לקראת פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב: הנתון שמעניין את הפד עלול לאכזב
נתוני האינפלציה במשק האמריקאי יתפרסמו מאוחר יותר היום, והם עשויים להפתיע, אבל לאו דווקא לטובה. על פי תחזיות הכלכלנים, מדד המחירים לצרכן (CPI) צפוי לעלות ב-0.1% בחודש אוקטובר, קצב שנתי של 3.3%, לעומת מדד של 0.4% שנרשם בספטמבר, קצב שנתי של 3.7%.
מה האינפלציה הצפויה?
הירידה הצפויה באינפלציה נובעת בעיקר מירידה שנרשמה במחירי האנרגיה באוקטובר, לאחר שמחיר גלון דלק בארה"ב ירד מסביבות 3.96 דולר בספטמבר ל-3.74% באוקטובר.לכאורה מדובר בחדשות טובות, אלא שהבעיה טמונה בליבת מדד המחירים. מדד הליבה (Core CPI) הוא נתון האינפלציה שמנטרל את רכיבי המזון והאנרגיה שנחשבים לתנודתיים, כך שהוא משקף בצורה יותר מהימנה את האינפלציה "הדביקה", שממנה קשה יותר להיפטר. זאת הסיבה שמדד הליבה הוא הנתון שהפד מחשיב כיותר מהימן בעת קבלת החלטות הריבית.
> העלאות הריבית בארה"ב עוד לא נעצרו לגמרי, אבל יש כבר מי שרואה אותה יורדת
על פי תחזיות הכלכלנים, מדד הליבה צפוי להישאר ללא שינוי לעומת ספטמבר, אז שיקף קצב אינפלציה שנתי של 4.1%. המשמעות היא שהאינפלציה "הדביקה" לא נחלשה באוקטובר.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ייתכן כי ההטיה למעלה של מדד הליבה נובעת, לפחות בחלקה, משינויים באופן חישוב המדד שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקאית. עם זאת, נתון שיישאר ללא שינוי באוקטובר עשוי להיתפס כאכזבה בעיני המשקיעים שמצפים לחזרתה ההדרגתית של האינפלציה ליעד שהציב לה הפד, ולהפסקה של העלאות הריבית.
ואומנם, בדברים שנשא בשבוע שעבר בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון, הותיר יו"ר הפד ג'רום פאואל את הדלת פתוחה להעלאות ריבית נוספות. לדבריו, "אנחנו יודעים שהתהליך המתמשך של התקדמות אל עבר היעד של 2% אינפלציה אינו בטוח. האינפלציה גרמה לנו כמה כאבי ראש. אם יהיה מתאים להדק את המדיניות המוניטרית עוד, לא נהסס לעשות זאת".
שיא האינפלציה - 9.1%
בשיאה הגיעה האינפלציה בארה"ב לרמה של 9.1% ביוני 2022. מאז, בעקבות מהלך העלאות הריבית המתמשך נחלשה בהדרגה. עם זאת, כאמור, היא עדיין רחוקה למדי מהיעד של הפד, וככל שהיא עקשנית יותר, קשה יותר להחליש אותה. המדד אומנם מאט בחודשים האחרונים - כאשר בחודש שעבר הוא העיד על שיעור אינפלציה זהה לחודש שלפניו - אבל זה עדיין רחוק מאוד מהיעד של הפד.- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 4.גרנדמייזר 14/11/2023 15:13הגב לתגובה זולאחר שמחיר גלון דלק בארה"ב ירד מסביבות 3.96 דולר בספטמבר ל-3.74% באוקטובר. תחליטו אם לכתוב דולר ואז לסמן $ בטקסט. מבלבל
- 3.אמנון 14/11/2023 14:05הגב לתגובה זוהם לא למדו חשבון הם לא יודעים לחשב ממוצע.
- 2.ומה הנפט לא תנודתי? המחיר של חבית ניקבע ע"י ביקוש וקרטל ולא שוק חופשי! (ל"ת)נאיר 14/11/2023 14:03הגב לתגובה זו
- 1.הם מפגרים, 0.1 זה נמוך מה הם רוצים דיפלציה? (ל"ת)מאיר 14/11/2023 14:02הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
