קבלנים ברמת גן
צילום: BizTV

קיבלו דירות באיחור של 31 חודשים, אך הקבלן התנער - מה קבעה השופטת?

פרוייקט אחד ברעננה יכול ללמד היטב את מידת הכוח של קבלנים בעת כריתת חוזה מול הדיירים. לאחר עיכוב של יותר משנתיים וחצי במסירת שתי דירות, טענו בני הזוג שרכשו אותן להפרות חוזרות, אך הקבלן טען כי לא הוא אשם בדחיה והטיל את האחריות עליהם. מי אשם ומה קבעה השופטת?
איציק יצחקי | (8)

בתקופת המלחמה נאחזים קבלנים רבים בסעיפי "כוח עליון" - הם יודעים שלא יוכלו למסור את הדירות בזמן כשהפרויקט שלהם מתעכב או כשאתר שלהם סגור. הרוכשים, מצדם, לא יכולים לעשות דבר. כשמתרחשת מלחמה, אף שופט, גם אם יהיה אטום למצב הנוכחי - לא יוכל להתעלם מהחוק. דירה בבניה (שלומי יוסף) מה קורה כשהקבלן מאחר? דירות בבניה (שלומי יוסף) אבל מה קורה כשבני זוג, שרכשו שתי דירות ברעננה, מקבלים אותן באיחור של יותר משנתיים וחצי שלא בתקופת מלחמה או משבר נדל"ן שגורם לדחייה? מקרה כזה התרחש ממש לאחרונה והגיעו לפתחו של בית המשפט: בעוד הזוג מוחה על התנהלותה, היזמית טענה שהעיכובים לא קרו בגללה - אלא בגלל הרשויות. בתי המשפט לא אוהבים כשמגלגלים אחריות. הם בודקים היטב את היזמים והקבלנים. הם יודעים כמה כוח יש להם וכמה הרוכשים, לעתים, יכולים להיכנע ללחץ רק משום שאין להם את הסבלנות ללכת למאבק משפטי ארוך. זה לא מה שקרה במקרה הזה. בית המשפט היה צריך לדון בטענות האלה, כמו טענות אחרות בעניין משבר הקורונה - שהיו נפוצות מאוד בתקופה ההיא. לפני שנתחיל, נסביר כי מדובר בתופעה רחבה. רוצים דוגמאות? רק לפני כחצי שנה נקבע שחברת נדל"ן איחרה במסירת הדירות ביותר משנתיים תשלם פיצויים של 605 אלף שקל. החברה טענה כי לא איחרה במסירה שכן עפ"י ההסכם הדירות מהפרויקט שלה בבת ים היו אמורות להימסר לאחר 36 חודשים ממועד השלמת קומות המסחר בפרויקט. בית המשפט קבע שמדובר בהתניית פטור אסורה ופסק פיצויים לבעלי הדירות. לפני כשבועיים נקבע כי 159 תובעים יקבלו מחברת הנדל"ן אפי קפיטל סכום של 2.5 מיליון שקל, לאחר שהחברה הפסידה בתביעה שהגישו נגדה הדיירים על איחור במועד מסירת הדירה. אפי קפיטל זכתה במכרז להקמת 10 בניינים עם 276 דירות בפרויקט "השמורה" בעיר ראש העין, במסלול 'מחיר מטרה' אבל בפועל מסרה את הדירות באיחור של בין 4-8 חודשים. הנה עוד מקרה, ישן יותר, שבו קבלן איחר במסירת דירה ונדרש לפיצויים של 100 אלף שקל, אחרי ששני זוגות שרכשו דירה בפרויקט מגורים בחצור הגלילית הגישו תביעה לפיצויים בגין איחור של יותר מ-4 חודשים. בחזרה להסכם שלפנינו. מדובר בפרוייקט תמ"א 38 שבנתה היזמית "עדי חושן" עוד בשנת ב-2015. לפי ההסכם, הרוכשים היו אמורים לקבל את הדירה בחודש מאי 2018, אך בפועל - קיבלו אותו בדצמבר 2020. היזמית, שנמצאת בחדלות פירעון, טענה כי היא לא אשמה