openai
צילום: טוויטר

מה הוא פרויקט *Q של OpenAI והאם מדובר בפריצת דרך מסוכנת?

במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט
אדיר בן עמי | (3)

סטארטאפ הבינה המלאכותית OpenAI עמד במרכז תשומת הלב של עולם ה-AI בעקבות הפיטורים הדרמטיים וחזרתו המהירה של מנכ"ל החברה סם אלטמן. הסיבה לאירוע החריג עדיין בגדר תעלומה אך הופיעו השערות רבות כי הסיבה לכך היא פריצת הדרך המשמעותית שנעשתה בפיתוחי הבינה המלאכותית.

לפי הדיווחים, חוקרים ב-OpenAI כתבו מכתב לדירקטוריון החברה השבוע והזהירו מפרויקט פנימי בשם *Q או Q-Star, שעשוי לייצג פריצת דרך בפיתוח בינה מלאכותית שעלולה להתעלות על האינטליגנציה האנושית במגוון תחומים. המכתב נשלח לפני פיטוריו של אלטמן. עם זאת, המחשבה ש-OpenAI נמצאת על סף של יצירת מכונות אינטליגנטיות באמת, עם כל הסיכונים הנלווים ליצירה שכזו, עשויה להיות נמהרת מדי. לא OpenAI  ולא מיקרוסופט אישרו בפומבי את קיומו של *Q ואת האפשרות שמדובר בפריצת דרך מסוכנת.

כבר ב-2022 מהנדס של גוגל טען כי מערכת בינה מלאכותית סודית של החברה הפכה לאינטליגנטית ברמה מסוכנת. ברשתות התלהבו מהסיפור לזמן קצר עד שהמהנדס פוטר והחברה דחתה את הטענות. 

לפי המידע המועט שפורסם עד כה לגבי *Q, נאמר שהמודל יכול לפתור בעיות מתמטיות מסוימות ברמה של תלמידי בית ספר תיכון. הדיווח גרם לספקנות בנוגע לאמיתות הדיווחים לגבי פריצת הדרך שהושגה בפיתוח המודל. אילון מאסק הצהיר כי צ'טבוט הבינה המלאכותית שלו - Grok - כבר עכשיו מסוגל להתעלות על *Q בפתרון של בעיות מתמטיות ושאלות פילוסופיות בסיסיות. 

קיימות המון ספקולציות סביב היכולות של *Q. הספקולציות התרכזו בעיקר בתיאוריה לפיה ה-*Q הוא שילוב של שני סוגי אלגוריתמים. הראשון Q-learning, אלגוריתם ללימוד המודל על ידי חיזוקים, או ניסוי וטעיה. והשני הוא A*, אלגוריתם המשפר את היעילות בחיפוש אחר פתרונות כשהוא צופה מה סביר שיתבקש ממנו בעתיד הקרוב וכך ממזער את עלויות החישוב. 

השילוב של טכנולוגיות חיפוש ולמידה היווה את המקור להתקדמות המשמעותית של AI בעבר. ג'ים פאן, חוקר בינה מלאכותית באנבידיה, ציין שהשילוב של שני האלגוריתמים הוא שאפשר את פיתוחו של AlphaGo, בוט ה-AI שהפך לשחקן הטוב בעולם במשחק הסיני Go עוד ב-2017. עם זאת, כרגע עדיין מדובר בספקולציות בלתי מאומתות.

במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט. "אנו מאמינים שחילופי הדירקטוריון של OpenAI ומעורבותו המוגברת של מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה צריכים להציב את מיקרוסופט בחזית המסחרית הפוטנציאלית של OpenAI, גם אם לחברה אין זכויות בלעדיות", אמר אנליסט D.A. Davidson, גיל לוריא. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ינאי 02/12/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    )נכתב על ידי צט גפט(
  • 2.
    רמי 28/11/2023 07:54
    הגב לתגובה זו
    האמת שכל מיני שאלות ששאלתי וביקשתי מבינה מלאכותית מכל המתחרים לא יכלו לתת לי מידע נכון. לדעתי זה מדהים אבל עדיין מגזימים עם "החוכמה" שלו.. זה עדיין לא שם ולא קרוב לשם.
  • 1.
    גיל 27/11/2023 20:39
    הגב לתגובה זו
    נראה שמיקרוסופט מובילה כיום את " התבונה האיכותית" אולי ביתרון ניכר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.