גיא טל
צילום: משה בנימין
מעבר לים

ה"איש החולה" הוא כל אירופה, אבל במיוחד גרמניה: הבעיות המבניות באירופה

מאקרו: אירופה כולה שוקעת בסטגנציה עם צפי צמיחה נמוך מ-2% בשנים הקרובות, בהובלת גרמניה שפעם הייתה הקטר של אירופה וכיום שקעה במיתון; מהן הבעיות הכלכליות איתן מתמודדות אירופה וגרמניה? מאקרו: בצרפת המצב קצת יותר טוב - כמה חברות ענק מפריז והמלצת השקעה אחת מיישום בינה מלאכותית
גיא טל | (19)

מאקרו: כשהאיש החולה הוא אירופה כולה

הביטוי "האיש החולה של אירופה" עבר גלגולים רבים מאז שהצאר ניקולאס הראשון כינה את האימפריה העותומנית בשם זה אי אז באמצע המאה ה-19. מאז זכו לכבוד המפוקפק כמעט כל המדינות החשובות באירופה, בין השאר גם בריטניה, איטליה וספרד. לאחרונה מגזין האקונומיסט הכתיר בתואר הלא מחמיא את גרמניה, 25 שנה לאחר שאותו מגזין הכתיר את אותה כלכלה באותו תואר.

הכינוי "האיש החולה" בא לתאר מעצמה אירופאית שסובלת מקשיים, בדרך כלל כלכליים אבל לא רק, שמכבידים ומשפיעים לרעה על היבשת כולה. אז, במאה ה-19 הביטוי התייחס לחולשתה המדינית והצבאית וגם הכלכלית של האימפריה העותומנית השוקעת. נראה שהפעם האיש החולה הוא לא (רק) מדינה כזו או אחרת, אלא אירופה כולה.

הביטוי העיקרי של המחלה האירופאית כיום היא צמיחה אפסית. באופן כללי הצמיחה בעולם כולו מתמתנת ולא רק באירופה. הדוגמה הבולטת לכך היא סין שרחוקה מאד מצמיחת העבר, אבל גם אם נרחיב את המבט לעולם כולו נראה שהצמיחה הגלובלית יורדת בהדרגה. מ-3.5% צמיחה גלובלית בשנת 2022 לכ-3% בשנת 2023, ובשנה הבאה צפויה הכלכלה העולמית לצמוח רק ב-2.9%. לשם השוואה ממוצע הצמיחה העולמי בשנים 2000 עד 2019 היה 3.8%.

 

באירופה התופעה הזו קיצונית בהרבה. למעשה קשה למצוא תחזית שתתן לאירופה סיכוי של צמיחה שנתית של 2% בשנה כלשהי בטווח הזמן הנראה לעין. קרן המטבע, לדוגמה, חוזה צמיחה של בין 1.2% ל-1.8% לשנה עד שנת 2028. ארגון ה-OECD פסימי יותר וצופה צמיחה של 1.1% בשנה הקרובה. הבנק המרכזי האירופאי זהיר אף יותר וצופה צמיחה של 1% בשנת 2024 ו-1.5% מאוחר יותר. גופים פרטיים כמו S&P נוקבים במספרים נמוכים אף יותר – 0.8% בשנת 2024 ו-1.5% מאוחר יותר. מדובר במספרים נמוכים היסטורית. הסיבה לתחזית הפסימית הוא שילוב של גורמים קצרי טווח אך גם בעיות מבניות ארוכות שנים.

הבעיות קצרות הטווח של הכלכלה האירופאית

הבעיות קצרות הטווח ידועות ומוכרות מאזורים נוספים בעולם. ראשית האינפלציה שהתפרצה לה משלל סיבות פוגעת מאד בצריכה המקומית. בנוסף, היא אילצה את הבנק המרכזי להעלות את הריבית בחדות מה שמכביד על הכלכלה ועלול לגרום גם לעלייה באבטלה.