בעיכוב. הרוכשים, ששילמו את מלוא התמורה, ואף הקדימו בחלק מהפעמים את התשלומים, עיכבו את התשלום האחרון שהיה צריך להתבצע כשבוע לפני מועד המסירה, זאת משום שקצב הבניה היה איטי וברור היה שהקבלן לא יעמוד בהסכם. הם הוזמנו לפגישה לצורך מסירה ראשונית רק בדצמבר 2019, שנה לפני קבלת המפתח, והתקבלו לשלם את הכסף. הדיירים טענו כי לא לא היה טופס 4 וברור שהבניין לא היה מוכן. עובדה: רק שמונה חודשים אחר כך, בקיץ 2020, התקבל האישור לאכלוס. לכן, הם הסכימו לשלם את מלוא התמורה כנגד קבלת הדירה וכי הטענות של שני הצדדים על הפרת הסכם יידונו לאחר מכן. מאוחר יותר, כשקיבלו את הדירה, הם תבעו. היזמית טענה כי בטענה שלהם אין ממש, משום שחברת החשמל עיכבה את העבודות וגם התפשטות נגיף הקורונה השפיעה על הקצב (ראוי לציין כי הקורונה התפשטה במרץ 2020, הרבה אחרי המועד המקורי בהסכם). בנוסף, הם טענו כי התובעים סירבו לשלם את הכסף בזמן (למרות שהבניין לא קיבל טופס 4). "מהמכלול הראייתי שהוצג בפניי עולה כי מיד עם קבלת ההודעה על כך שניתן היתר לאכלוס הדירות פנה התובע בהודעת דוא"ל אל נציגת הנתבעות, הביע רצון לשלם את התמורה וביקש את התייחסותם בקשר לפיצוי בגין האיחור הניכר במסירה (הודעת דוא"ל מיום 3.7.2020). בהודעת דוא"ל נוספת הלין התובע כי פניותיו בעניין זה אינן נענות באופן מהותי וכי הוא עושה כל שביכולתו לקדם את ההתחשבנות ואת הפיצוי הכספי עבור האיחור במסירה", כתבה שופטת בית משפט השלום בתל אביב שדנה בתיק, עדי ניר בנימיני. "בתגובה נשלח מכתב מהנתבעת 1 לתובעים שכותרתו: "דרישת תשלום אחרונה והתראה בטרם ביטול הסכם המכר", בו נכתב כי התובעים סירבו להצעת הפשרה שנמסרה להם (ללא שצוינה הצעת הפשרה) וככל שלא יסדירו את תשלום התמורה בתוך חמישה ימים החברה תבטל את הסכם המכר או תחייב בהצמדות או ריביות חריגות מיום 2.7.2020. מכתב שתוכנו דומה נשלח מבא כוח הנתבעות לבא כוח התובעים ביום 17.9.2020. נסיבות אלו מלמדות כי הנתבעת לא השאירה לתובעים ברירה ממשית אלא לשלם את מלוא התמורה כתנאי למסירה תוך שמנעה מהם את זכות הקיזוז של הפיצוי בגין האיחור". השופטת הייתה צריכה להכריע כאן במספר סוגיות. היא פסקה כי  הסיכון בגין מחדלי הרשויות מוטלות על היזם. כאן חשוב להבהיר, בדרך כלל קבלנים לוקחים "מרווח סיכון". אם היזם יודע שהפרוייקט יהיה מוכן בעוד שנתיים וחצי, הוא חותם על חוזה ל-36 חודשים, ולעתים גם מוסיף החרגה שמאפשרת לו למסור את הדירה באיחור של חודשיים. לכן, השופטת קבעה כי במקרה הזה הסיכון היה על היזם והוא לא פטור מפיתוי. כמו כן, השופטת ציינה שגם ענייני מזג האוויר אינם מהווים "תירוץ" לאיחור, למרות שהיזמית הביאה הוכחות לכך שהגשמים היו חריגים. השופטת התייחסה גם לטענות התובעים על "הכוח" של הקבלן והקשיים שעומדים בפני בעלי הדירות. "אשר