מהשלכות הריבית - מכירות הבתים בארה"ב בשפל של 13 שנה
שוק הדיור בארה"ב ממשיך לסבול מהריבית הגבוהה כשהריבית על משכנתאות הגיעה לאחרונה ל-8%. השפל בעסקאות מעמיק ומחירי הדירות ממשיכים לרדת. הריבית על משכנתא ל-30 שנה (המסלול הפופולארי ביותר) הגיעה לשיא מאז שנת 2000 וחצתה את רף ה-8%, מה שבהתאמה הביא לשפל היסטורי בביקושים למשכנתאות מאז 1995.המצב הזה גרם לירידה חודשית של 2% במכירות דירות בספטמבר ל-3.96 מיליון דירות. זה הנתון הנמוך ביותר מאז שנת 2010.
במקביל לירידה במכירות, המחירים היו סולידיים בספטמבר כשלעומת לפני שנה מדובר בעלייה נומינלת, אבל הפסד ריאלי. המחיר החציוני של דירה יד שנייה עמד על 394,300 דולר, עליה של 2.8% מלפני שנה. המדד מחירים עלה יותר מאשר עליית מחירי הדירות, בקצב של מעל 4% בתקופה זו, כך שמדובר על ירידה ריאלית צנועה, ועדיין אחרי הגאות של השנים האחרונות המחירים עדיין גבוהים ועל רקע ההיצע הנמוך, רוכשי הדירות מחכים על הגדר.
זה קצת מזכיר את המצב אצלנו. הקבלנים בעצם בונים פחות וכך מקטינים את היצע הדירות וכך נוצר מצב שהמחירים עמידים. בהינתן הריבית הגבוהה הרוכשים הפוטנציאלים גם בארה"ב וגם בישראל, דוחים את החלטת הקנייה.
על פי ההערכות בשוק האמריקאי, זה כנראה עדיין לא התחתית מבחינת כמות העסקאות. על פי בדיקות של גופי משכנתאות מהשבועות האחרונים, מספר הבקשות למשכנתא הגיע לשפל מאז שנת 1995, מה שעשוי לבטא המשך ירידה בכמות העסקאות בדיווחים הרשמיים הבאים.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הדיור סובל גם במקומות אחרים בעולם. במדינות אירופה המחירים עלו בשנים האחרונות לסכומים שמרחיקה מאוד את הציבור מיכולת לרכוש דירה. המחירים אומנם התמתנו בשנה האחרונה ועדיין הרוכשים הפוטנציאלים מעדיפים לחכות ושוכרים דירות. הבעיה ששכר הדירה בעלייה מתמדת. בפריז למשל השוכרים קורסים תחת מחירי השכירות שממשיכים לעלות, גם כן בעיקר עקב סביבת ריבית גבוהה שמעלה את ההחזר החודשי של בעלי הדירות, שהפכו את פריז לעיר עם השכירות השנייה הכי יקרה באירופה, אחרי דבלין, עם ממוצע חודשי של 28.5 יורו למטר בחודש.
באירלנד למשל המחירים כל כך גבוהים עד שהם גרמו למצב ש-30% מבני ה-18-26 עדיין חיים עם ההורים שלהם, עליה של 10% בחמש שנים, לפי סקר של דלויט. ובדומה למצב בארה"ב, היקף מכירת דירות גם כן דועך - הריבית הגבוהה גרמה לכך שמספר הבתים שנמכרו בערי אירופה המרכזיות צנח בכ-20% במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה.
בשביל להבין עד כמה המצב קשה אפשר להסתכל אפילו על לוקסמבורג - המדינה שהאזרחים שלה הם העשירים ביותר באופן יחסי לשאר האיחוד האירופי - מחירי השכירות זינקו ב-6.7% בין 2022-2023, הרבה יותר מקצב האינפלציה שעמד על 3.4% בתקופה הזו. כלומר, גם שם, במקום העשיר הזה, המחירים עולים על רקע חוסר יכולת לרכוש דירה.
- 1.ובפורטוגל 21/10/2023 10:19הגב לתגובה זולצורך מגורים, אבל מי שקנה להשקעה מבין היום שמה שסיפרו לו ממש לא מדוייק; אגב, עשרות אלפי ישראלים שילמו גם סכומי עתק להבטחות סרק לקבלת אזרחות פורטוגלית על סמך רדיפות יהודי ספרד ונמצאים בהמתנה חסרת תוחלת וסיכוי לכאורה. אפילו הילדים שלהם שנולדן לאחר קבלת האזרחות בבעיה דומה.
- מה הקשר מחט לתחת? (ל"ת)שאלתיאל קוואק 27/10/2023 07:25הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