לכך יש להוסיף את המתחים הגיאופוליטיים, בעיקר באוקראינה, אבל גם בישראל ובין סין לארצות הברית, מה שמכביד על הוצאות הביטחון ועלול לפגוע גם במחירי האנרגיה. בנוסף, הם מגבירים את תופעת הדה גלובליזציה שהחל עם מגיפת הקורונה. הדה גלובליזציה מקדמת "פרוטקציוניזם", כלומר העדפת ייצור מקומי, מה שפוגע בסחר העולמי. התוצאה היא שארגון הסחר העולמי צופה צמיחה של 0.8% בלבד בסחר השנה לעומת צמיחה שנתית של 4% עד 6% משנת 1995. התמתנות הצמיחה בסחר אינה אחידה בכל העולם. בעוד בצפון אמריקה הצמיחה הצפויה בשנת 2023 היא של 3.6% באירופה מדובר על 0.4% בלבד, כלומר אירופה נפגעת יותר. 

הבעיות ארוכות הטווח

כל אלו בעיות שפקדו בשנים האחרונות את כלל כלכלות העולם, אבל באירופה הן מתווספות לבעיות מבניות ארוכות שנים שמכבידות על היבשת הישנה ומקבעות את הצמיחה הנמוכה ביחס לעולם. הראשונה ואולי החמורה ביותר היא הזדקנות האוכלוסיה עקב שיעור היתרבות נמוך היסטורית. הזדקנות האוכלוסיה פוגעת בצמיחה בשני אופנים. ראשית, מחקרים מראים בבירור על ירידה בצריכת שירותים ומוצרים בגיל הזקנה. בנוסף הזדקנות האוכלוסיה מביאה לירידה בכוח האדם היצרני. שוב, מדובר בבעיה עולמית, כשגם פה סין היא בין ה"מובילות" ומצטרפת ליפן מהבחינה הזו, אבל באירופה הבעיה לא פחות חמורה, והיא נמשכת כבר שנים ארוכות ומתרחשת כמעט בכל הכלכלות ביבשת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בעיה נוספת איתה מתמודדת אירופה, ושעלתה לכותרות לאחרונה, היא ההגירה המאסיבית ממדינות אפריקה והמזרח התיכון. ההגירה הזו הייתה יכולה דווקא לתמוך לכלכלה בעיקר בגלל שהיא מסייעת להתמודדות עם הבעיה הקודמת - הזדקנות האוכלוסיה. מדובר באוכלוסיה צעירה יחסית עם שיעור ריבוי גבוה ביחס למקובל באירופה, שמביאה איתה הרבה ידיים עובדות צעירות.

הבעיה היא שההגירה רחוקה מאד מלנצל את הפונציאל שלה ולהפוך לגורם חיובי בכלכלת היבשת ומביאה דווקא לקיטוב חברתי והתנגשות תרבותית, בנוסף ליצירת מוקדי אבטלה ועוני, עליה בפשיעה ואיכות כוח עבודה נמוכה ביחס למקובל באירופה. כך במקום מנוע צמיחה הופכת ההגירה בחלקים נרחבים מדי באירופה לבעיה אמיתית. על רקע זה אפשר להבין את ההצלחות האחרונות של מנהיגים אירופיים כמו גאורגיה מלוני באיטליה או הצלחתו בבחירות האחרונות של חרט וילדרס בהולנד. מדובר במנהיגים שמעמידים בראש סדר העדיפויות ניסיון להתמודדות רצינית וישירה עם בעית ההגירה ישירות ושנאבקים כנגד פרוגרסיביות היתר של בריסל שמנסה לכפות מדיניות זו על אירופה כולה. האירועים הרצחניים של ה-7 באוקטובר הגבירו את המתח סביב הנושא, כשהפגנות של תומכי טרור התרחשו בהיקפים אדירים ברחבי היבשת, אך גרמו לרתיעה מצד חלקים נרחבים באוכלוסיה, מה שבין השאר הוביל להצלחתו של וילדרס בהולנד. 

