טסלה השיקה ביטוח רכב משלה - אבל הלקוחות מאוכזבים
בפברואר האחרון, אמריקאי בשם מארק בובה רכש טסלה מודל S שנת 2018 משומשת. לפי שבובה עזב את הסוחר, הוא רכש ביטוח מטסלה TESLA INC עצמה, עם פרמיה חודשית ראשונית של 93 דולר, סכום שנראה סביר עבורו. שישה עשר ימים לאחר מכן, כשנסע לביתו במירלנד, הפעיל בובה את מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה ומשם הסיפור החל להסתבך.
מכוניתו של בובה התחילה לצפצף, פנתה בחדות שמאלה, פגעה במעקה הבטיחות והתהפכה. הנהג נמלט דרך החלון בזמן שהמכונית מתמלאת בעשן. אמבולנס הוביל אותו לבית החולים עם פציעות גב שהצריכו מאוחר יותר ניתוח. "אני חייל לשעבר בכוחות המיוחדים של ארה"ב", אמר בובה. "זה כנראה הדבר השני הכי טראומתי שעברתי חוץ מלהיות בקרב".
לצערו של בובה, הבלגן עדיין לא הסתיים. הביטוח של טסלה, שהושק ב-2019 על ידי יצרנית הרכבים החשמליים, הביטוח למבוטחים שירות "טוב בהרבה" מאשר המתחרות, כפי שניסח זאת אילון מאסק בעצמו באפריל 2022. מאסק אמר שם כי השאיפה שלו היא להציע תיקוני התנגשות "באותו היום". למרות ההצהרות והשאיפות, בובה ממשיך להאבק בביטוח מאז ההתרסקות בשביל לקבל את המגיע לו.
לדבריו, הוא המתין שבעה חודשים לתשלום על הרכב ועדיין לא קיבל פיצוי של 50 אלף דולר על ההוצאות הרפואיות. הדיווח על התאונה הצריך קריאה למחלקת אחריות המוצר של יצרנית הרכב מכיוון שהתאונה כללה שימוש בטייס האוטומטי. בובה חיכה על הקו עם טסלה במשך שעות, כשהאחרונה ניתקה ארבע פעמים. כאשר לבסוף מישהו ענה, הנציג הבטיחו כי יחזרו אל בובה תוך שבועיים. ארבעה חודשים לאחר מכן והוא עדיין מחכה.
- מנכל"ית בססח: "כמעט כל חברה במשק מתפקדת כבנק קטן בעל כורחה"
- נפגעה מאוטובוס, קיבלה הצעה מעליבה - וזכתה לבסוף לפיצוי של כמעט 200 אלף שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסתבר שהסיפור של בובה הוא די נפוץ. עשרות תלונות במדיה החברתית ובפוסטים אונליין, כולל באתר Better Business Bureau וראיונות עם חצי תריסר מבוטחים מראים כי בעוד חלק מהלקוחות משבחים את הפרמיות הנמוכות של טסלה, אחרים מתלוננים על המתנה של שבועות או חודשים לתשלומים ותיקונים ועל חוסר מענה מצד החברה.
גורמים רשמיים של טסלה אמרו שהם השיקו את חברת הביטוח כדי לפתור בעיה: לקוחות פוטנציאליים מתרחקים מרכישת רכב לאחר שקיבלו הצעות ביטוח בשמיים, בהתבסס על עלויות תיקון התנגשות הגבוהות של הרכבים החשמליים. למרות ההבטחה לחולל מהפכה בביטוח רכב, טסלה ניהלה את העסק לפעמים בתקציב נמוך, כשבשלב מסוים היא עבדה רק עם כתריסר מתקנים שהוצפו במהירות במאות תביעות, לפי מספר מקורות הבקיאים בפעילות המבטחת.
הבעיות של טסלה ביטוח משתלבות בצורה הגיונית בדפוס של ניהול חפוז ומרושל הגרם נזקים לצרכנים ועובדים ברחבי אימפריית הטכנולוגיה של מאסק. החלטותיו של המיליארדר ספגו אש רבה בשנה החולפת מאז רכש את טוויטר, פיטר כחצי מכוח העבודה של החברה והציג שורה של שינויים שהמשתמש לא ממש התלהבו מהם בפלטפורמה. לאחרונה מאסק גם הסכים עם פוסט אנטישמי שגרם לחברות גדולות להפסיק את הפרסום בפלטפורמה.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בטסלה, עובדים שיתפו סרטונים רגישים ותמונות של בעלי רכב שתועדו במצלמות המכוניות, מה שגרם לשני סנאטורים אמריקאים לכתוב מכתב למאסק ולטעון כי הפרסום מעלה "שאלות רציניות לגבי הנהלים בטסלה". ביולי האחרון פורסמו דיווחים כי טסלה התאמצה באופן שיטתי להגזים בטווח הנסיעה של כלי הרכב שלה - כולל על ידי שינוי האלגוריתם השולט באומדנים בלוח הבקרה - מה שהוביל לחקירה פדרלית ולמספר תביעות ייצוגיות.
- 5.מיכאל 25/11/2023 20:11הגב לתגובה זולאור התלונות לפי הכתבה הנ"ל, זה לא יביא רצון לרכישת רכב של טסלה או לרכוש רכב שלהם. שירות זה דבר ראשון וחשוב ללקוחות בעל מוצר ובוודאי ברכישת מכונית שעלותה כסף רב.
- ערן 11/05/2024 23:30הגב לתגובה זוהכתבה סתם מדברת על ביטוח בחול ואין את זה בארץ
- 4.פטריוט 24/11/2023 10:40הגב לתגובה זולא מבין למה ממשיכים עדיין לקנות רכבים של שונא ישראל האנטישמי הזה. יש מספיק חלופות
- ערן 11/05/2024 23:31הגב לתגובה זוהוא דווקא אוהב ישראל
- 3.אז בעצם זו כתבת לכלוך על טסלה ללא מטרה? (ל"ת)ח 22/11/2023 21:06הגב לתגובה זו
- זה עובדות וכן נראה ככה (ל"ת)ערן 11/05/2024 23:32הגב לתגובה זו
- 2.הוא לא אנטישמי חלאס 22/11/2023 17:54הגב לתגובה זוהוא לא אנטישמי חלאס
- פטריוט 24/11/2023 10:41הגב לתגובה זוהוא כן. ואם לא אז שונא ישראל על בטוח
- 1.דוד 22/11/2023 15:22הגב לתגובה זוהבן אדם מריץ את כל השנאה בעולם ,תומך בפלסטינים ואתם כדי לחסוך קונים תחרא שהוא מוכר,בושה,באמת יהודי הוא כלב של העולם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
