מה הוא פרויקט *Q של OpenAI והאם מדובר בפריצת דרך מסוכנת?
סטארטאפ הבינה המלאכותית OpenAI עמד במרכז תשומת הלב של עולם ה-AI בעקבות הפיטורים הדרמטיים וחזרתו המהירה של מנכ"ל החברה סם אלטמן. הסיבה לאירוע החריג עדיין בגדר תעלומה אך הופיעו השערות רבות כי הסיבה לכך היא פריצת הדרך המשמעותית שנעשתה בפיתוחי הבינה המלאכותית.
לפי הדיווחים, חוקרים ב-OpenAI כתבו מכתב לדירקטוריון החברה השבוע והזהירו מפרויקט פנימי בשם *Q או Q-Star, שעשוי לייצג פריצת דרך בפיתוח בינה מלאכותית שעלולה להתעלות על האינטליגנציה האנושית במגוון תחומים. המכתב נשלח לפני פיטוריו של אלטמן. עם זאת, המחשבה ש-OpenAI נמצאת על סף של יצירת מכונות אינטליגנטיות באמת, עם כל הסיכונים הנלווים ליצירה שכזו, עשויה להיות נמהרת מדי. לא OpenAI ולא מיקרוסופט אישרו בפומבי את קיומו של *Q ואת האפשרות שמדובר בפריצת דרך מסוכנת.
כבר ב-2022 מהנדס של גוגל טען כי מערכת בינה מלאכותית סודית של החברה הפכה לאינטליגנטית ברמה מסוכנת. ברשתות התלהבו מהסיפור לזמן קצר עד שהמהנדס פוטר והחברה דחתה את הטענות.
לפי המידע המועט שפורסם עד כה לגבי *Q, נאמר שהמודל יכול לפתור בעיות מתמטיות מסוימות ברמה של תלמידי בית ספר תיכון. הדיווח גרם לספקנות בנוגע לאמיתות הדיווחים לגבי פריצת הדרך שהושגה בפיתוח המודל. אילון מאסק הצהיר כי צ'טבוט הבינה המלאכותית שלו - Grok - כבר עכשיו מסוגל להתעלות על *Q בפתרון של בעיות מתמטיות ושאלות פילוסופיות בסיסיות.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- בזמן שמצמצתם: OpenAI שידרגה את יכולות עיבוד התמונה והמדעים של ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיימות המון ספקולציות סביב היכולות של *Q. הספקולציות התרכזו בעיקר בתיאוריה לפיה ה-*Q הוא שילוב של שני סוגי אלגוריתמים. הראשון Q-learning, אלגוריתם ללימוד המודל על ידי חיזוקים, או ניסוי וטעיה. והשני הוא A*, אלגוריתם המשפר את היעילות בחיפוש אחר פתרונות כשהוא צופה מה סביר שיתבקש ממנו בעתיד הקרוב וכך ממזער את עלויות החישוב.
השילוב של טכנולוגיות חיפוש ולמידה היווה את המקור להתקדמות המשמעותית של AI בעבר. ג'ים פאן, חוקר בינה מלאכותית באנבידיה, ציין שהשילוב של שני האלגוריתמים הוא שאפשר את פיתוחו של AlphaGo, בוט ה-AI שהפך לשחקן הטוב בעולם במשחק הסיני Go עוד ב-2017. עם זאת, כרגע עדיין מדובר בספקולציות בלתי מאומתות.
במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט. "אנו מאמינים שחילופי הדירקטוריון של OpenAI ומעורבותו המוגברת של מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה צריכים להציב את מיקרוסופט בחזית המסחרית הפוטנציאלית של OpenAI, גם אם לחברה אין זכויות בלעדיות", אמר אנליסט D.A. Davidson, גיל לוריא.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 3.ינאי 02/12/2023 11:27הגב לתגובה זו)נכתב על ידי צט גפט(
- 2.רמי 28/11/2023 07:54הגב לתגובה זוהאמת שכל מיני שאלות ששאלתי וביקשתי מבינה מלאכותית מכל המתחרים לא יכלו לתת לי מידע נכון. לדעתי זה מדהים אבל עדיין מגזימים עם "החוכמה" שלו.. זה עדיין לא שם ולא קרוב לשם.
- 1.גיל 27/11/2023 20:39הגב לתגובה זונראה שמיקרוסופט מובילה כיום את " התבונה האיכותית" אולי ביתרון ניכר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