 

גרמניה - הקטר המקרטע של אירופה

גוש האירו אינו עשוי מקשה אחת (וזו אחת הבעיות העיקריות של הבנק המרכזי בבואו לקבוע את המדיניות המוניטרית, והטעות המובנית של בריסל שמנסה לכפות מדיניות אחידה). אבל כשמדברים על חולשה בכלכלה האירופית מתכוונים כעת בראש ובראשונה לכלכלה הגרמנית שהיא הקטר המוביל של האזור כולו, ומהווה 21% מכלכלת גוש האירו.

בשנת 1999 כונתה גרמניה לראשונה "האיש החולה של אירופה" על ידי המגזין האקונומיסט. אז הסיבה הייתה שיעורי אבטלה גבוהים עקב איחוד עם כלכלת מזרח גרמניה הנחשלת כמה שנים קודם לכן. מערב גרמניה על 61 מיליון תושביה הרחיבה את שירותי הרווחה הנדיבים שלה ל-16 מיליון מזרח גרמנים עניים, ובאותו זמן בנתה מחדש את כל התשתיות במדינה המזרחית הכושלת במה שדווקא העיד על עוצמתה של הכלכלה המערב גרמנית. בכל זאת "לבלוע" כמעט שליש מהאוכלוסיה מחדש היא משימה לא פשוטה והקשיים הביאו לאבטלה נרחבה לאחר מספר שנים. בסופו של דבר במבט לאחור, ביחס לנסיבות, מדובר בהצלחה פנומנלית.

 

כיום מדובר בסיפור שונה לחלוטין, בעיקר, כי אין שום נסיבות מקלות. גרמניה היא הכלכלה היחידה באירופה שנמצאת בפועל במיתון עם ירידת תוצר בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 ועם צפי להתכווצות הכלכלה בשנה כולה בכ-0.4%. בשנת 2024 עדיין צפויה גרמניה להיות בין המדינות הפחות צומחות בעולם כולו ומהאחרונות באירופה. על פי קרן המטבע הבנלאומית גרמניה צפויה לצמוח בחמש השנים הקרובות פחות מארצות הברית, בריטניה צרפת וספרד. נראה שהבעיות האירופאיות הכלליות שצוינו לעיל פוגעות בגרמניה ביתר שאת.

כדי להבין מה הבעיות כדאי לבדוק מה היו נקודות החוזק בעבר. כלכלת גרמניה הסתמכה, לבד מצריכה מקומית חזקה כיאה לכלכלה מתפתחת גם על ייצוא חזק שהתבסס על מגזר ייצור עוצמתי. היצוא מגרמניה מהווה כמעט 50% מהתוצר, הרבה יותר מהמתחרות האירופאיות שם הוא מסתכם בכ-20% - 30%, ובוודאי יותר מארצות הברית עם יחס ייצוא תוצר של כ-10% בלבד. תהליכי הגלובליזציה שעברו על העולם בעשורים האחרונים תורמים רבות לכלכלות מוטות ייצוא, וגרמניה נהנתה מכך מאד והובילה את הצמיחה האירופאית במשך שנים ארוכות.

אבל, כאמור, חגיגת הגלובליזציה הסתיימה עם התפרצות מגיפת הקורונה, ומאוחר יותר חזרו המלחמות לכותרות הראשיות של העיתונים והגבירו את תופעת הדה גלובליזציה. אופנת ה"פרוטקציוניזם" תופסת תאוצה, במיוחד ביבואנית מספר אחת ארצות הברית, עוד מימי טראמפ אך גם בתקופת ביידן, ומשם היא מתפשטת לכל העולם. מי שנפגע מכך במיוחד היא גרמניה.

 

יצוא חזק נובע כמובן מיכולות ייצור גבוהות. גם פה גרמניה מתעלה בהרבה על שכונותיה האירופאיות, אפילו בכלכלות שנחשבות חזקות כמו צרפת או בריטניה. כעת הייצור נפגע משתי תופעות נוספות, לבד מהירידה בסחר הגלובלי, לפחות אחת מהן מעשה ידי אדם. הראשונה היא עליית מחירי האנרגיה וחומרי הגלם שמגדילה כמובן את עלויות הייצור. השניה היא מלחמת החורמה האירופאית בפליטות הפחם שאף הן מכבידות מאד על עלויות הייצור. התוכניות הגרנדיוזיות של האיחוד האירופי מחייבות הוצאות עתק שפוגעות בשלל תעשיות, בעיקר בכלכלה לא מבוססת שירותים, או במילים אחרות, בגרמניה. 

