אחרי שנת שיא - מה קורה למניות חברות התעופה?
סקטור התעופה כבר כמעט התאושש לגמרי ממשבר הקורונה - ביום חג ההודיה למשל נשבר שיא כאשר הוא היה היום העמוס ביותר בשדות התעופה בהיסטוריה של ארה"ב עם מעל 2.9 מיליון נוסעים. טיסות הפנים כבר כמעט חזרו לרמות של טרום המגפה והטיסות הבינלאומיות בדרך, אבל כמה אירועים שקרו בזמן האחרון מאיימים להשפיע לרעה על תוצאות החברות, ומסתבר שאפילו וורן באפט ממליץ להתרחק מהסקטור.
מה קורה בסקטור התעופה?
מספר אירועים שליליים מובילים את הלך הרוח בסקטור התעופה בתקופה האחרונה. הראשון, ואולי הבולט ביותר הוא הקרקועים של מטוס בואינג 737 MAX עקב התקרית בה נפער חור בדופן המטוס של אלסקה אייר לפני כשבועיים. כתוצאה מהתקרית, רשות התעופה האמריקנית, כמו גם הרשות האירופית ורשויות אחרות בעולם החליטו לקרקע את המטוס עד להודעה חדשה. בהסתכלות על המניות של החברות, השתיים שהושפעו יותר מכל מהתקרית הן אלסקה אייר ויונייטד שהכי חשופות אליו. המניות שלהן כבר ירדו ב-10% וב-13% בהתאמה.
מניית אלסקה אייר מתחילת השנה
בנוסף, ביום שישי האחרון דיווחה דלתא DELTA AIR LINES על הורדת התחזית לשנת 2024 - בכנס המשקיעים בדצמבר 2022, דלתא אמרה שהיא צופה רווח למנייה של מעל 7 דולר לשנת 2024. עכשיו החברה צופה רווח למנייה של בין 6-7 דולר בשנת 2024, וזאת עוד אחרי שנת 2023 שהייתה טובה לסקטור. כמעט כל דיווח של אחת מהחברות הגדולות בסקטור התעופה משפיע על החברות האחרות. אומנם יש מספר לא קטן של חברות, חלקן גדולות יותר וחלקן פחות, אבל המגמות בשוק משתקפות אצל כולם כמעט באופן זהה, וכשחברה אחת אומרת שהיא צופה שנה חלשה, הסיכויים הם שאם היא צודקת השנה תהיה חלשה גם בשביל חברות אחרות.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית דלתא מתחילת השנה
נתון נוסף שעלה מהימים האחרונים הוא מספר גדול של ביטולים בסוף השבוע - מעל ל-6,000 טיסות התבטלו בסוף השבוע האחרון עקב תנאי מזג אוויר קשים כאשר הטמפרטורות צנחו מתחת לאפס ושלג רב הצטבר על מסלולי ההמראה באזורים מסוימים בארה"ב. מספר הביטולים הגדול מדאיג את המשקיעים שהתוצאות של הרבעון הראשון יהיו מאכזבות".
מה יהיה בעתיד?
סקטור התעופה הוא סקטור יציב. הביקושים תמיד נמצאים שם, אבל המשקיעים והאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי עתיד הסקטור. וורן באפט למשל חשף כבר ב-2020 כי ברקשייר מחקה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר. באפט הצביע על שולי הרווח הנמוכים בענף ועל סיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינם בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013.
"זו מלכודת מוות למשקיעים" - וורן באפט לא מאמין בסקטור התעופה; קרדיט: טוויטר
מצד שני, יש מי שחושבים שהירידות האחרונות דווקא מציגות הזדמנות להשקעה - האנליסטים בחברת TD Cowen למשל העלו את מחיר היעד שלהם למניית דלתא למחיר של 49 דולר, אפסייד של 32% לעומת המחיר הנוכחי.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הגורמים הדוחפים של שוק התעופה עדיין קיימים - גידול האוכלוסייה העולמי, ויותר צרכנים שמסוגלים להרשות לעצמם טיסה למטרות בילוי ועסקים, אומרים שהביקושים לטיסות כנראה ימשיכו להיות חזקים. בואינג BOEING למשל צופה שעד 2042, מספר משקי הבית ברחבי העולם שמרוויחים יותר מכ-25,000 דולר בשנה יגיע ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת כ-800 מיליון כיום. העלייה במספר הטיסות בשנה גדל בעקביות, ומאז משבר הקורונה הוא גדל בקצב גדול יותר, אם כי עדיין לא חזר לרמות טרום המגפה.
- 1.מ. כהן 16/01/2024 20:07הגב לתגובה זוהשוק מוריד את חברות התעופה מסיבה אחת ויחידה, העולם הולך לירידה בצמיחה ואוליי אף למיתון, ההון הפנוי של כלל האוכלוסיה יורד, ולכן התחזיות לירידה חדה בטיסות ונופשים בכלל.
- אסטרו 17/01/2024 07:18הגב לתגובה זובלגן בים מגדיל טיסות תובלה. סין יוצאת מהמיתון. הטיסות הוזלו. יטוסו יותר וירוויחו. לא לזרוק מניות תעופה לדעתי.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
