ספיריט
צילום: טוויטר

לא עבד: בואינג בוחנת אפשרות לרכוש בחזרה את ספיריט אירוסיסטמס

כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר
אדיר בן עמי |

מניית ספיריט אירוסיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG סיימה את יום שישי האחרון עם קפיצה של 15% בעקבות דיווחים כי ענקית התעופה בואינג BOEING נמצאת במגעים עם ספקית החלקים לרכישה אפשרית. ספיריט הייתה בעבר בבעלות בואינג ופוצלה מהחברה בשנת 2006.

"עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם ספיריט אירוסיסטמס והנהגתה על מנת לשפר את איכות המטוסים המסחריים שאנו בונים יחד. אנו יכולים לאשר כי שיתוף הפעולה יצר דיונים ראשוניים לגבי האפשרית כי ספיריט תהפוך שוב לחלק מבואינג", אמרה החברה. 

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר. 

מניית ספיריט לא הצליחה יותר מדי להתרומם מאז הונפקה ונסחרת כיום באיזור ה-33 דולר למניה. המשקיעים לא התלהבו מספקית חלקים שהרוב המוחלט של המכירות שלה מגיעות מלקוח אחד, למרות שהחברה כן הצליחה לשפר במידה מסויימת את הגיוון בעסקיה, זה לא הספיק. יצרנית החלקים צפויה לספק מכירות של 7.4 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 3.2 מיליארד דולר בשנת 2006. כלומר, קצב צמיחה שנתי של כמעט 5%.

זוהי לא הפעם הראשונה שחברה לאספקת חלקים שנוצרה מארגון גדול לא מצליחה להתרומם. ג'נרל מוטורס פיצלה את עסקי החלפים שלה דלפי ב-1999. פורד הלכה בעקבותיה עם ויסטון בשנת 2000. שתי החברות הללו, בצורות שונות, פועלות עד היום, אך שתיהן נאלצו להתארגן מחדש לאחר שהגישו בקשה לפשיטת רגל, בערך 10 שנים לאחר שפוצלו. 

קל להבין למה בואינג מתחרטת על הפיצול. יצרנית המטוסים עברה מספר תקריות כשהאחרונה בהן הייתה התקרית ב-5 בינואר, בה דלת חירום עפה ממטוס MAX 737 והותירה חור בגוף המטוס. התקרית גרמה לנחיתת חרום של המטוס וכן שמה את ענקית התעופה תחת פיקוח צמוד של מינהל התעופה הפדרלי

קיראו עוד ב"גלובל"

"זהו שינוי רציני מצידה של הנהלת בואינג שכבר זמן רב טענה כי הם לא צריכים לעשות את זה", אמר אנליסט Vertical, רוב סטאלארד. "הצד החיובי - זה יחזיר את ספיריט הביתה, כך שבואינג תוכל לסדר את הבלגן. הצד השלילי - לבואינג אין כסף." החברה הגדילה את החוב ארוך הטווח שלה ב-35 מיליארד דולר בשנים האחרונות בעקבות הקרקוע העולמי של ה-737 MAX בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 ומגיפת הקורונה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.