דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים הואשם במידע פנים; העונש - חודשיים מאסר
דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים לשעבר הודה והורשע בשימוש במידע פנים במסחר במניות סודהסטרים. הוא ירצה חודשיים במאסר. הוא הורשע על סמך הודאתו לפיה היה בידיו מידע על תוצאות חיוביות של דו"ח כספי והוא הנחה מקורבת אליו, איילה כהן, לרכוש מניות של החברה. כהן רכשה ומניות במאות אלפי שקלים והרוויחה.
בירנבאום הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של שימוש במידע פנים על ידי איש פנים. ההסדר אושר על ידי בית המשפט המחוזי בת"א ובירנבאום ישלם בנוסף לחודשיים מאסר בפועל, קנס של 50 אלף שקל.
בירנבאום מסר לכהן מידע גם על דוח כספי וגם מידע על תחילת מו"מ עם חברת פפסי לרכישת סודהסטרים. מו"מ שבהמשך הביא לעסקת רכישה. על פי כתב האישום שהוגש בזמנו גם נגד כהן הוגש כתב אישום וכן השניים הואשמו כי הם שיבשו מהלכי משפט ביחס לגרסה שמסרה העובדת לבנקאי לגבי פעילותה במניה.
בכתב האישום נכתב כי בדוחות הרבעוניים אותם פרסמה סודהסטרים בפברואר 2017 נצפתה עלייה ניכרת במדדים מהותיים, דוגמת עלייה של 213% ברווח הנקי ברבעון האחרון לשנת 2016 ביחס לרבעון המקביל. בסמוך למועד פרסום הדוח, מסר בירנבאום למכרה שהיתה גם עובדת החברה את מידע הפנים ביחס לתוצאות הכספיות החיוביות. בעקבות מסירת המידע, כמה ימים טרם פרסום הדוח רכשה העובדת מניות סודהסטרים תמורת כ-150 אלף שקל, ולאחר מכן מכרה את המניות שרכשה ברווח של כ-28 אלף שקל.
- "100 אלף דולר תמורת שחרור חטוף": מה עומד מאחורי ההצעה של דניאל בירנבאום
- ביהמ"ש הרשיע את איילה שרח כהן בעבירות מידע פנים בפרשת סודהסטרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, ב-2018 ערך בירנבאום פגישה עם מנכ"לית ונשיא חברת פפסי, שבה הציעה כי פפסי תרכוש את חברת סודהסטרים. במועד זה ידע בירנבאום שהחברה צפויה לפרסם בקרוב דוח רבעון שהצביע על עלייה ניכרת בהכנסות החברה וברווחיה. בסמוך לפגישה עם נציגי פפסי, וכשבועיים לפני פרסום , האיץ בירנבאום בעובדת להשקיע במניית סודהסטרים את כל חסכונותיה באופן מיידי. העובדת הבינה שבירנבאום מאיץ בה לרכוש מניות מאחר ויש בידיו מידע פנים שעתיד להשיא את מחיר המניה. לאחר מכן רכשה העובדת מניות של סודהסטרים בשווי של כ-200 אלף שקל. במקביל, ביקשה לפדות קופת חיסכון שבבעלותה כדי לממן רכישות נוספות של מניות החברה. לאחר שכספי קופת החיסכון הועברו לחשבונה, רכשה העובדת מניות סודהסטרים נוספות בסך כ-100 אלף שקל.
ביום שלאחר פרסום הדוח הכספי, ובסמוך לאחר שסודהסטרים דיווחה לציבור על חתימת הסכם המיזוג עם פפסי, מכרה העובדת את יתרת מניות סודהסטרים שרכשה ורשמה רווח של כ-156 אלף שקל.
- 7.רגע מה עם העובדת? (ל"ת)mni levin 27/11/2023 03:00הגב לתגובה זו
- 6.מידתיות 25/10/2023 15:49הגב לתגובה זולחלוטין
- 5.שאול 25/10/2023 15:17הגב לתגובה זוביבי צריך להיתלות .
- 4.יפתח 25/10/2023 11:11הגב לתגובה זואדם מצוין ערכי וטוב לב שכשל ולכן שילם וישלם מחיר קצת פרופורציה ו פחות שנאה יועילו לנו
- 3.שאול 25/10/2023 04:48הגב לתגובה זולעומתו ראש ממשלה עבריין מושחת שבוגד במדינה וסביבו ממשלת עבריינים פירומנים כלומניקים ששרפו את המדינה מסתובבים חופשי .. מדינה משוגעת .
- 2.ככה זה במדינה מושחתת, במקום לקבל 4 שנים בפנים (ל"ת)רונן 23/10/2023 19:57הגב לתגובה זו
- הפושע המושחת ?! (ל"ת)מעניין כמה יקבל 24/10/2023 09:32הגב לתגובה זו
- 1.מעניין מה קיבל בתמורה (ל"ת)יוסי 23/10/2023 19:46הגב לתגובה זו
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.
בית משפט (X)כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק
שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.
הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.
בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.
- הצוואה נועדה להבריח נכסים מנושה – השופטת פסקה שיש לקיימה
- קרב הירושה על המיליונים: הידועה בציבור נגד הילדים. מה קבע השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים
