ה"איש החולה" הוא כל אירופה, אבל במיוחד גרמניה: הבעיות המבניות באירופה
מאקרו: כשהאיש החולה הוא אירופה כולה
הביטוי "האיש החולה של אירופה" עבר גלגולים רבים מאז שהצאר ניקולאס הראשון כינה את האימפריה העותומנית בשם זה אי אז באמצע המאה ה-19. מאז זכו לכבוד המפוקפק כמעט כל המדינות החשובות באירופה, בין השאר גם בריטניה, איטליה וספרד. לאחרונה מגזין האקונומיסט הכתיר בתואר הלא מחמיא את גרמניה, 25 שנה לאחר שאותו מגזין הכתיר את אותה כלכלה באותו תואר.
הכינוי "האיש החולה" בא לתאר מעצמה אירופאית שסובלת מקשיים, בדרך כלל כלכליים אבל לא רק, שמכבידים ומשפיעים לרעה על היבשת כולה. אז, במאה ה-19 הביטוי התייחס לחולשתה המדינית והצבאית וגם הכלכלית של האימפריה העותומנית השוקעת. נראה שהפעם האיש החולה הוא לא (רק) מדינה כזו או אחרת, אלא אירופה כולה.
הביטוי העיקרי של המחלה האירופאית כיום היא צמיחה אפסית. באופן כללי הצמיחה בעולם כולו מתמתנת ולא רק באירופה. הדוגמה הבולטת לכך היא סין שרחוקה מאד מצמיחת העבר, אבל גם אם נרחיב את המבט לעולם כולו נראה שהצמיחה הגלובלית יורדת בהדרגה. מ-3.5% צמיחה גלובלית בשנת 2022 לכ-3% בשנת 2023, ובשנה הבאה צפויה הכלכלה העולמית לצמוח רק ב-2.9%. לשם השוואה ממוצע הצמיחה העולמי בשנים 2000 עד 2019 היה 3.8%.
באירופה התופעה הזו קיצונית בהרבה. למעשה קשה למצוא תחזית שתתן לאירופה סיכוי של צמיחה שנתית של 2% בשנה כלשהי בטווח הזמן הנראה לעין. קרן המטבע, לדוגמה, חוזה צמיחה של בין 1.2% ל-1.8% לשנה עד שנת 2028. ארגון ה-OECD פסימי יותר וצופה צמיחה של 1.1% בשנה הקרובה. הבנק המרכזי האירופאי זהיר אף יותר וצופה צמיחה של 1% בשנת 2024 ו-1.5% מאוחר יותר. גופים פרטיים כמו S&P נוקבים במספרים נמוכים אף יותר – 0.8% בשנת 2024 ו-1.5% מאוחר יותר. מדובר במספרים נמוכים היסטורית. הסיבה לתחזית הפסימית הוא שילוב של גורמים קצרי טווח אך גם בעיות מבניות ארוכות שנים.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיות קצרות הטווח של הכלכלה האירופאית
הבעיות קצרות הטווח ידועות ומוכרות מאזורים נוספים בעולם. ראשית האינפלציה שהתפרצה לה משלל סיבות פוגעת מאד בצריכה המקומית. בנוסף, היא אילצה את הבנק המרכזי להעלות את הריבית בחדות מה שמכביד על הכלכלה ועלול לגרום גם לעלייה באבטלה.
לכך יש להוסיף את המתחים הגיאופוליטיים, בעיקר באוקראינה, אבל גם בישראל ובין סין לארצות הברית, מה שמכביד על הוצאות הביטחון ועלול לפגוע גם במחירי האנרגיה. בנוסף, הם מגבירים את תופעת הדה גלובליזציה שהחל עם מגיפת הקורונה. הדה גלובליזציה מקדמת "פרוטקציוניזם", כלומר העדפת ייצור מקומי, מה שפוגע בסחר העולמי. התוצאה היא שארגון הסחר העולמי צופה צמיחה של 0.8% בלבד בסחר השנה לעומת צמיחה שנתית של 4% עד 6% משנת 1995. התמתנות הצמיחה בסחר אינה אחידה בכל העולם. בעוד בצפון אמריקה הצמיחה הצפויה בשנת 2023 היא של 3.6% באירופה מדובר על 0.4% בלבד, כלומר אירופה נפגעת יותר.
הבעיות ארוכות הטווח
כל אלו בעיות שפקדו בשנים האחרונות את כלל כלכלות העולם, אבל באירופה הן מתווספות לבעיות מבניות ארוכות שנים שמכבידות על היבשת הישנה ומקבעות את הצמיחה הנמוכה ביחס לעולם. הראשונה ואולי החמורה ביותר היא הזדקנות האוכלוסיה עקב שיעור היתרבות נמוך היסטורית. הזדקנות האוכלוסיה פוגעת בצמיחה בשני אופנים. ראשית, מחקרים מראים בבירור על ירידה בצריכת שירותים ומוצרים בגיל הזקנה. בנוסף הזדקנות האוכלוסיה מביאה לירידה בכוח האדם היצרני. שוב, מדובר בבעיה עולמית, כשגם פה סין היא בין ה"מובילות" ומצטרפת ליפן מהבחינה הזו, אבל באירופה הבעיה לא פחות חמורה, והיא נמשכת כבר שנים ארוכות ומתרחשת כמעט בכל הכלכלות ביבשת.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בעיה נוספת איתה מתמודדת אירופה, ושעלתה לכותרות לאחרונה, היא ההגירה המאסיבית ממדינות אפריקה והמזרח התיכון. ההגירה הזו הייתה יכולה דווקא לתמוך לכלכלה בעיקר בגלל שהיא מסייעת להתמודדות עם הבעיה הקודמת - הזדקנות האוכלוסיה. מדובר באוכלוסיה צעירה יחסית עם שיעור ריבוי גבוה ביחס למקובל באירופה, שמביאה איתה הרבה ידיים עובדות צעירות.
הבעיה היא שההגירה רחוקה מאד מלנצל את הפונציאל שלה ולהפוך לגורם חיובי בכלכלת היבשת ומביאה דווקא לקיטוב חברתי והתנגשות תרבותית, בנוסף ליצירת מוקדי אבטלה ועוני, עליה בפשיעה ואיכות כוח עבודה נמוכה ביחס למקובל באירופה. כך במקום מנוע צמיחה הופכת ההגירה בחלקים נרחבים מדי באירופה לבעיה אמיתית. על רקע זה אפשר להבין את ההצלחות האחרונות של מנהיגים אירופיים כמו גאורגיה מלוני באיטליה או הצלחתו בבחירות האחרונות של חרט וילדרס בהולנד. מדובר במנהיגים שמעמידים בראש סדר העדיפויות ניסיון להתמודדות רצינית וישירה עם בעית ההגירה ישירות ושנאבקים כנגד פרוגרסיביות היתר של בריסל שמנסה לכפות מדיניות זו על אירופה כולה. האירועים הרצחניים של ה-7 באוקטובר הגבירו את המתח סביב הנושא, כשהפגנות של תומכי טרור התרחשו בהיקפים אדירים ברחבי היבשת, אך גרמו לרתיעה מצד חלקים נרחבים באוכלוסיה, מה שבין השאר הוביל להצלחתו של וילדרס בהולנד.
גרמניה - הקטר המקרטע של אירופה
גוש האירו אינו עשוי מקשה אחת (וזו אחת הבעיות העיקריות של הבנק המרכזי בבואו לקבוע את המדיניות המוניטרית, והטעות המובנית של בריסל שמנסה לכפות מדיניות אחידה). אבל כשמדברים על חולשה בכלכלה האירופית מתכוונים כעת בראש ובראשונה לכלכלה הגרמנית שהיא הקטר המוביל של האזור כולו, ומהווה 21% מכלכלת גוש האירו.
