחונות של פולין עד כה, כולל בנצחון של פולין על ישראל, וניתן להתווכח האם יש מקום לאיזרוחים ציניים שכאלה במסגרת נבחרות לאומיות, אבל עם זאת, הכל חוקי ותקין, היות ותקנון פיב"א מאפשר שיתוף של מתאזרח אחד במדי הנבחרת ולא מכתיב באילו תנאים מתבצע האיזרוח.

אצלנו, בישראל, המצב עדיין לא כזה קיצוני והמתאזרח שלנו, קאדין קרינגטון, משחק בהפועל ירושלים מאז 2022 ואף נשאר בארץ גם לאחר פתיחת המלחמה ב-7.10. עם זאת, התרומה שלו עד כה פחות משמעותית משל לויד "הפולני", למשל. 

שכר שחקני הנבחרת

ראשית, חשוב לציין שייצוג הנבחרת כמעט ואינו כרוך בשכר. לפני כשנה הסכים ארגון שחקני ושחקניות הכדורסל לחתום על חוזה שמפחית משמעותית את שכרם של השחקנים והשכר היומי עומד על סכום מינימלי של פחות מ-300 שקל, שנועד בעיקר לצרכי ביטוח ופנסיה. כדי לסבר את האוזן לגבי הסכומים הלא גבוהים, ההעפלה לאליפות אירופה זיכתה כל שחקן בסכום של 13 אלף שקל בלבד. במידה והנבחרת תעלה על כל הציפיות ותעפיל לחצי הגמר, ותסיים במקומות 1-4, יקבל כל שחקן בנבחרת ירוויח סכום של 33 אלף שקל. אם הנבחרת תגיע לרבע הגמר, ותסיים למקומות 5-8 הסכום יעמוד על 16 וחצי אלף שקל. ניצחון באליפות שווה 2,900 שקל לכל שחקן בנבחרת. 

ולהבדיל מהשכר הסמלי של השחקנים כשהם מייצגים אותנו עם המדים הלאומיים, כשהם משחקים בקבוצות המקצועניות, הסכומים משתנים לחלוטין. הנה רשימה קצרה, מהמשתכר הבכיר: 

דני אבדיה - חתום בפורטלנד טריילבלייזרס מה-NBA והוא צפוי להשתכר השנה כ-13.1 מיליון דולר.