ההשקעה החדשה של גיל אגמון - יצרנית רכבים חשמליים סינית
דלק רכב של גיל אגמון היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות בארץ - היא התחילה ביבוא מאזדה לפני קרוב ל-30 שנה וייצרה ערך רב לבעלי מניותיה. בהמשך היא גם רכשה את קמור יבואנית BMW והוסיפה מותגים נוספים.
דלק רכב - חברת החזקות עם שלושה עוגנים
במקביל, החליט אגמון לפני כ-7 שנים שהוא צריך לפזר סיכונים ונכנס להשקעה שרבים חשבו שהיא הרפתקה ענקית - רכישת השליטה בורידיס. מה לחברת רכב ולחברה שעוסקת בתחום איכות הסביבה? ואכן זה נראה לא קשור, אפילו תמוה, אבל זה בדיוק גידור הסיכונים שאגמון היה צריך - לצד חברת יבוא רכבים מזהמת הוא נכנס לעולם החדש - טיפול באיכות הסביבה, אנרגיה נקייה ועוד. ורידיס זה לא עסק שמייצר תשואה קבועה, זה עסק בגדילה ובהתחלה היה למשקיעים לא פשוט לעכל אותו, אבל גם כאן הסבלנות השתלמה - ורידיס הונפקה וייצרה לדלק רכב רווח הון גדול והצפת ערך.
ואז הגיעה הרכישה של אינפיניה. זה שווה בדיקה בפני עצמה כי רגע לפני המכירה של החברה שעוסקת בייצור קרטון ונייר לצד פעילות של איכות הסביבה, המגמה היתה חיובית, ורגע אחרי המכירה, המגמה התהפכה. המוכרים - קרנות פימי של ישי דוידי מכרו בזמן, גיל אגמון עשה לפחות בינתיים עסקה גרועה.
תחום הנייר והקרטון מפסיד בקצב של 100 מיליון שקל בשנה וזה היה הפוך רגע לפני העסקה. אבל מדובר בתחום מחזורי כך שמוקדם לקבור את העסקה הזו, היא עוד יכולה להניב, רק שזה ככל הנראה ייקח יותר זמן.
דלק רכב דיווחה על תוצאות בהחלט סבירות (ובמקביל על הצעת רכש של גיל אגמון לכ-5% ממניות החברה בפרמיה של 11%), למרות שבתחום הפעילות המרכזי שלה - יבוא רכבים היא ירדה מנתח שוק של כ-9% ל-5%. לא בטוח שיש שוק שבו אתה נופל בצורה כזו ועדיין מרוויח בקצב של מעל 200 מיליון שקל בשנה. זה מראה עד כמה השוק הזה נטול הוצאות קבועות, נטול תחרות ועד כמה הוא קרטלי.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבים, איכות הסביבה וסטארטאפים
גיל אגמון, לא השאיר את דלק רכב רק יבואנית עם פעילות של איכות הסביבה. הוא אחד המשקיעים הבולטים בסטארטאפים שקשורים לתחום הרכב. הוא ייצר רווח של מאות מיליוני שקלים בזכות ההשקעה במובילאיי וזה המשיך עם אינוויז והשקעות נוספות. אגמון גם השקיע ישירות בחברת REE והיה היחיד שהשכיל לממש את האחזקה בזמן ברווח אדיר שמוערך במעל 300 מיליון שקל (במחיר מוערך של כ-6 דולר לפני הפיצול) בעוד שהמשקיעים האחרים לרבות זיו אבירם שהקים את מובילאיי לצד אמנון שעשוע, נשאר עד הסוף ואיפס את ההשקעה.
מדוחות הרבעון עולה תמונה לגבי יתר ההשקעות של דלק רכב - ההשקעה באוטוטוקס תימכר לפי השווי בספרים - כ-34 מיליון דולר, היילו הפכה להיות ההשקעה הבולטת ודלק רכב תשקיע בה 24 מיליון דולר נוספים כשבמקביל לעליית ערכה של היילו, השווי שלה בספרי דלק רכב עלה ל-386 (דלק מחזיקה כ-13% ממניות החברה).
ההשקעה החדשה
השקעה מפתיעה של הקבוצה היא ב-NIO, יצרנית הרכבים החשמליים מסין. מדובר באחת מהחברות המובילות בענף הרכב החשמלי וההשקעה נעשתה במקביל להסכם שנחתם בין דלק רכב ל-NIO לייבוא רכבים חשמליים לארץ.- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
היקף ההשקעה לא נמסר. לביזפורטל נודע שמדובר בכ-60-70 מיליון שקל. ההשקעה ב-NIO כשחושבים על זה לא מפתיעה, אגמון אוהב להשקיע במניות של חברות שאת מותגיהן הוא מייבא. נזכיר שהיתה לקבוצה השקעה גדולה במשך שנים במניות פורד.
אבל, NIO היא סיפור מסוכן יחסית. החברה אומנם מגדילה באופן שוטף את היקף המסירות שלה והקצב הוא כ-220 אלף רכבים בשנה, אבל היא עדיין מפסידה ונאלצת לצמצם בהיקף העובדים שלה כשלאחרונה פיטרה 10% מהיקף העובדים. הסיבה העיקרית להפסדים הנמשכים היא תחרות גדולה בשוק הרכב החשמלי, בעיקר בסין.
NIO שנסחרת ב-13.3 מיליארד דולר בוול סטריט, עלולה להיקלע לבעיה תזרימית ובהתאמה השוק חושש. בחודשים האחרונים איבדה מניית החברה מעל 20% וסיכוי טוב שדלק רכב מופסדת על ההשקעה שיעור דומה שמתבטא בהפסד של כ-10-14 מיליון שקל.
- 6.שמעון 03/12/2023 15:40הגב לתגובה זודלק רכב נסחרת במחיר כנזיד עדשים. תעלה ב2024 לפחות לכיוון שער 6000. בהצלחה
- 5.אף פעם לא ממש חיבבתי את האיש הזה ולא שום דבר שהוא מייצג (ל"ת)dudu 27/11/2023 22:32הגב לתגובה זו
- 4.dave921 27/11/2023 01:04הגב לתגובה זוהשקעה חכמה של אגמון ! NIO היא חברה מצויינת עם רכבים מדהימים
- 3.רון 26/11/2023 19:04הגב לתגובה זובישראל והיה מבין אלה שהזהירו שישראל תהיה מבודדת כלכלית, עושה כעת עסקים עם עם המדינה הכי " דמוקרטית"באסיה, כמה צביעות .
- דמוקרט 27/11/2023 07:25הגב לתגובה זויש הבדל בין עסקים של חברה ספציפית עם מדינה לא דמוקרטית לבין הפיכת מדינה ללא דמוקרטית רק כדי שאדם מסוים יברח מהמשפט שלו. היום אנחנו יודעים בבירור שביבי היה עסוק במשפט במקום למלא את תפקידו והביא עלינו את אסון הטבח בעוטף עזה. ככה שתגובתך בעת הזו היא מוזרה בלשון המעטה. מה גם שמחזירה את הפיצול בעם.
- 2.זו אינה השקעה, זה הימור ואם להמר עדיף על טויוטה (ל"ת)זליג 26/11/2023 11:15הגב לתגובה זו
- 1.לרון 26/11/2023 10:06הגב לתגובה זוגיל אגמון בונה אידיבי חדשה בהדרגה,עוד 10 שנים נדבר,לא המלצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
