מליסרון מודה בכשלון - סוגרת את פעילות אתר הסחר המקוון גרופר
מי בכלל צריך לצאת מהבית? בישראל מסתבר שכולם רוצים לצאת. בפרט אם אנחנו בתקופה לא שפויה במלחמה. אולי האנשים לא רוצים לצאת מהבית לעבודה, אך את הקניות הם רוצים לראות ולהרגיש. תרבות הקניונים אצלנו חזקה, הקניון נמצא מתחת לבית ואם לא מתחת לבית אז במרחק של מספר רחובות. אימהות מוצאות שם מפלט עם המשפחה שהן צריכות אחר הצהרים להעסיק את הילדים. בחום הכבד של הקיץ הקניון מהווה מפלט מהשמש. אז מדוע חשבו ענקיות הקניונים שעליהם לרוץ ולפתוח קניון וירטואלי?
חלק מהשיבוש במחשבה החל בקורונה. בתקופה בה ההשקעה בדיגיטציה עלתה. כולם אז חשבו שעולם הקניונים נסגר. הם הביטו מעבר לים וראו את קניוני הרפאים בארה"ב מתרבים. הפחד מהאוויר המזהם בחוץ גרם לפרנואידים לחפש את הריגוש בקניות באינטרנט. המצב בו הממשלה סגרה את כל החנויות בין רגע ושלחה את בעליהן להתמודד עם מחזור מכירות אפסי הוביל את כולם לרוץ ולפתוח פעילות מסחר מקוון – אי־קומרס. בפועל על אף שהמכירות זינקו הפעילות בתחום היתה תמיד הפסדית. מאחורי הקלעים של הפעילות, החברות נדרשות להחזיק טכנולוגיה מתקדמת התומכת בניהול המלאי, בלוגיסטיקה, בשביעות רצון הלקוח, בגבייה ובשיווק. החברות התמקדו בצמיחה ,השקיעו סכומי עתק בטכנולוגיה על אף שהפעילות הייתה לא רווחית.
אך הפחד פג, והריגוש לא נותר. ואת הקריסה של התזה ניתן היה להראות עם חברות כמו קוויק קוויק טכנו שגיסה מהציבור כ-90 מיליון שקל, דיממה למוות בבורסה ונרכשה על ידי אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה -5.25% בשביל להסיט את פוקוס המשקיעים.
המצב מתחדד כעת בתקופת משבר כלכלי, בה כולם חייבים לצמצם הוצאות ושמים את הפוקוס על המחיר. ההזמנה הנוחה, והרכישה המקוונת פחות מדברת אל לב הרוכשים. הישראלים שמעדיפים לא להיות פרייארים ממשיכים להשוואת מחירים מול השחקנים בחו"ל – ולא מעניין אותם ה"דגל הישראלי". השחקנים מחו"ל שמעוניינים להשתלט על המסחר המגיע לביתם של כ- 10 מיליון איש יכולים להכניס את הסחורה לישראל בפטור מכס. אומנם הפטור הוא עד 75 דולר, אך כיאה לישראלים אנחנו יודעים לפצל הזמנות ולהתחמק מגודל הגזרה. הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת לאתרים בחו"ל גם לעשות זאת עבורנו ביתר קלות.
- מליסרון - ה-FFO בקצב שנתי של 1.2 מיליארד שקל
- בעקבות לחץ מהמשק: פיקוד העורף מעדכן הנחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מדוע בעצם עזריאלי ומליסרון צריכים קניון אינטרנטי כשאמזון ואליבאבא בשטח? איך הן יתחרו בחנות ליד הבית שהם מספקים את הסחורה תוך מספר ימים?
האסימון שלהן נפל, אין לזה זכות קיום. אצל ענקיות הקניונים הוא נפל אחרי השקעות עתק של מאות מילוני שקלים בטכנולוגיה.
מליסרון מליסרון -1.97% מתחילה להודות בכישלון ההרפתקה באתר המקוון GROO. בתחילת 2021 החליטה החברה להשקיע כ-100 מיליון שקל ברכישה ופיתוח זרוע דיגיטלית. האסטרטגיה הייתה לנסות ולבצע דיגיטציה לקניונים. למתבוננים מהצד זה היה נראה שהם פשוט הרגישו מחוץ לתמונה לאחר שעזריאלי החליטו להשיק קניון דיגיטלי.
אך כעת, ימים בודדים לאחר שקבוצת עזריאלי עזריאלי קבוצה -2.5% מחקה מעל ל-300 מיליון שקל על אתר האינטרנט, גם מליסרון מבינים שמה שמתאים לאירופה לא מתאים לישראל ואין זכות קיום ל-GROO.
החברה החליטה לסגור בינואר 2024 את פעילות הסחר המקוון של גרופר הממוקדת בעולמות התיירות, הפנאי והמוצרים ופיטרה עשרות עובדים. סגירת הפעילות הינה כתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית ושינויים בסביבה העסקית והצרכנית בה פועלת גרופר, בפרט בתחומי התיירות והפנאי.
