ניקיי 225: סוף סוף חוזר לרמות השיא של לפני 34 שנה
בשבוע שעבר הצגנו כאן את אחד המדדים הגרועים בשנים האחרונות, מדד ההאנג סנג מהונג קונג. השבוע נעבור לאחד הטובים, שאף הוא מגיע מהמזרח הרחוק, מדד הניקיי 225 – המדד המוביל בשוק המניות היפני, והמדד הוותיק ביותר של מניות אסייתיות.
מאפיינים וקריטריונים
החברה המנהלת את המדד עבור בורסת טוקיו היא היא Nihon Keizai Shimbun. משקל המניות במדד נקבע על פי מחיר המניה, בדומה לדאו ג'ונס, ובשונה מרוב המדדים המרכזיים שפועלים בשיטת שווי השוק או שווי השוק של המניות החופשיות. הוא גם נקרא בעבר ניקיי דאו ג'ונס סטוק אברג' (עד שנת 1985). זה לא הדבר יוצא הדופן היחידי במדד הזה כפי שנראה בהמשך.
המניות הנבחרות למדד הן מניות בלו צ'יפ, כלומר המניות הגדולות היציבות והרווחיות של שוק המניות היפני. בשוק הבנלאומי החברות הללו מוכרות בעיקר כמותגים חזקים בתחום הרכב, האלקטרוניקה ועוד - שמות כמו סוני, ניסן, הונדה, או קנון וכדו'. ההחלטה בנוגע להרכב המדד, כלומר אלו מניות יכנסו או יצאו ממנו, מתקבלת מדי שנה בספטמבר. מנהלי המדד שואפים לייצג את הכלכלה היפנית בכללותה.
המדד המתחרה הוא מדד ה-TOPIX שנבנה בצורה המקובלת יותר לפי שווי שוק המניות, וכולל את כל המניות שנסחרות בבורסה בטוקיו.
היסטוריה יוצאת דופן
ההתנהגות ההיסטורית של המדד שונה מאד ממדדים מקבילים, לפחות ב-40 השנים האחרונות. על פי רוב המדדים נעים בין תקופות שפל וגאות במחזורים של מספר שנים בודדות, ובדרך כלל לאורך זמן עולים בשיעור ממוצע של 7% עד 11% בשנה, מי יותר ומי פחות. מדד הניקיי התנהג כמדד רגיל למדי עד שנות השמונים של המאה הקודמת. אז זינק המדד בחדות בבועת הנכסים היפנית, והגיע לשיא בסוף דצמבר של שנת 1989. המסכים הראו 38,957.87 נקודות בסוף היום המסחר האחרון של אותה שנה, לאחר שזינק ב-600% לאורך העשור.- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן הוא החל לרדת בהתמדה, עד לרמת שפל של 6995 נקודות באוקטובר של שנת 2008 – 19 שנה לאחר השיא. גם בשנים שלאחר 2008 הוא דשדש באזור ה-8000 נקודות, עד שהחל לטפס בצורה מעט יותר עקבית החל משנת 2013. רק לפני ימים ספורים, ב-22 בפברואר של שנת 2024, הוא שבר את השיא של שנת 1989, כ-34 שנים מאוחר יותר. כאמור, קשה מאד למצוא דוגמה נוספת למדד שהיה מתחת לשיא במשך זמן כה ארוך.
עוד מאפיין ייחודי למדד היפני הוא העובדה שהוא הושפע במשך השנים בצורה מכריעה מפעילות הבנק המרכזי היפני. הבנק המרכזי ביפן, בשיתוף פעולה עם הממשלות השונות, נוקט במשך שנים ארוכות במדיניות מרחיבה מוניטרית ופיסקלית יוצאת הדופן, שכוללת ריבית אפסית, שליטה בעקומת התשואות ומדיניות פיסקלית של חוב גבוה מאד ותמריצים ממשלתיים. כל זאת כדי להתמודד עם העדר הצמיחה במדינה המזדקנת. כחלק מהפעילות הזו הזו נקט הבנק מאז דצמבר 2010 גם במדיניות של רכישת תעודות סל על מדד הניקיי ומדדים נוספים בשוק המניות היפני (בעיקר מדד הטופיקס). הבנק מתערב בימים בהם נרשמות ירידות בשוק בתחילת המסחר היומי, ובכך תומך בשוק המניות היפני המדוכדך ולא נותן לו להמשיך ליפול.
