"אנחנו משתדלים שהאוניות בבעלות צים לא יעברו באזורים של החות'ים"
החברה רשמה ירידת ערך של 2.07 מיליארד דולר על האוניות; אלי גליקמן מנכ"ל צים: "נשתפר במהלך 2024 במקביל להכנסת אוניות חדשות, שנת 2025 תהיה שנת מפנה. בינתיים היצע האוניות העולמי גדל ומחירי תובלה יורדים"; מניית החברה תיקנה מירידה של 11% לירידה של 3%
ענקית הספנות צים צים רשמה ברבעון השלישי של 2023 הכנסות של 1.27 מיליארד דולר, לעומת 1.31 מיליארד דולר ברבעון השני. ההכנסות ברבעון המקביל הסתכמו ב-3.22 מיליארד דולר. החברה הפסידה 2.27 מיליארד דולר - סכום עתק, שיא של הפסד של חברה ישראלית ברבעון. ההפסד הכבד נובע מירידת ערך הספינות של החברה בסכום של 2.06 מיליארד דולר.
אלי גליקמן, מנכ"ל החברה מסביר כי ירידת הערך נובעת מהשינוי שהתרחש בשוק בחודשים האחרונים - המשך ירידת תעריפי התובלה לצד הגידול בהיצע הספינות העולמי. זה הוביל לבחינה של ערך הספינות ולמחיקה הענקית. אלמלא המחיקה, ההפסד של צים היה כ-200 מיליון דולר, אך היא מצליחה לדווח על Ebitda חיובי של 200 מיליון דולר ברבעון והתחזית השנתית ל-Ebitda הופחתה ל-900 מיליון עד 1.1 מיליארד דולר.
"תפנית בשנת 2025", אלי גליקמן, מנכ"ל צים; צילום: שלומי יוסף
מחיקת ענק ברבעון
גליקמן עדיין סבור ששנת 2024 תתחיל את המפנה החיובי כשבסופה של השנה כמחצית מהתעבורה תהיה דרך ספינות חדות ויעילות שיאפשרו לצים להתחרות מול חברות הספנות האחרות, ובהדרגה במהלך השנה הבאה, זה יורגש ברווחיות ובשורה התחתונה. שנת 2025 היא השנה שגליקמן סבור שהחברה תעבור בה לרווחים.- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמרת שצפוי שבתקופה הקרובה לא יהיה קל, אבל שיהיה טוב בהמשך. עדיין מעריך כך?
"כן, אמרתי שיהיה בהתחלה מאתגר ואחרי זה יהיה טוב. אנחנו בתקופת מעבר שבה אנחנו קולטים אוניות שהן הכי חדישות ויעילות ונקיות ולא מזהמות. בסוף 2024 נהיה עם מערך חדש של אוניות עם יותר קיבולת. במקביל אנחנו משתחררים מאוניות לא יעילות ויקרות. אני מניח ששנת 2025 תהיה שנת תפנית בתוצאות כשכבר קודם ככל שיעברו החודשים נשתפר בתוצאות.
אלא שבינתיים מתברר שהתחזית הקודמת של החברה לשינוי חיובי בחודשים האחרונים של השנה מתבדה. מחירי התעבורה ממשיכים לרדת גם לתוך הרבעון האחרון. המלחמה כמובן מפריעה לסחר ולהובלה השוטפת ומתברר שהיצע האוניות הגדל ממשיך ללחוץ על המחירים למטה.
במאזן של צים יש אוניות בסכום של 4 מיליארד דולר, ומול סכום זה יש הלוואות בגין החכירה בסכום של כ-2.9 מיליארד דולר לזמן קצר ו-1.7 מיליארד לזמן ארוך (רוב הספינות מוחכרות בליסינג ואינן בבעלות). לחברה יש במזומן ונכסים פיננסים 3.1 מיליארד דולר והון עצמי של כ-2.5 מיליארד דולר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רכישת האוניות הנוספות תגדיל מצד אחד את ערך הספינות במאזן ובמקביל את ההתחייבויות בגין חכירה.
החות'ים מאיימים על צים
"הפעילות של צים ממשיכה כסדרה בישראל ובעולם עד כה ללא הפרעות", אומר גליקמן, בהתייחסו לפעילות על רקע המלחמה, "נכון שיש איומים, אבל, מירב האוניות שלנו חכורות ואנחנו משתדלים שהאוניות בבעלות לא יעברו באזורים של החות'ים. אבל, הסיכון קיים. יש לנו איומים בכל העולם וגם בישראל. אנחנו החברה היחידה שהבטיחה שתפקוד את ישראל גם בשעת מלחמה בעוד חברות אחרות כבר השאירו מטענים במדינות אחרות ולא הגיעו לארץ".
הדוחות אכזבו את המשקיעים ומניית החברה מאבדת כ-10% ומשלימה נפילה של 59% מתחילת השנה.
- 7.עוד רבעון כזה והחברה בשווי קרוב לאפס (ל"ת)מ. כהן 15/11/2023 20:55הגב לתגובה זו
- 6.אלכס 15/11/2023 19:24הגב לתגובה זוהיו להם שנתיים טובות בגלל הקורונה ומחירי ההובלה וראו גם מיליארדים של רווחים אך נתנו את הכול עד השקל האחרון במקום להשאיר כשליש לימים קשים והנה הם בימים קשים אבל היה להם קשה לעמוד בפיתוי
- 5.רוני 15/11/2023 18:31הגב לתגובה זו5 המניות הכי מומלצות...הפסדתי ארגזים בגללכם...חחחח...תסתכלו בתגובות תראו מה רשמתי אז..השחלת השנה
- 4.כמה קיבל 15/11/2023 17:57הגב לתגובה זומענין כמה קיבלו הוא, בכירים, עוזרים ועורכי הדין.. לא לדאוג ב 2025 הוא כבר יהיה במקום אחר
- 3.אנונימי 15/11/2023 17:46הגב לתגובה זולמה לא בכיף
- 2.חיים 15/11/2023 17:46הגב לתגובה זוהוא תמיד אופטימי לדעתי צריך ללכת הבייתה לא יודע לתת ביצועים.
- 1.רועה חשבון 15/11/2023 17:35הגב לתגובה זוועוד שנתיים יבקשו את עזרת המדינה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
