פרויקט המטרו עולה על הפסים: החל הליך הפקעת הקרקעות
נת"ע הודיעה שהחלה בהליך הפקעת הקרקעות לצורך הקמת פרויקט המטרו. התהליך הוקפא עם פרוץ המלחמה, וכעת יוצא לדרך. לדברי החברה, בשלב זה לא יבוצעו פינויים של בתי מגורים הנדרשים להפקעה
פרויקט המטרו מתחיל לנוע קדימה: נת"ע הודיעה היום שהחלה בהליך הפקעת הקרקעות לפרויקט, לאחר שנבחרו שלוש חברות בינלאומיות שישמשו מנהלות הקווים לניהול תכנון וביצוע. לדברי החברה, זה פרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר שמקודם כיום בישראל. הוא כולל שלושה קווים - M1, M2, ו-M3, שירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים באזור המרכז. הפרויקט צפוי לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ, ויפעל בשטחן של 24 רשויות מקומיות. המטרו צפוי להסיע כ-2 מיליון נוסעים ביום.
לפי הודעת החברה, נת"ע יוצאת לביצוע המטרו לאחר פתיחת הקו האדום, קידומם של הקווים הירוק והסגול, ולאחר שהתבצע הליך לימוד מקיף והטמעת לקחים, ולצד ניסיונה בתחום הרכבתי ומנהור. בהודעה נכתב גם כי הפרויקט הוא תוצר של עבודה תכנונית, הנדסית ואורבנית מעמיקה וממושכת, הכוללת למידת מערכות, מנגנונים, תקנים, נהלים ונורמות בארץ ובעולם.
בשלב זה, יופקעו קרקעות במרכז הרשת לטובת הקמת קו M1 וקו M3 בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון. לאור המצב הקשה שבו נמצאת המדינה בעקבות המלחמה, לא יבוצעו בשלב זה הפקעות של בתי מגורים.
הליך ההפקעות תוכנן להתחיל באוקטובר, אך הוא הוקפא עם פרוץ המלחמה. כעת, כדי להמשיך ולקדם את הפרויקט, מחויבת החברה להתחיל בהליך ההפקעות. במהלך השלב הראשון של הליך ההפקעות, יישלחו כ-11 אלף הודעות הפקעה אישיות לבעלים הרשומים של הקרקעות ביותר מ-800 חלקות.
- פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
את הליך ההפקעות בנת"ע מנהלת עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבת מקרקעין. המידע בנושא נמצא באתר האינטרנט של נת"ע.
מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, מסר בתגובה כי, "נת"ע ערוכה לאתגר הגדול לאחר השלמת גיוס חברות בין לאומיות לניהול הקווים. אנו גאים במשימה ובזכות הגדולה לשפר את חיי מיליוני נוסעים במדינה".
המשנה מנכ"ל המטרו, נועה אורן, הוסיפה כי, "שלב ההפקעות הוא ארוע משמעותי בפרויקט, שיאפשר את התחלת ביצועו הלכה למעשה. על שטחים אלה תוקמנה תחנות עצומות ותעבור מנהרת המטרו".

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?
זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם".
רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו.
הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.
למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.
דירה להשכרה (שלומי יוסף)מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?
משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות
עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ.
וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם.
החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.
שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״
- שוכרים קיזזו ליקויים שגילו לטענתם - ואולצו להתפנות
- בכמה יקרה דירה עם ממ"ד לעומת דירה בלי ממ"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."
.jpg)