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
עלות המהלך אינה צפויה להיות מהותית. במטרה להציל חלק מהמילונים שהשקיעו במיזם הכושל, מליסרון הודיעה כי לא כל העובדים יפוטרו, חלק מעובדי הפיתוח ישולבו במליסרון כולל מנכ"ל גרופר וזאת במטרה בעתיד לנסות ולהשתמש בטכנולוגיה שפותחה ולפתח יישומים וכלים דיגיטליים נוספים.
על רקע המלחמה יש ירידה ברורה וחדה בפעילות של חנויות האופנה. לחנויות האלו יש אתרי אינטרנט שאמורים לצמוח כי אחרי הכל - הקניות ברשת הן העתיד, אבל מסתבר שזה מגמגם בישראל הקטנה. הקניונים שרצו להשיק אתרי אינטרנט שנועדו לספק חוויה ללקוחות ופתרונות וירטואליים ראו שזה לא עובד.
הישראלים מחפשים באינטרנט את המוצרים רואים כמה הם עולים בקניון ורצים לקנות באינטרנט במקומות יותר זולים. ענקיות הקניונים הישראליות הן מומחיות נדל"ן, הן לא יודעות לרכוש סחורה קמעונאית בזול בחו"ל והמיזם שלהם יצר קניבליזם בתוך הבית ומרמור בקרב הסוחרים שרצו למכור את מרכולתם.
רק אתמול חזינו בביזפורטל שהפעילות של מליסרון שהועתקה מעזריאלי עומדת להיסגר שכן אין לה זכות קיום. בכיר בשוק ההון הסביר: "המודל העסקי שלהם היה בעייתי. החזון של עזריאלי היה להיות פלטפורמה עבור החנויות בקניון. בפועל הם פעלו הפוך. הם התחרו בחנויות ולא פעלו מולם בשיתוף פעולה. האתר היה יחידה עסקית נפרדת והיא שירתה את השרידות שלה, במקום לתת במה עבור הלקוחות. כקבוצת נדל"ן הם קבוצה מדהימה והרוויחו מאוד יפה על פעילות השרתים בחו"ל, אך הם מעולם לא עסקו ביבוא, זה לא התחום שלהם ובמקביל לכך שהמודל העסקי קרס מזמן זאת היתה רק שאלה של זמן. בגלל שהם חברה גדולה ועשירה הם משכו את הכישלון הניהולי לאורך זמן".
כיום ברור לכולם שהאסטרטגיה של הקניונים לא חייבת להתבסס על אי קומרס. הוא לא חלק אקוטי מהכלכלה הישראלית. והרצון להשקיע בטכנולוגיה במטרה להעמיד פלטפורמה מתקדמת בעלת ממשק מעוצב וחווית משתמשת ראויה - כדי לפעול בשוק האון ליין לא כדאית לכל שחקן.
רכישת המוצרים מהחנות הפיזית של הלקוח ליד הבית יכולה להישאר בידיים של שחקניות כמו וולט ולא צריכה להתנהל על ידי מנהלי חברות נדל"ן מניב. האסטרטגיה הייתה מוטעית. חברות הנדל"ן המניב יכולות להציע שירותים נוספים לשוכרים שלהם אך אסור להם להזיז את פוקוס הפעילות.
- 5.ר 22/12/2023 09:27הגב לתגובה זובעוד אתרי קניות למבוגרים, מדשדשים ונלחמים על מחיר, ואפס נאמנות לקוח, אתרי קניות לצעירים, אשר אין להם עיניין ישיר במחירים, אלא במיתוג, בטרנדיות ועוד פורחים... חבל שהכתב "פספס" את איפכא מסתברא, של שוק האון ליין. נכון הוא לא מתאים לכולם, הוא מתאים לנישה מסוימת והיא צריכה למקסם אותו, לטובת השאת רווחים.
- 4.שרון 21/12/2023 23:58הגב לתגובה זובשביל להוזיל צריכים תחרות. רשת גדולה שמתמחה באופנה ובהוזלות. כל אופנה מחזיקה חצי עונה. אין בעיה להוזיל בגדים נעליים וכו' ולהרויח טוב מאוד. רשת עזרעאלי היתה רעה מכל בחינה. וגם לא הייתה הגונה.
- 3.רונן ברגר 21/12/2023 17:36הגב לתגובה זודוגמא קלאסית לחברה מסורתית כבדה שחושבת נדל"ן שאנסה חברת דיגיטל קטנה חכמה וזריזה. עצוב.
- 2.כולם ימותו והפ ישארו לבד בארץ 20/12/2023 21:33הגב לתגובה זוכולם ימותו והפ ישארו לבד בארץ
- 1.לאחר שהשביתו את העסקים למען הדמוקרטיה (ל"ת)שמחה לאיד 20/12/2023 13:28הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