בשנת 1999 כונתה גרמניה לראשונה "האיש החולה של אירופה" על ידי המגזין האקונומיסט. אז הסיבה הייתה שיעורי אבטלה גבוהים עקב איחוד עם כלכלת מזרח גרמניה הנחשלת כמה שנים קודם לכן. מערב גרמניה על 61 מיליון תושביה הרחיבה את שירותי הרווחה הנדיבים שלה ל-16 מיליון מזרח גרמנים עניים, ובאותו זמן בנתה מחדש את כל התשתיות במדינה המזרחית הכושלת במה שדווקא העיד על עוצמתה של הכלכלה המערב גרמנית. בכל זאת "לבלוע" כמעט שליש מהאוכלוסיה מחדש היא משימה לא פשוטה והקשיים הביאו לאבטלה נרחבה לאחר מספר שנים. בסופו של דבר במבט לאחור, ביחס לנסיבות, מדובר בהצלחה פנומנלית.
כיום מדובר בסיפור שונה לחלוטין, בעיקר, כי אין שום נסיבות מקלות. גרמניה היא הכלכלה היחידה באירופה שנמצאת בפועל במיתון עם ירידת תוצר בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2023 ועם צפי להתכווצות הכלכלה בשנה כולה בכ-0.4%. בשנת 2024 עדיין צפויה גרמניה להיות בין המדינות הפחות צומחות בעולם כולו ומהאחרונות באירופה. על פי קרן המטבע הבנלאומית גרמניה צפויה לצמוח בחמש השנים הקרובות פחות מארצות הברית, בריטניה צרפת וספרד. נראה שהבעיות האירופאיות הכלליות שצוינו לעיל פוגעות בגרמניה ביתר שאת.
כדי להבין מה הבעיות כדאי לבדוק מה היו נקודות החוזק בעבר. כלכלת גרמניה הסתמכה, לבד מצריכה מקומית חזקה כיאה לכלכלה מתפתחת גם על ייצוא חזק שהתבסס על מגזר ייצור עוצמתי. היצוא מגרמניה מהווה כמעט 50% מהתוצר, הרבה יותר מהמתחרות האירופאיות שם הוא מסתכם בכ-20% - 30%, ובוודאי יותר מארצות הברית עם יחס ייצוא תוצר של כ-10% בלבד. תהליכי הגלובליזציה שעברו על העולם בעשורים האחרונים תורמים רבות לכלכלות מוטות ייצוא, וגרמניה נהנתה מכך מאד והובילה את הצמיחה האירופאית במשך שנים ארוכות.
אבל, כאמור, חגיגת הגלובליזציה הסתיימה עם התפרצות מגיפת הקורונה, ומאוחר יותר חזרו המלחמות לכותרות הראשיות של העיתונים והגבירו את תופעת הדה גלובליזציה. אופנת ה"פרוטקציוניזם" תופסת תאוצה, במיוחד ביבואנית מספר אחת ארצות הברית, עוד מימי טראמפ אך גם בתקופת ביידן, ומשם היא מתפשטת לכל העולם. מי שנפגע מכך במיוחד היא גרמניה.
יצוא חזק נובע כמובן מיכולות ייצור גבוהות. גם פה גרמניה מתעלה בהרבה על שכונותיה האירופאיות, אפילו בכלכלות שנחשבות חזקות כמו צרפת או בריטניה. כעת הייצור נפגע משתי תופעות נוספות, לבד מהירידה בסחר הגלובלי, לפחות אחת מהן מעשה ידי אדם. הראשונה היא עליית מחירי האנרגיה וחומרי הגלם שמגדילה כמובן את עלויות הייצור. השניה היא מלחמת החורמה האירופאית בפליטות הפחם שאף הן מכבידות מאד על עלויות הייצור. התוכניות הגרנדיוזיות של האיחוד האירופי מחייבות הוצאות עתק שפוגעות בשלל תעשיות, בעיקר בכלכלה לא מבוססת שירותים, או במילים אחרות, בגרמניה.
