"אנחנו משתדלים שהאוניות בבעלות צים לא יעברו באזורים של החות'ים"
החברה רשמה ירידת ערך של 2.07 מיליארד דולר על האוניות; אלי גליקמן מנכ"ל צים: "נשתפר במהלך 2024 במקביל להכנסת אוניות חדשות, שנת 2025 תהיה שנת מפנה. בינתיים היצע האוניות העולמי גדל ומחירי תובלה יורדים"; מניית החברה תיקנה מירידה של 11% לירידה של 3%
ענקית הספנות צים צים רשמה ברבעון השלישי של 2023 הכנסות של 1.27 מיליארד דולר, לעומת 1.31 מיליארד דולר ברבעון השני. ההכנסות ברבעון המקביל הסתכמו ב-3.22 מיליארד דולר. החברה הפסידה 2.27 מיליארד דולר - סכום עתק, שיא של הפסד של חברה ישראלית ברבעון. ההפסד הכבד נובע מירידת ערך הספינות של החברה בסכום של 2.06 מיליארד דולר.
אלי גליקמן, מנכ"ל החברה מסביר כי ירידת הערך נובעת מהשינוי שהתרחש בשוק בחודשים האחרונים - המשך ירידת תעריפי התובלה לצד הגידול בהיצע הספינות העולמי. זה הוביל לבחינה של ערך הספינות ולמחיקה הענקית. אלמלא המחיקה, ההפסד של צים היה כ-200 מיליון דולר, אך היא מצליחה לדווח על Ebitda חיובי של 200 מיליון דולר ברבעון והתחזית השנתית ל-Ebitda הופחתה ל-900 מיליון עד 1.1 מיליארד דולר.
"תפנית בשנת 2025", אלי גליקמן, מנכ"ל צים; צילום: שלומי יוסף
מחיקת ענק ברבעון
גליקמן עדיין סבור ששנת 2024 תתחיל את המפנה החיובי כשבסופה של השנה כמחצית מהתעבורה תהיה דרך ספינות חדות ויעילות שיאפשרו לצים להתחרות מול חברות הספנות האחרות, ובהדרגה במהלך השנה הבאה, זה יורגש ברווחיות ובשורה התחתונה. שנת 2025 היא השנה שגליקמן סבור שהחברה תעבור בה לרווחים.- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמרת שצפוי שבתקופה הקרובה לא יהיה קל, אבל שיהיה טוב בהמשך. עדיין מעריך כך?
"כן, אמרתי שיהיה בהתחלה מאתגר ואחרי זה יהיה טוב. אנחנו בתקופת מעבר שבה אנחנו קולטים אוניות שהן הכי חדישות ויעילות ונקיות ולא מזהמות. בסוף 2024 נהיה עם מערך חדש של אוניות עם יותר קיבולת. במקביל אנחנו משתחררים מאוניות לא יעילות ויקרות. אני מניח ששנת 2025 תהיה שנת תפנית בתוצאות כשכבר קודם ככל שיעברו החודשים נשתפר בתוצאות.
אלא שבינתיים מתברר שהתחזית הקודמת של החברה לשינוי חיובי בחודשים האחרונים של השנה מתבדה. מחירי התעבורה ממשיכים לרדת גם לתוך הרבעון האחרון. המלחמה כמובן מפריעה לסחר ולהובלה השוטפת ומתברר שהיצע האוניות הגדל ממשיך ללחוץ על המחירים למטה.
במאזן של צים יש אוניות בסכום של 4 מיליארד דולר, ומול סכום זה יש הלוואות בגין החכירה בסכום של כ-2.9 מיליארד דולר לזמן קצר ו-1.7 מיליארד לזמן ארוך (רוב הספינות מוחכרות בליסינג ואינן בבעלות). לחברה יש במזומן ונכסים פיננסים 3.1 מיליארד דולר והון עצמי של כ-2.5 מיליארד דולר.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רכישת האוניות הנוספות תגדיל מצד אחד את ערך הספינות במאזן ובמקביל את ההתחייבויות בגין חכירה.
החות'ים מאיימים על צים
"הפעילות של צים ממשיכה כסדרה בישראל ובעולם עד כה ללא הפרעות", אומר גליקמן, בהתייחסו לפעילות על רקע המלחמה, "נכון שיש איומים, אבל, מירב האוניות שלנו חכורות ואנחנו משתדלים שהאוניות בבעלות לא יעברו באזורים של החות'ים. אבל, הסיכון קיים. יש לנו איומים בכל העולם וגם בישראל. אנחנו החברה היחידה שהבטיחה שתפקוד את ישראל גם בשעת מלחמה בעוד חברות אחרות כבר השאירו מטענים במדינות אחרות ולא הגיעו לארץ".
הדוחות אכזבו את המשקיעים ומניית החברה מאבדת כ-10% ומשלימה נפילה של 59% מתחילת השנה.
- 7.עוד רבעון כזה והחברה בשווי קרוב לאפס (ל"ת)מ. כהן 15/11/2023 20:55הגב לתגובה זו
- 6.אלכס 15/11/2023 19:24הגב לתגובה זוהיו להם שנתיים טובות בגלל הקורונה ומחירי ההובלה וראו גם מיליארדים של רווחים אך נתנו את הכול עד השקל האחרון במקום להשאיר כשליש לימים קשים והנה הם בימים קשים אבל היה להם קשה לעמוד בפיתוי
- 5.רוני 15/11/2023 18:31הגב לתגובה זו5 המניות הכי מומלצות...הפסדתי ארגזים בגללכם...חחחח...תסתכלו בתגובות תראו מה רשמתי אז..השחלת השנה
- 4.כמה קיבל 15/11/2023 17:57הגב לתגובה זומענין כמה קיבלו הוא, בכירים, עוזרים ועורכי הדין.. לא לדאוג ב 2025 הוא כבר יהיה במקום אחר
- 3.אנונימי 15/11/2023 17:46הגב לתגובה זולמה לא בכיף
- 2.חיים 15/11/2023 17:46הגב לתגובה זוהוא תמיד אופטימי לדעתי צריך ללכת הבייתה לא יודע לתת ביצועים.
- 1.רועה חשבון 15/11/2023 17:35הגב לתגובה זוועוד שנתיים יבקשו את עזרת המדינה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