 

בתוך מגזר הייצור גרמניה בלטה במיוחד מבחינה היסטורית בתעשיית הרכב המובילה שלה. שיא הייצור בתעשיית הרכב בגרמניה היה בשנת 2017 ומאז חלה הידרדרות חדה. התעשייה הזו נפגעה קשות עקב תחרות קשה מצד יצרניות סיניות, ולא מעט באשמתה. כיום שוק הרכב הסיני הוא אולי החשוב והצומח בעולם, וגרמניה חלשה מאד בסין. חברת פולקסווגן, ספינת הדגל של תעשיית הרכב הגרמנית מתקשה שם במיוחד. הטעות הגדולה של יצרנית הרכב הגדולה היא ההתעלמות הארוכה מדי מחשמול תעשיית הרכב וכן משירותים דיגיטלים נלווים. כך חברות סיניות קטנות ועלומות שם כמו XPENG (שכיום הן כבר פחות עלומת שם) הצליחו לגנוב נתחי שוק משמעותיים בשוק החשוב ביותר בעולם.

 

מה בהמשך? לאחר התכווצות צפויה של 0.4% בשנת 2023 כלכלת גרמניה צפויה לשוב ולצמוח בשנת 2024 בכ-0.8% צנועים וב-1.2% בשנת 2025 עקב התאוששות בצריכה הביתית יחד עם התאוששות צפויה בביקוש הבנלאומי. אך בימים האחרונים הוטלה פצצה נוספת על הכלכלה הגרמנית מצד בית המשפט העליון שעדיין לא ברורה השפעתה. הממשלה התכוונה להשתמש בכסף שנשאר מקרן שנוצרה להתמודדות עם מגיפת הקורונה לצורך השקעות שימירצו את הצמיחה. בית המשפט אסר זאת ויצר בור של 60 מיליארד אירו בתקציב המדינה. לא ברור עדיין איך גרמניה תתמודד עם המכה הזו.

 

מיקרו – חברות הענק מצרפת

בטור השבוע בחנו בעיקר את הכלכלה הגרמנית המתקשה, אך מעבר לגבול בצרפת השכנה המצב מעט טוב יותר אם כי לא ממש מזהיר. צרפת היא ביתן של כמה מהחברות הגלובליות הגדולות והמפורסמות בעולם. נזכיר כמה מהן:

בראש ובראשונה חברת מותגי היוקרה לואיס ויטו (LVMH) LVMH MOET HENN L VUT שבבעלותה רבים ממותגי היוקרה המפורסמים והמצליחים בעולם. שווי השוק של החברה עומד על 381 מיליארד דולר

 

גם חברת התרופות סאנופי  SANOFI-AVENTIS ADS פועלת מצרפת. סאנופי פעילה מאד בשוק הסוכרת ונפגעה לאחרונה מהשקת התרופה המצליחה של נובו נורדיסק. יחד עם זאת סאנופי לא מרימה ידיים וממשיכה להשיק תרופות חדשות בתחום, ומלבד זאת ברשותה פורטפוליו ענק של תרופות לאו דווקא משוק הסוכרת.

 

חברת ענק נוספת הפועלת מצרפת היא דנונה  DANONE ADR שמתחרה באחשוורוש במספר המדינות בהן היא פעילה (יותר מ-120). לאחרונה מצליחה החברה לצמצם את החוב הענק שלה ומייצרת תזרים מזומנים חיובי וצומח.

 

בתחום התעופה חברת איר פרנס התאחדה עם KLM ההולנדית ויצרה את AIR FRANCE KLM . מדובר באחת מענקיות התעופה האירופאית האוחזת בנפח השוק הגדול ביותר לטיסות היוצאות מאירופה. המשרד הראשי דווקא נמצא בהולנד והיא פעילה בעיקר מפריז ואמסטרדם. בשלוש השנים האחרנות עלתה מניית החברה ב-95% לעומת ממוצע של 36% בשוק התעופה.