בתוך מגזר הייצור גרמניה בלטה במיוחד מבחינה היסטורית בתעשיית הרכב המובילה שלה. שיא הייצור בתעשיית הרכב בגרמניה היה בשנת 2017 ומאז חלה הידרדרות חדה. התעשייה הזו נפגעה קשות עקב תחרות קשה מצד יצרניות סיניות, ולא מעט באשמתה. כיום שוק הרכב הסיני הוא אולי החשוב והצומח בעולם, וגרמניה חלשה מאד בסין. חברת פולקסווגן, ספינת הדגל של תעשיית הרכב הגרמנית מתקשה שם במיוחד. הטעות הגדולה של יצרנית הרכב הגדולה היא ההתעלמות הארוכה מדי מחשמול תעשיית הרכב וכן משירותים דיגיטלים נלווים. כך חברות סיניות קטנות ועלומות שם כמו XPENG (שכיום הן כבר פחות עלומת שם) הצליחו לגנוב נתחי שוק משמעותיים בשוק החשוב ביותר בעולם.
מה בהמשך? לאחר התכווצות צפויה של 0.4% בשנת 2023 כלכלת גרמניה צפויה לשוב ולצמוח בשנת 2024 בכ-0.8% צנועים וב-1.2% בשנת 2025 עקב התאוששות בצריכה הביתית יחד עם התאוששות צפויה בביקוש הבנלאומי. אך בימים האחרונים הוטלה פצצה נוספת על הכלכלה הגרמנית מצד בית המשפט העליון שעדיין לא ברורה השפעתה. הממשלה התכוונה להשתמש בכסף שנשאר מקרן שנוצרה להתמודדות עם מגיפת הקורונה לצורך השקעות שימירצו את הצמיחה. בית המשפט אסר זאת ויצר בור של 60 מיליארד אירו בתקציב המדינה. לא ברור עדיין איך גרמניה תתמודד עם המכה הזו.
מיקרו – חברות הענק מצרפת
בטור השבוע בחנו בעיקר את הכלכלה הגרמנית המתקשה, אך מעבר לגבול בצרפת השכנה המצב מעט טוב יותר אם כי לא ממש מזהיר. צרפת היא ביתן של כמה מהחברות הגלובליות הגדולות והמפורסמות בעולם. נזכיר כמה מהן:
בראש ובראשונה חברת מותגי היוקרה לואיס ויטו (LVMH) LVMH MOET HENN L VUT שבבעלותה רבים ממותגי היוקרה המפורסמים והמצליחים בעולם. שווי השוק של החברה עומד על 381 מיליארד דולר
גם חברת התרופות סאנופי SANOFI-AVENTIS ADS פועלת מצרפת. סאנופי פעילה מאד בשוק הסוכרת ונפגעה לאחרונה מהשקת התרופה המצליחה של נובו נורדיסק. יחד עם זאת סאנופי לא מרימה ידיים וממשיכה להשיק תרופות חדשות בתחום, ומלבד זאת ברשותה פורטפוליו ענק של תרופות לאו דווקא משוק הסוכרת.
חברת ענק נוספת הפועלת מצרפת היא דנונה DANONE ADR שמתחרה באחשוורוש במספר המדינות בהן היא פעילה (יותר מ-120). לאחרונה מצליחה החברה לצמצם את החוב הענק שלה ומייצרת תזרים מזומנים חיובי וצומח.
בתחום התעופה חברת איר פרנס התאחדה עם KLM ההולנדית ויצרה את AIR FRANCE KLM . מדובר באחת מענקיות התעופה האירופאית האוחזת בנפח השוק הגדול ביותר לטיסות היוצאות מאירופה. המשרד הראשי דווקא נמצא בהולנד והיא פעילה בעיקר מפריז ואמסטרדם. בשלוש השנים האחרנות עלתה מניית החברה ב-95% לעומת ממוצע של 36% בשוק התעופה.
