TSMC
צילום: אתר החברה
דוחות

קרקע יציבה: TSMC ממשיכה לשלוט בייצור השבבים והתוצאות בהתאם

יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית, המחזיקה ביותר ממחצית מנתח השוק העולמי של ייצור מולכים למחצה הכתה צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ברבעון הראשון, הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים
איתן גרסטנפלד |

יצרנית המוליכים למחצה הטייוואנית TSMC הכתה צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ברבעון הראשון, הודות לעליה בביקושים לשבבים מתקדמים, ובפרט לאלה המשמשים ביישומי בינה מלאכותית (AI). החברה צופה לסיים את הרבעון הקרוב של 19.6-20.4 מיליארד דולר, גם כן מעל לצפי האנליסטים. 

הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2024 עמדו על 592.64 מיליארד דולר טאיוואני (18.87 מיליארד דולר), עליה של 16.5% ביחס לכ-592.64 מיליארד דולר טייוואני ומעל צפי האנליסטים להכנסות של 582.94 מיליארד דולר טאיוואני (18.04 מיליארד דולר).

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 225.49 מיליארד דולר טיוואני (6.98 מיליארד דולר), צמיחה של 8.8% בהשוואה לכ-225.49 מיליארד דולר טייוואני, ומעל 213.59 מיליארד דולר טייוואני אותו צפו האנליסטים.

החברה צופה להציג בסוף הרבעון הבא (Q2) הכנסות של בין 19.6-20.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של כ-19.1 מיליארד דולר.

בדומה למרבית יצרניות השבבים, גם TSMC התאימה את פעילותה למציאות בשווקים ובמיוחד למהפכת הבינה המלאכותית. אלו נאלצו לזנוח את תחום הפעילות המסורתי של ייצור שבבים עבור סמארטפונים ומחשבים לטובת, הפעלות החדשה בשכונה - מעבדי בינה מלאכותית. כך, ההכנסות של החברה ברבעון הראשון ממגזר המחשוב בעל ביצועים גבוהים, הכולל שבבי בינה מלאכותית, עלו בכ-3%, בעוד שההכנסות מסמארטפונים ירדו ב-16%.

הבינה המלאכותית מעניקה רוח גבית

TSMC היא היצרנית הגדולה בעולם של מעבדים מתקדמים, ובין לקוחותיה ניתן למנות את ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia) וענקית הטכנולוגיה (אפל). על פי ההערכות ברבעון האחרון של 2023, נתח השוק של TSMC בתחום היציקה (ייצור מוליכים למחצה) עמד על 61%, הרבה מעל לענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג הממוקמת במקום השני, ומחזיקה בנתח שוק של 14%בלבד.

כיום מייצרת TSMC שבבים מתקדמים של 3 ננומטר, אך בכוונתה להתחיל בייצור המוני של שבבים של 2 ננומטר כבר בשנה קרובה (2025). ככל שהשבבים קטנים יותר כך הם חזקים ויעילים יותר, על כן הביקוש הגובר לשבבי בינה מלאכותית, תרם לא רק לשורת הרווחים של החברה אלא גם למחרי המנייה שזינקה ב-56% בשנה האחרונה. כיום נסחרת מניית החברה במחיר של כ-139 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של 721.15 מיליארד דולר, אשר ממצב אותה כחברה בעל שווי השוק ה-9 בעולם.

תוצאות החברה מהוות הצמיחה המהירה ביותר שלה בהכנסות מאז 2022, זאת לאחר שנתיים קשות בהן היא הושפעה מהירידה בביקוש לסמארטפונים ולמחשבים ניידים, מגמה שטרם נבלמה. כך למשל, אפל, שהיוותה כרבע מהכנסות החברה הטייוואנית בשנת 2023, התחילה את השנה עם ירידה משמעותית במכירות של מכשירי האייפון בסין. התוצאות האחרונות מלמדות על כך שהביקוש לשבבים המשמשים לפיתוח בינה מלאכותית מתחילים לקזז את הנפילה בהכנסות כתוצאה מהצניחה בשוק הסמארטפונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.