 

בנק ההשקעות קרדיט אגריקול (ACA.PA) נבחר על ידי יישום הבינה המלאכותית  Danelfin כהשקעה הטובה ביותר בצרפת. עם שווי שוק של 32 מיליארד יורו, תשואת דיבידנד של 9.73% ותשואה שנתית עד כה של כ-31% יישום הבינה המלאכותית מעריך את הסיכוי שמניית החברה תביס את מדד היחס ה-STOXX600 בשלושת החודשים הקרובים ב-52.8%. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דניאל 08/12/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    גרמניה שגשגה בעיקר בגלל הגז הזול מרוסיה, אבל ארצות הברית ציפפו את נורד סטרים 2 מוכרים כעת גז יקר לגרמניה, גאוני!
  • 8.
    לרון 01/12/2023 11:40
    הגב לתגובה זו
    האיסלם די פרימיטיבי והיתה טעות "לאמצו" דרך פליטיו,הזכר לי יש נובליסט כלשהו איסלאמי? הרמב"ם ואלהמברה היו כמדומני האחרונים
  • 7.
    "האיש החולה" 01/12/2023 10:28
    הגב לתגובה זו
    ולא גרמניה המודרנית,הלוואי והיית שליש משיעור גודלם הכלכלי,הם לא נראים בקריפטו כמוך
  • 6.
    חזון 30/11/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הגרמנית מתקרבת לשיא -איך זה מסתדר?
  • לרון 01/12/2023 11:42
    הגב לתגובה זו
    אוהב להצטייר כמקדים את זמנו
  • 5.
    פורים? 29/11/2023 17:30
    הגב לתגובה זו
    מאיפה הבאתם את אחשוורוש ???
  • אובססיבי 01/12/2023 11:46
    הגב לתגובה זו
    פריסה רחבה 120 מדינות של אחשוורוש מהודו ועד כוש
  • 4.
    הדבר היחידי שעולה באירופה זה כמות המוסלמים (ל"ת)
    ד 29/11/2023 17:08
    הגב לתגובה זו
  • עגל 29/11/2023 23:32
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא כאן, בבית לא אירופה. כאן יש פי כמה יותר !
  • 3.
    ג'וני 29/11/2023 17:06
    הגב לתגובה זו
    הדאקס 15%+ מתחילת שנה וכנראה גם ימשיך למעלה. תעשו הכל הפוך ממה שכותבים
  • גיא טל 29/11/2023 19:48
    הגב לתגובה זו
    אין קשר, לפחות לא חד חד ערכי, בין ניתוח מצב מאקרו כלכלי לבין המלצות השקעה בשוק כזה או אחר. יכול להיות כלכלה מאד חלשה והבורסה תעלה ולהיפך.
  • אובססיבי 01/12/2023 11:49
    למשל ארדוגן שמתעקש לחפור את אפה של תורכיה עוד יותר עמוק באדמה
  • שטויות 01/12/2023 10:30
    כלכלה חזקה ובורסה חזקה מא מלחה"ע השניה,לא כ'כ הולם את התיאוריה
  • ג'וני 30/11/2023 10:56
    באתר פיננסים כתבות מאקרו אמורות להוביל להחלטות השקעה. אחרת את המאמרים שלך תפרסם באקדמיה
  • 2.
    ביטול הgold standard = הרס הצוויליזציה המערבית. (ל"ת)
    99 29/11/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מישהו 29/11/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    מי ששמע לך הפסיד המון...
  • גיא טל 29/11/2023 19:46
    הגב לתגובה זו
    תוכל להפנות למקום המדויק בו המלצתי להשקיע או לא להשקיע באירופה?
  • אובססיבי 01/12/2023 11:50
    תמיד בעקיפין
  • לרון 01/12/2023 10:32
    מתחיל להזכיר את "מורו ורבו" גרינברג "אני המלצתי"???
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.