בנק ההשקעות קרדיט אגריקול (ACA.PA) נבחר על ידי יישום הבינה המלאכותית Danelfin כהשקעה הטובה ביותר בצרפת. עם שווי שוק של 32 מיליארד יורו, תשואת דיבידנד של 9.73% ותשואה שנתית עד כה של כ-31% יישום הבינה המלאכותית מעריך את הסיכוי שמניית החברה תביס את מדד היחס ה-STOXX600 בשלושת החודשים הקרובים ב-52.8%.
- 9.דניאל 08/12/2023 15:02הגב לתגובה זוגרמניה שגשגה בעיקר בגלל הגז הזול מרוסיה, אבל ארצות הברית ציפפו את נורד סטרים 2 מוכרים כעת גז יקר לגרמניה, גאוני!
- 8.לרון 01/12/2023 11:40הגב לתגובה זוהאיסלם די פרימיטיבי והיתה טעות "לאמצו" דרך פליטיו,הזכר לי יש נובליסט כלשהו איסלאמי? הרמב"ם ואלהמברה היו כמדומני האחרונים
- 7."האיש החולה" 01/12/2023 10:28הגב לתגובה זוולא גרמניה המודרנית,הלוואי והיית שליש משיעור גודלם הכלכלי,הם לא נראים בקריפטו כמוך
- 6.חזון 30/11/2023 15:29הגב לתגובה זוהבורסה הגרמנית מתקרבת לשיא -איך זה מסתדר?
- לרון 01/12/2023 11:42הגב לתגובה זואוהב להצטייר כמקדים את זמנו
- 5.פורים? 29/11/2023 17:30הגב לתגובה זומאיפה הבאתם את אחשוורוש ???
- אובססיבי 01/12/2023 11:46הגב לתגובה זופריסה רחבה 120 מדינות של אחשוורוש מהודו ועד כוש
- 4.הדבר היחידי שעולה באירופה זה כמות המוסלמים (ל"ת)ד 29/11/2023 17:08הגב לתגובה זו
- עגל 29/11/2023 23:32הגב לתגובה זוהבעיה היא כאן, בבית לא אירופה. כאן יש פי כמה יותר !
- 3.ג'וני 29/11/2023 17:06הגב לתגובה זוהדאקס 15%+ מתחילת שנה וכנראה גם ימשיך למעלה. תעשו הכל הפוך ממה שכותבים
- גיא טל 29/11/2023 19:48הגב לתגובה זואין קשר, לפחות לא חד חד ערכי, בין ניתוח מצב מאקרו כלכלי לבין המלצות השקעה בשוק כזה או אחר. יכול להיות כלכלה מאד חלשה והבורסה תעלה ולהיפך.
- אובססיבי 01/12/2023 11:49למשל ארדוגן שמתעקש לחפור את אפה של תורכיה עוד יותר עמוק באדמה
- שטויות 01/12/2023 10:30כלכלה חזקה ובורסה חזקה מא מלחה"ע השניה,לא כ'כ הולם את התיאוריה
- ג'וני 30/11/2023 10:56באתר פיננסים כתבות מאקרו אמורות להוביל להחלטות השקעה. אחרת את המאמרים שלך תפרסם באקדמיה
- 2.ביטול הgold standard = הרס הצוויליזציה המערבית. (ל"ת)99 29/11/2023 16:58הגב לתגובה זו
- 1.מישהו 29/11/2023 15:29הגב לתגובה זומי ששמע לך הפסיד המון...
- גיא טל 29/11/2023 19:46הגב לתגובה זותוכל להפנות למקום המדויק בו המלצתי להשקיע או לא להשקיע באירופה?
- אובססיבי 01/12/2023 11:50תמיד בעקיפין
- לרון 01/12/2023 10:32מתחיל להזכיר את "מורו ורבו" גרינברג "אני המלצתי"???
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