התוכנית הואצה בשנת 2013 ויש המייחסים לה את הראלי במניות היפניות בין שנת 2013 לשנת 2017. בסוף התקופה הבנק החזיק בכ-75% מהיחידות בכל קרנות הסל היפניות והיה בין 10 המחזיקים הגדולים בכ-90% מהמניות במדד הניקיי 225, בסוג של הלאמה מוזרה של שוק המניות היפני. תוכנית הרכישות נמשכה גם בשנים שלאחר מכן, וההערכות מדברות על רכישות שנתיות של בין 4 ל-7 טריליון ין (27 עד 47 מיליארד דולר) לשנה בשנים 2017 - 2020. בשנת 2021 החלה ירידה ברכישות עקב שינוי באסטרטגיה שקבע שרק בימים של ירידות חדות הבנק יתערב במסחר. לבנק ישנה תוכנית למכירה חוזרת של המניות בקצב של כ-200 – 300 מיליארד ין בשנה עד שנת 2025 נכון לעכשיו. עד כה בשנת 2024 הבנק המרכזי לא קנה תעודות סל כלל.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עקב התוכנית הזו הערכות בלתי רשמיות מדברות על כך שבשנת 2023, הבנק סוף סוף מכר יותר מניות מאשר קנה. על פי הערכות נמכרו יחידות השתתפות בתעודות הסל בשיעור של כ-300 מיליארד ין לעומת רכישות של כ-210 מיליארד. הגורם לכך היה הביצועים הטובים של המדד (עליה של כ-28%), שתודלקו בעיקר על ידי משקיעים זרים, כך שלא היה צורך עוד ברכישות של הבנק המרכזי כדי לתמוך בשוק. למרות המכירות ערך תעודות הסל שבמאזני הבנק המרכזי מזנק עקב עליית מחירי המניות היפניות בחודשים האחרונים. כעת הוא מגיע לשיא של כ-70 טריליון ין (קרוב לחצי טריליון דולר), מתוכם 32 טריליון ין של רווחים לא ממומשים. הבנק הוא עדיין מחזיק המניות היפניות הגדול ביותר. הבעיה של הבנק המרכזי היא שהוא לא כל כך יודע איך לחזור לנורמליות ולצאת מהאחזקה הזו. יש המדברים על חלוקת המניות לאזרחי יפן.
סקטורים ומניות מרכזיות
נכון לסוף שנת 2023 הסקטור המשמעותי ביותר במדד הוא הטכנולוגיה עם 24%, לאחריו צרכנות מחזורית עם 21% ותעשייה עם 18%. הסקטורים הקטנים ביותר הם תשתיות ואנרגיה עם כמה עשיריות אחוז בודדות (יפן לא מייצרת אנרגיה בעצמה אלא מייבאת אנרגיה מרחבי העולם).
המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד היא חברת Fast Retailing חברת קמעונאות יפנית עם כמעט 11%. ולאחריה Tokio Electron עם 9%. שאר המרכיבים עם פחות מ-5% נזכיר שוב שהמשקל במדד הוא לא על פי גודל החברה אלא על פי מחיר המניה. לכן ענקית כמו טויטה ששווה יות מפי 10 מהחברות הנ"ל עם משקל של רק 1.5%.
ביצועים
השנה האחרונה הייתה מצויינת עבור המדד, בעיקר עקב התעניינות מחודשת בשוק הבנלאומי במניות היפניות. לאחרונה פרסמה ברקשייר האת'וואי שהיא משקיעה ב-10 מניות יפניות, וכעת היא כבר מורווחת על ההשקעה בכ-55%.
לקריאה נוספת על העניין הגובר שוק המניות היפני:
>>> בלקרוק נותנת משקל יתר לשוק היפני: למרות השיא של הניקיי, יש לאן לעלות
>>> הניקיי בשיא של 34 שנה - מה הסוד של כלכלת יפן?
>>> וורן באפט החזיר את עניין המשקיעים ביפן, האם זה ימשך גם ב-2024?
>>> הניקיי היפני בשיא של 33 שנה - ולא רק בגלל באפט
>>> לאן הולכת כלכלת יפן והאם כדאי להשקיע בין היפני?
כעת יפן היא המדינה עם ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר האת'וואי מלבד ארצות הברית. יש לציין עם זאת שהתשואה מושפעת מאד משערי החליפין של הין שנחלש מול הדולר בשנים האחרונות, כך שהתשואה הדולרית (וגם השקלית) נמוכה יותר מהמצויין בטבלה שלפניכם:
- 3.הוא גבוהה 01/03/2024 16:50הגב לתגובה זולחכות לנפילות
- 2.משקיע סוג ז 01/03/2024 11:08הגב לתגובה זואז התרסקות המטבע מאזנת את עליית המדד
- 1.0.05 מול 0.55 למה הטמעות? (ל"ת)ביאליק 01/03/2024 05:38הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
