פועל בניין
צילום: Getty images Israel

האם המענקים לעובדים חדשים יוארכו? רק 91 עובדים ישראלים חדשים הצטרפו לעבודה בענף הבנייה מתחילת המלחמה

ענפי החקלאות והבניה בקריסה מאז תחילת המלחמה. בוועדת העבודה והרווחה רוצים להאריך את מענקי התמרוץ לעובדים ישראלים חדשים, אבל באוצר לא מתלהבים ואומרים כי העובדים לא באים
נחמן שפירא | (3)

יום לאחר העברת התקציב בממשלה, שכולל תוספת תקציבית של 55 מיליארד שקל לתקציב הביטחון וכן קיצוץ רוחבי של 5% במשרדי הממשלה השונים, דנו בוועדת העבודה והרווחה במענקי התמרוץ לעובדים בחקלאות ובבנייה שנועדו לסייע לשני ענפים אלו אשר נפגעו בצורה קשה במלחמה מחוסר עובדים.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר קרא לאוצר להאריך את המענקים בשישה חודשים, לטענתו "לא מוצה הפוטנציאל". נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר נועה שוקרון השיבה לו בתגובה כי רק "בתוך מספר שבועות יוכל המשרד לגבש עמדה באשר להארכת תקופת הזכאות".

כזכור, בהסכם בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר שאושר בוועדה ב-23 בנובמבר, נקבעו מענקים בשווי של 3,000 שקל בחודש עבור שני חודשי העסקה ראשונים, ו-4,000 שקל על החודש השלישי, עבור עובדים ישראלים חדשים שהחלו לעבוד בענפים אלה בחודשים נובמבר-דצמבר 2023. הזכאות למענקים ניתנה למי שהועסקו בהיקף שכר של מחצית משכר המינימום (2,786 שקל) ומעלה ועבור עבודה ביישוב מפונה ניתנה זכאות כפולה.  

צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

 הדיון בוועדה. צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת​

 

אין עניין להאריך את המענקים

נועה שוקרון מאגף התקציבים במשרד האוצר אמרה: "בחודש נובמבר הייתה תופעה רחבה של חל"תים והרבה אנשים שהיו פנויים להשתלב, גם אם באופן זמני, בענפים האלה שבהם היה מחסור משמעותי. באמצעות המענקים אנחנו ניסינו להפגיש בין הקבוצות האלה. על פי הנתונים כעת שוק העבודה נמצא במצב של התאוששות, הרבה אנשים חוזרים לעבודה והמשמעות היא שככל שעובר הזמן הפוטנציאל לתיאום בין הצדדים האלה חולף. אין כאן עניין תקציבי". מאידך, ציינה שוקרון כי המשרד לא שולל הארכה של הזכאות למענקים ואמרה כי המשרד נמצא כרגע בשלב של בחינת הכלי בהיבט של מספרים, ביקושים ויעילות אל מול הצורך המשקי. בהמשך ציינה שבתוך מספר שבועות יוכל המשרד לגבש עמדה באשר להארכת תקופת הזכאות. 

יניב פרץ, ראש אגף מעסיקים בשירות התעסוקה אמר כי "כ-100,000 מתוך 136,000 עובדים שהיו רשומים בחל"ת בנובמבר ודצמבר חזרו לעבודה. האבטלה עומדת כעת על 3% בלבד וזה באופן טבעי מקטין את ההיצע הפוטנציאלי לעובדים חדשים. אחד הדברים שבלמו את הצלחת המהלך גם בתקופה שהיו עובדים זמינים הוא תופעה של מעסיקים שניצלו את הזכאות למענק והפחיתו את גובהו משכר העובדים, מה שפגע בתמריץ הכלכלי של העובדים להגיע. יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר זעם למשמע הדברים ואמר כי מדובר בתופעה בזויה שפוגעת קשות במאמץ התמרוץ וכי יש לוודא שהחוק אוסר את זה ולהבטיח שזה לא יקרה. 

נציג משרד החקלאות ניר פרוימן הביע תמיכה בהארכת הזכאות למענקים ואמר "הייתה נטישה של כ-10,000 עובדים בענף. חלק חוזרים אבל זה עדיין רחוק ממספיק וצריך לתת תמריץ לאנשים להגיע. יש עבודות שכלל לא התחילו עד ינואר כי חקלאות זה לא ענף רציף, ולכן חשוב לתת גם למי שנכנס לעבודה בחודש ינואר. 600 אנשים הגישו בקשה בתקופה קצרה ואם נאריך את הזכאות המספרים ילכו ויגדלו לאלפים". 

קיראו עוד ב"בארץ"

תוקף המענקים הסתיים, המלחמה עדיין ממשיכה

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר ציין כי "עברנו את התאריכים שהוגדרו בהסכם והענפים הללו עדיין נותרו ללא עובדים. תקופת הזכאות שהוגדרה לתחילת ההעסקה הייתה קצרה ואנחנו סבורים שפרק הזמן הזה לא מיצה את הפוטנציאל של העסקת עובדים ישראלים בתחומים האלה. אם ניתן עוד מספר חודשים יותר אנשים יגיעו. כמו כן ועל אף הנאמר כאן בדיון הקודם, הבנו שיש כרגע בעיה לעובדים בענף השיפוצים להיכלל בזכאות ומבקשים להסדיר זאת בהקדם".

ח"כ ארז מלול, טען כי "אנחנו בתקופה קשה ומחצית מאתרי הבנייה עדיין סגורים. למרות שאישרנו הגדלה של המכסות - אין עדיין עובדים זרים, ויש לזה השפעה אדירה על המשק בישראל. המצב מאלץ אנשים להעסיק פועלים באופן בלתי חוקי וראינו אתמול את ההשלכות של תופעות כאלה בפיגוע ברעננה, זה חייב להיפסק. ציפיתי שהמענקים יגדלו אבל אם לא כך, הם לכל הפחות חייבים להימשך". עוד ציין ח"כ מלול את הצורך לוודא כי עובדים בענף השיפוצים יכללו גם הם בזכאות למענקים. 

ח"כ ששון ששי גואטה, מיוזמי הדיון אמר כי "המחסור בידיים עובדות בענפים האלה הוא משמעותי מאוד. אנשים סוגרים עסקים כי אין עובדים. אם התחלנו להניע מהלך שיעודד ישראלים להגיע אליהם אני לא מבין למה להפסיק. צריך להמשיך את הזכאות למענקים וגם לפתור את הבעיה בתחום השיפוצים". 

 

רק 91 עובדים חדשים בתחום הבנייה

פועל בניין צילום Getty images Israel

  פועל בניין צילום Getty images Israel

רותי מור מהמוסד לביטוח לאומי דיווחה לוועדה כי עד כה הוגשו 773 בקשות של עובדים למענקי התמרוץ כאשר 682 מתוכם היו מתחום החקלאות ורק 91 מענף הבנייה. כמו כן אמרה כי ענף השיפוצים כן הוכלל בתנאי הזכאות, במטרה לכלול בזכאות עבודות שיפוץ משמעותיות. מור הציגה את ההגדרה המופיעה בטופס המקוון ואף ציינה כי כבר הוגשו בקשות של עובדים מהתחום.

בתגובה לדברים ציינו נציגי קבלני השיפוצים כי ההגדרה אינה תואמת את מרבית עבודות השיפוצים והדבר מנע ממרבית העובדים בתחום להגיש בקשות. כמו כן הדגישו את מצבם הקשה של קבלני השיפוצים, שבשל המחסור בכוח אדם לא מצליחים לדבריהם לסיים עבודות שהחלו לפני ה-7 באוקטובר או להתחיל עבודות חדשות ואף חשופים לתביעות של לקוחות: רן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים אמר: "המדינה עודדה אותנו להעסיק עובדים פלסטיניים, לא אישרה לנו להעסיק עובדים זרים, וביום אחד איבדנו את כולם. הכוונה במענק הייתה טובה אבל בפועל ההגדרה בטופס לא מכלילה אותנו כי לקבלני שיפוצים אסור לעשות תוספת בנייה או שינויים מבניים". 

ח"כ אליהו רביבו קרא לאפשר גם לקבלני השיפוצים להעסיק עובדים זרים: "שיפוצים הם חלק מענף הבנייה. אני מסכים שהטוב ביותר היה אם ישראלים היו באים לעבוד. אבל כל עוד שאין מענה כזה, צריך לאפשר לקבלנים שרוצים ויכולים להעסיק עובדים זרים". 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ביבי זה אסון 16/01/2024 22:14
    הגב לתגובה זו
    רן סיב : תפסיק לבכות כמו ילד בן 2 , נגמרו העובדים מחברון ןמג'נין ,אין ולא יהיו ,תתחילו להתרגל למצב החדש
  • 2.
    כלכלן 16/01/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
    מקשים בכל דרך על קבלת המענק , ואז אומרים איך ביקוש בואו נבטל - חבורת אפסים מטומטמים חשבתם להקל על התהליך ??? לא - בואו נפסיק אותו עדיף
  • 1.
    כלכלן 16/01/2024 18:01
    הגב לתגובה זו
    ביטוח לאומי פיתח כנראה יחד עם סוכנות החלל את הממשק לבקשה והצליח להשיק אותו רק ב 1/1/2024 - ואז מסתבר שאם אתה לא מסווג בביטוח לאומי כחברה קבלנית אתה לא יכול בכלל להגיש בקשה , עכשיו לך תשנה סיווג תגיש בקשה - כל הכבוד ביטוח לאומי הצלחתם !!!! ועכשיו תאשימו את הישראלים שלא רוצים לעבוד בבניה וחקלאות - חלם
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.