ספיריט
צילום: טוויטר

לא עבד: בואינג בוחנת אפשרות לרכוש בחזרה את ספיריט אירוסיסטמס

כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר
אדיר בן עמי |

מניית ספיריט אירוסיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG סיימה את יום שישי האחרון עם קפיצה של 15% בעקבות דיווחים כי ענקית התעופה בואינג BOEING נמצאת במגעים עם ספקית החלקים לרכישה אפשרית. ספיריט הייתה בעבר בבעלות בואינג ופוצלה מהחברה בשנת 2006.

"עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם ספיריט אירוסיסטמס והנהגתה על מנת לשפר את איכות המטוסים המסחריים שאנו בונים יחד. אנו יכולים לאשר כי שיתוף הפעולה יצר דיונים ראשוניים לגבי האפשרית כי ספיריט תהפוך שוב לחלק מבואינג", אמרה החברה. 

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר. 

מניית ספיריט לא הצליחה יותר מדי להתרומם מאז הונפקה ונסחרת כיום באיזור ה-33 דולר למניה. המשקיעים לא התלהבו מספקית חלקים שהרוב המוחלט של המכירות שלה מגיעות מלקוח אחד, למרות שהחברה כן הצליחה לשפר במידה מסויימת את הגיוון בעסקיה, זה לא הספיק. יצרנית החלקים צפויה לספק מכירות של 7.4 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 3.2 מיליארד דולר בשנת 2006. כלומר, קצב צמיחה שנתי של כמעט 5%.

זוהי לא הפעם הראשונה שחברה לאספקת חלקים שנוצרה מארגון גדול לא מצליחה להתרומם. ג'נרל מוטורס פיצלה את עסקי החלפים שלה דלפי ב-1999. פורד הלכה בעקבותיה עם ויסטון בשנת 2000. שתי החברות הללו, בצורות שונות, פועלות עד היום, אך שתיהן נאלצו להתארגן מחדש לאחר שהגישו בקשה לפשיטת רגל, בערך 10 שנים לאחר שפוצלו. 

קל להבין למה בואינג מתחרטת על הפיצול. יצרנית המטוסים עברה מספר תקריות כשהאחרונה בהן הייתה התקרית ב-5 בינואר, בה דלת חירום עפה ממטוס MAX 737 והותירה חור בגוף המטוס. התקרית גרמה לנחיתת חרום של המטוס וכן שמה את ענקית התעופה תחת פיקוח צמוד של מינהל התעופה הפדרלי

קיראו עוד ב"גלובל"

"זהו שינוי רציני מצידה של הנהלת בואינג שכבר זמן רב טענה כי הם לא צריכים לעשות את זה", אמר אנליסט Vertical, רוב סטאלארד. "הצד החיובי - זה יחזיר את ספיריט הביתה, כך שבואינג תוכל לסדר את הבלגן. הצד השלילי - לבואינג אין כסף." החברה הגדילה את החוב ארוך הטווח שלה ב-35 מיליארד דולר בשנים האחרונות בעקבות הקרקוע העולמי של ה-737 MAX בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 ומגיפת הקורונה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social