גיל אגמון
צילום: תמר מצפי
פרסום ראשון

ההשקעה החדשה של גיל אגמון - יצרנית רכבים חשמליים סינית

דלק רכב היא כבר מזמן לא רק חברת יבוא רכבים - על תחומי הפעילות והשקעות שלה, ועל ההשקעה החדשה
איציק יצחקי | (7)

דלק רכב של גיל אגמון היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות בארץ - היא התחילה ביבוא מאזדה לפני קרוב ל-30 שנה וייצרה ערך רב לבעלי מניותיה. בהמשך היא גם רכשה את קמור יבואנית BMW והוסיפה מותגים נוספים.

דלק רכב - חברת החזקות עם שלושה עוגנים

במקביל, החליט אגמון לפני כ-7 שנים שהוא צריך לפזר סיכונים ונכנס להשקעה שרבים חשבו שהיא הרפתקה ענקית - רכישת השליטה בורידיס. מה לחברת רכב ולחברה שעוסקת בתחום איכות הסביבה? ואכן זה נראה לא קשור, אפילו תמוה, אבל זה בדיוק גידור הסיכונים שאגמון היה צריך - לצד חברת יבוא רכבים מזהמת הוא נכנס לעולם החדש - טיפול באיכות הסביבה, אנרגיה נקייה ועוד. ורידיס זה לא עסק שמייצר תשואה קבועה, זה עסק בגדילה ובהתחלה היה למשקיעים לא פשוט לעכל אותו, אבל גם כאן הסבלנות השתלמה - ורידיס הונפקה וייצרה לדלק רכב רווח הון גדול והצפת ערך.

ואז הגיעה הרכישה של אינפיניה. זה שווה בדיקה בפני עצמה כי רגע לפני המכירה של החברה שעוסקת בייצור קרטון ונייר לצד פעילות של איכות הסביבה, המגמה היתה חיובית, ורגע אחרי המכירה, המגמה התהפכה. המוכרים - קרנות פימי של ישי דוידי מכרו בזמן, גיל אגמון עשה לפחות בינתיים עסקה גרועה.

תחום הנייר והקרטון מפסיד בקצב של 100 מיליון שקל בשנה וזה היה הפוך רגע לפני העסקה. אבל מדובר בתחום מחזורי כך שמוקדם לקבור את העסקה הזו, היא עוד יכולה להניב, רק שזה ככל הנראה ייקח יותר זמן. 

דלק רכב דיווחה על תוצאות בהחלט סבירות (ובמקביל על הצעת רכש של גיל אגמון לכ-5% ממניות החברה בפרמיה של 11%), למרות שבתחום הפעילות המרכזי שלה - יבוא רכבים היא ירדה מנתח שוק של כ-9% ל-5%. לא בטוח שיש שוק שבו אתה נופל בצורה כזו ועדיין מרוויח בקצב של מעל 200 מיליון שקל בשנה. זה מראה עד כמה השוק הזה נטול הוצאות קבועות, נטול תחרות ועד כמה הוא קרטלי. 

 

רכבים, איכות הסביבה וסטארטאפים

גיל אגמון, לא השאיר את דלק רכב רק יבואנית עם פעילות של איכות הסביבה. הוא אחד המשקיעים הבולטים בסטארטאפים שקשורים לתחום הרכב. הוא ייצר רווח של מאות מיליוני שקלים בזכות ההשקעה במובילאיי וזה המשיך עם אינוויז והשקעות נוספות. אגמון גם השקיע ישירות בחברת REE והיה היחיד שהשכיל לממש את האחזקה בזמן ברווח אדיר שמוערך במעל 300 מיליון שקל (במחיר מוערך של כ-6 דולר לפני הפיצול) בעוד שהמשקיעים האחרים לרבות זיו אבירם שהקים את מובילאיי לצד אמנון שעשוע, נשאר עד הסוף ואיפס את ההשקעה.

מדוחות הרבעון עולה תמונה לגבי יתר ההשקעות של דלק רכב - ההשקעה באוטוטוקס תימכר לפי השווי בספרים - כ-34 מיליון דולר, היילו הפכה להיות ההשקעה הבולטת ודלק רכב תשקיע בה 24 מיליון דולר נוספים כשבמקביל לעליית ערכה של היילו, השווי שלה בספרי דלק רכב עלה ל-386 (דלק מחזיקה כ-13% ממניות החברה).

 

ההשקעה החדשה

השקעה מפתיעה של הקבוצה היא ב-NIO, יצרנית הרכבים החשמליים מסין. מדובר באחת מהחברות המובילות בענף הרכב החשמלי וההשקעה נעשתה במקביל להסכם שנחתם בין דלק רכב ל-NIO לייבוא רכבים חשמליים לארץ. 

קיראו עוד ב"גלובל"

היקף ההשקעה לא נמסר. לביזפורטל נודע שמדובר בכ-60-70 מיליון שקל. ההשקעה ב-NIO כשחושבים על זה לא מפתיעה, אגמון אוהב להשקיע במניות של חברות שאת מותגיהן הוא מייבא. נזכיר שהיתה לקבוצה השקעה גדולה במשך שנים במניות פורד. 

אבל, NIO היא סיפור מסוכן יחסית. החברה אומנם מגדילה באופן שוטף  את היקף המסירות שלה והקצב הוא כ-220 אלף רכבים בשנה, אבל היא עדיין מפסידה ונאלצת לצמצם בהיקף העובדים שלה כשלאחרונה פיטרה 10% מהיקף העובדים. הסיבה העיקרית להפסדים הנמשכים היא תחרות גדולה בשוק הרכב החשמלי, בעיקר בסין. 

NIO שנסחרת ב-13.3 מיליארד דולר בוול סטריט, עלולה להיקלע לבעיה תזרימית ובהתאמה השוק חושש. בחודשים האחרונים איבדה מניית החברה מעל 20% וסיכוי טוב שדלק רכב מופסדת על ההשקעה שיעור דומה שמתבטא בהפסד של כ-10-14 מיליון שקל.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שמעון 03/12/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
    דלק רכב נסחרת במחיר כנזיד עדשים. תעלה ב2024 לפחות לכיוון שער 6000. בהצלחה
  • 5.
    אף פעם לא ממש חיבבתי את האיש הזה ולא שום דבר שהוא מייצג (ל"ת)
    dudu 27/11/2023 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    dave921 27/11/2023 01:04
    הגב לתגובה זו
    השקעה חכמה של אגמון ! NIO היא חברה מצויינת עם רכבים מדהימים
  • 3.
    רון 26/11/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    בישראל והיה מבין אלה שהזהירו שישראל תהיה מבודדת כלכלית, עושה כעת עסקים עם עם המדינה הכי " דמוקרטית"באסיה, כמה צביעות .
  • דמוקרט 27/11/2023 07:25
    הגב לתגובה זו
    יש הבדל בין עסקים של חברה ספציפית עם מדינה לא דמוקרטית לבין הפיכת מדינה ללא דמוקרטית רק כדי שאדם מסוים יברח מהמשפט שלו. היום אנחנו יודעים בבירור שביבי היה עסוק במשפט במקום למלא את תפקידו והביא עלינו את אסון הטבח בעוטף עזה. ככה שתגובתך בעת הזו היא מוזרה בלשון המעטה. מה גם שמחזירה את הפיצול בעם.
  • 2.
    זו אינה השקעה, זה הימור ואם להמר עדיף על טויוטה (ל"ת)
    זליג 26/11/2023 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 26/11/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון בונה אידיבי חדשה בהדרגה,עוד 10 שנים נדבר,לא המלצה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.