קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

נתוני האשראי מלמדים: ק"ש, שדרות ואילת - הנפגעות העיקריות במלחמה

קריית שמונה ושדרות עם ירידה בפעילות בשיעור של כ-70%, אילת סובלת מירידה בהוצאות של יותר כ-30%. וגם: מה קורה בתל אביב?
איציק יצחקי | (1)

הערים בשפלה, במרכז ובשרון חזרו לשגרה והפעילות העסקית בהן אף מעל הממוצע טרום המלחמה - כך עולה מתוך דוח של חברת ניהול התשלומים בכרטיסי אשראי, שבא, שמפרסמת היום את נתוני ההוצאות לפי ערים במהלך המלחמה. לפי הנתונים, קריית שמונה ושדרות עם ירידה בפעילות בשיעור של כ-70%, אילת סובלת מירידה בהוצאות של יותר כ-30% וגם ת"א עם ירידה של 20% ומתקשה לחזור לשגרה בשבוע ה-11 של המלחמה.

נתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי (שבא)

לחצו והגדילו: כמה כסף הוציאו בעיר שלכם? (שבא)

> "אילת מתרסקת. מי שאין לו גב כלכלי, לא ישרוד את המלחמה"

הנתונים הגיאוגרפיים של הפעילות העסקית מצביעים על כך שבערים שדרות וקריית שמונה, שעדיין מפונות מרוב תושביהן, קיימת ירידה חדה בפעילות העסקית הנובעת מהיקף התושבים וכך שחלק מהעסקים עדיין סגורים. ההוצאות בערים אלו נחתכו בהיקף של כ-70% גם במהלך השבוע ה-11 של המלחמה (17 עד ה-23 בדצמבר).

אילת ספגה פגיעה כלכלית משמעותית, ולמרות שהצריכה בה נמצאת במגמת שיפור, וגם בשבוע ה-11 היא עומדת על ירידה של 30%, על רקע הפיכתה לעיר מפונים ולא עיר נופשים. ת"א רשמה בשבוע האחרון הוצאות נמוכות והציגה ירידה של 20% בפעילות העסקית. ירושלים עם ירידה של 6% בשבוע ה-11 מהיקף הרכישות הממוצע מתחילת שנת 2023.

טלי הולנברג, סמנכ״לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות  של שבא: "ניתוח ההוצאות על בסיס גיאוגרפי מאפשר להבין שהחזרה לשגרה בצל המשך המלחמה הוא לא נחלת כל מדינת ישראל, אלא מתמקדת באזור המרכז, השרון והשפלה. שדרות וקריית שמונה ממשיכות להיות הערים שבהן ההוצאות נחתכו באופן הכי עמוק. מדובר בתוצאה שהיא שילוב בין היקף התושבים המפונים והעסקים שנותרו סגורים".

"אילת, שהפכה מתחילת המלחמה לעיר מפונים, התאוששה מעט במהלך השבוע של חנוכה וככל הנראה הדבר קשור בכך שהמדינה החלה לפנות חלק מבתי המלון בעיר ומאפשרת ליותר נופשים שמבקשים להתרענן להגיע אליה. ההוצאות באילת עדיין נמוכות בהיקף של כ-30% מבשגרה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמעיה 28/12/2023 11:46
    הגב לתגובה זו
    את מי מעניין מה קורה בכל הערים העיקר שתל אביב תשרוד ואם לא מאמינים תשאלו את לפיד וחבורתו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.