טסלה
צילום: אתר טסלה

טסלה השיקה ביטוח רכב משלה - אבל הלקוחות מאוכזבים

התלונות נגד חברת הביטוח של טסלה נערמות ומעלות שאלות להמשך
אדיר בן עמי | (9)

בפברואר האחרון, אמריקאי בשם מארק בובה רכש טסלה מודל S שנת 2018 משומשת. לפי שבובה עזב את הסוחר, הוא רכש ביטוח מטסלה TESLA INC עצמה, עם פרמיה חודשית ראשונית של 93 דולר, סכום שנראה סביר עבורו. שישה עשר ימים לאחר מכן, כשנסע לביתו במירלנד, הפעיל בובה את מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה ומשם הסיפור החל להסתבך.

מכוניתו של בובה התחילה לצפצף, פנתה בחדות שמאלה, פגעה במעקה הבטיחות והתהפכה. הנהג נמלט דרך החלון בזמן שהמכונית מתמלאת בעשן. אמבולנס הוביל אותו לבית החולים עם פציעות גב שהצריכו מאוחר יותר ניתוח. "אני חייל לשעבר בכוחות המיוחדים של ארה"ב", אמר בובה. "זה כנראה הדבר השני הכי טראומתי שעברתי חוץ מלהיות בקרב". 

לצערו של בובה, הבלגן עדיין לא הסתיים. הביטוח של טסלה, שהושק ב-2019 על ידי יצרנית הרכבים החשמליים, הביטוח למבוטחים שירות "טוב בהרבה" מאשר המתחרות, כפי שניסח זאת אילון מאסק בעצמו באפריל 2022. מאסק אמר שם כי השאיפה שלו היא להציע תיקוני התנגשות "באותו היום". למרות ההצהרות והשאיפות, בובה ממשיך להאבק בביטוח מאז ההתרסקות בשביל לקבל את המגיע לו.

לדבריו, הוא המתין שבעה חודשים לתשלום על הרכב ועדיין לא קיבל פיצוי של 50 אלף דולר על ההוצאות הרפואיות. הדיווח על התאונה הצריך קריאה למחלקת אחריות המוצר של יצרנית הרכב מכיוון שהתאונה כללה שימוש בטייס האוטומטי. בובה חיכה על הקו עם טסלה במשך שעות, כשהאחרונה ניתקה ארבע פעמים. כאשר לבסוף מישהו ענה, הנציג הבטיחו כי יחזרו אל בובה תוך שבועיים. ארבעה חודשים לאחר מכן והוא עדיין מחכה. 

מסתבר שהסיפור של בובה הוא די נפוץ. עשרות תלונות במדיה החברתית ובפוסטים אונליין, כולל באתר Better Business Bureau וראיונות עם חצי תריסר מבוטחים מראים כי בעוד חלק מהלקוחות משבחים את הפרמיות הנמוכות של טסלה, אחרים מתלוננים על המתנה של שבועות או חודשים לתשלומים ותיקונים ועל חוסר מענה מצד החברה. 

גורמים רשמיים של טסלה אמרו שהם השיקו את חברת הביטוח כדי לפתור בעיה: לקוחות פוטנציאליים מתרחקים מרכישת רכב לאחר שקיבלו הצעות ביטוח בשמיים, בהתבסס על עלויות תיקון התנגשות הגבוהות של הרכבים החשמליים. למרות ההבטחה לחולל מהפכה בביטוח רכב, טסלה ניהלה את העסק לפעמים בתקציב נמוך, כשבשלב מסוים היא עבדה רק עם כתריסר מתקנים שהוצפו במהירות במאות תביעות, לפי מספר מקורות הבקיאים בפעילות המבטחת.

הבעיות של טסלה ביטוח משתלבות בצורה הגיונית בדפוס של ניהול חפוז ומרושל הגרם נזקים לצרכנים ועובדים ברחבי אימפריית הטכנולוגיה של מאסק. החלטותיו של המיליארדר ספגו אש רבה בשנה החולפת מאז רכש את טוויטר, פיטר כחצי מכוח העבודה של החברה והציג שורה של שינויים שהמשתמש לא ממש התלהבו מהם בפלטפורמה. לאחרונה מאסק גם הסכים עם פוסט אנטישמי שגרם לחברות גדולות להפסיק את הפרסום בפלטפורמה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בטסלה, עובדים שיתפו סרטונים רגישים ותמונות של בעלי רכב שתועדו במצלמות המכוניות, מה שגרם לשני סנאטורים אמריקאים לכתוב מכתב למאסק ולטעון כי הפרסום מעלה "שאלות רציניות לגבי הנהלים בטסלה". ביולי האחרון פורסמו דיווחים כי טסלה התאמצה באופן שיטתי להגזים בטווח הנסיעה של כלי הרכב שלה - כולל על ידי שינוי האלגוריתם השולט באומדנים בלוח הבקרה - מה שהוביל לחקירה פדרלית ולמספר תביעות ייצוגיות. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מיכאל 25/11/2023 20:11
    הגב לתגובה זו
    לאור התלונות לפי הכתבה הנ"ל, זה לא יביא רצון לרכישת רכב של טסלה או לרכוש רכב שלהם. שירות זה דבר ראשון וחשוב ללקוחות בעל מוצר ובוודאי ברכישת מכונית שעלותה כסף רב.
  • ערן 11/05/2024 23:30
    הגב לתגובה זו
    הכתבה סתם מדברת על ביטוח בחול ואין את זה בארץ
  • 4.
    פטריוט 24/11/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה ממשיכים עדיין לקנות רכבים של שונא ישראל האנטישמי הזה. יש מספיק חלופות
  • ערן 11/05/2024 23:31
    הגב לתגובה זו
    הוא דווקא אוהב ישראל
  • 3.
    אז בעצם זו כתבת לכלוך על טסלה ללא מטרה? (ל"ת)
    ח 22/11/2023 21:06
    הגב לתגובה זו
  • זה עובדות וכן נראה ככה (ל"ת)
    ערן 11/05/2024 23:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הוא לא אנטישמי חלאס 22/11/2023 17:54
    הגב לתגובה זו
    הוא לא אנטישמי חלאס
  • פטריוט 24/11/2023 10:41
    הגב לתגובה זו
    הוא כן. ואם לא אז שונא ישראל על בטוח
  • 1.
    דוד 22/11/2023 15:22
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם מריץ את כל השנאה בעולם ,תומך בפלסטינים ואתם כדי לחסוך קונים תחרא שהוא מוכר,בושה,באמת יהודי הוא כלב של העולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.