לטענות התובעים בעניין אי אין להקל ראש בקשיים העומדים בפני רוכשי דירות, שעלולים למצוא עצמם שבויים בידיו של קבלן הממאן לפצותם חרף האיחור במסירת הדירה - כבר צוין בפסיקתו של בית משפט זה כי "מעמדו של הקונה, מבחינת כוח המיקוח והתמרון וניסוח החוזה אינו זהה, בחלק ניכר של המקרים, לזה של בונה הדירה אף אם אין נזקקים לחוזה אחיד והמחסור במצרך ומחירו הגדל והולך יוצרים תלות רבה במצבים מזדמנים אשר בהם חופש הבחירה של הקונה הולך ומתמעט". השופטת קבעה כי "פערי כוחות אלה בין הקבלן לבין רוכש הדירה באים לידי ביטוי מובהק בהקשר של איחור במסירה. הרוכש – שבמקרה הטיפוסי כבר שילם את מרבית התמורה – חושש כי עמידה על זכויותיו בשלב זה, שבו האיחור כבר הפך למציאות קיימת, עלולה להוביל לעיכוב נוסף במסירה". בהמשך, השופטת קבעה כי גם נושא הקורונה לא יכול להצדיק איחור כזה, בעיקר כשלא הוכח הקשר בין התפרצות הנגיף לעיכוב. לכן, השופטת קבעה את גובה הפיצוי עבור 31.5 חודשי איחור. אלה הוכיחו כי שכר הדירה עבור אחת הדירות הוא 5,200 שקל ועבור השניה 6,300. בהתאם לכך, היא קבעה סכום פיצוי של 206 אלף שקל לדירה אחת ו-268 אלף שקל לדירה שניה ובסך הכל - מעל 470 אלף שקל, לא כולל פיצוי על עוגמת נפש בגובה 40 אלף שקל. בסך הכל, השופטת חייבה את היזמית ואת שתי החברות הקשורות אליה לשלם 515,813 שקל, לא כולל הוצאות ושכ"ט עורכי דין בסך 60,000 שקל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דפנה 26/11/2023 01:55
    הגב לתגובה זו
    בכמה פרוייקטים. בסוף אף אחד לא יקנה ממנו דירה גם לא בחצי מחיר
  • 5.
    דרור יצחקי 17/11/2023 18:55
    הגב לתגובה זו
    אפשר לקבל את מראה המקום של פסק הדין?
  • 4.
    יש מחיר ויש דיין 17/11/2023 11:34
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה שחושבים שבגלל שיש לקבלן עשיר עו"ד הוא יכול לעשות מה שבא לו והכתבה פה מוכיחה שיש שופטים בישראל!
  • 3.
    אבג 17/11/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    מה שלא ידגישו שהחברה חדלת פרעון אז שיגידו תודה שקיבלו את הדירה כי כסף מזומן הם לא יראו גרוש
  • 2.
    גבי 16/11/2023 19:20
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה לא חותמים להם על פינוי בינוי, הם לוקחים את הדירה ואז אתם בידיים שלהם
  • 1.
    sdfgf 16/11/2023 14:57
    הגב לתגובה זו
    הקבלנים מנצלים את אוזלת יד בית המשפט. קרה לי עם קבלן ערבי ששבר כל התחייבות ועלה לי מאות אלפים
  • בעיה שלך שלקחת ערבי (ובטח גם לא קבלן מורשה) מהשטחים (ל"ת)
    זול עולה יקר 17/11/2023 11:36
    הגב לתגובה זו
  • מיהודה ושומרון! מה זה השטחים? איזה שטחים?. (ל"ת)
    יהודה 18/11/2023 17:45
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים