ארה"ב מחמירה את ההגבלות - יצרניות ציוד לייצור שבבים סיניות צוברות נתח שוק
בעוד ארה"ב מחמירה את ההגבלות שלה על ייצוא של מוליכים למחצה לסין, יצרני הציוד לייצור שבבים נהנים מעלייה בביקושים.
יצרני ציוד סיניים כמו Naure ו-AMEC נהנות מעלייה משמעותית בעסקאות מול יצרניות שבבים סיניות מאשר בשנים קודמות, כאשר יצרניות השבבים ממהרות להחליף את הציוד מתוצרת חוץ בתוצרת מקומית. ב-47.25% מכל המכרזים לציוד לייצור שבבים של היצרניות הסיניות זכו יצרניות מקומיות. מיולי עד אוגוסט השנה כ-62% מיצרניות הציוד היו סיניות, לעומת כ-36.3% בלבד בין מרץ לאפריל. השינוי מהווה נקודת מפנה עבור תעשיית השבבים, שמשקפת את ההבנה כי ההגבלות של ארה"ב עלולות לגרום לבעיות רבות עבור יצרניות שבבים הסיניות במידה ולא יפעלו לפתח ציוד עצמאית.
ממשל ביידן הודיע ביום שלישי האחרון כי יחמיר את ההגבלות על תעשיית השבבים הסינית במטרה למנוע מבייג'ינג להשיג טכנולוגיות אמריקאיות מתקדמות בהן היא עלולה להשתמש למטרות צבאיות. משרד החוץ של סין ערער על ההחלטה ואמר כי היה מפרה את עקרונות כלכלת השוק והתחרות ההוגנת.
"לפני הסנקציות, מפעלי הייצור הסינים המובילים היו משתמשים במספר מועט של מכונות מספקים סיניים והתנסו בציוד חדש רק לאחר שהקיבולת גדלה", אמר בכיר בתעשייה. כעת, יצרניות השבבים מחפשות תחליף סיני לכל מכונה שנמצאת בבעלותם וכשהם מוצאים הם מחליפים בבת אחת את כל המכונות שברשותם, במטרה שיהיו כמה שפחות מכונות מייצור זר".
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות מציוד של 10 יצרניות הציוד לייצור שבבים המובילות בסין צמחו ב-39% משנה לשנה במחצית הראשונה של 2023, מה שמייצג מכירות בסך 2.2 מיליארד דולר, לפי דוח של חברת המחקר CINNO. חברות סיניות עד היום צברו ציוד מתוצרת יפן והולנד, אך גם זה הולך להשתנות כשהמדינות הללו צפויות להצטרף לארה"ב בהגבלות.
על פי מקורות אנונימיים בסין, יצרניות הציוד לייצור שבבים משתפרות בהתמדה ובמהירות. "בהחלט מתרחשת התקדמות עצומה בכל הקשור לציוד סיני למוליכים למחצה, כפי שמוצג בצמיחה בהכנסות", אמר. השיפור הרציני ביותר נמצא בייצור ציוד שמשמש לתחריט וניקוי, שם היצרניות הסיניות מתחרות עם חברות כמו אפלייד מטיריאלס ו-Lam. הפערים נמצאים בתחום הליתוגרפיה, שדורש אופטיקה מורכבת יותר ודיוק בתהליכים. סין לא מצליחה לרכוש מכונות מתקדמות ליתוגרפיה אולטרה סגול מתקדמות(EUV) הדרושות לייצור השבבים המתקדמים ביותר וארה"ב דאגה גם לאסור על מכירה לסין של מערכות פחות מתקדמות (DUV).
הייבוא בסין של מכונות ליתוגרפיה ורכיבים המשמשים במכונות הללו מהולנד קפץ ב-81.2% לעומת השנה שעברה ל-3.3 מיליארד דולר בין החודשים ינואר ואוגוסט. חברת ASML ההולנדית, המשמשת כחברת הטכנולוגיה הגדולה באירופה, אמרה היום (רביעי) כי המכירות לסין מהוות כמעט מחצית מהכנסותיה ברבעון השלישי של 2023. ההגבלות לא הצליחו למנוע לחלוטין מחברות סיניות להשיג פריצות דרך ועל פי הערכות, החברות הצליחו לייצר שבב מתקדם למכשיריה של Huawei על ידי התאמות של מכונות DUV שכן הצליחו לרכוש מ-ASML.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.ארגוס 18/10/2023 22:56הגב לתגובה זולדוגמא, DQ, חברה סינית בתחום עם p/e בקרקעית האוקיינוס, שהיה נמוך מאוד גם שהייתה בשער של כפול 3, צנחה בדלוש שנים האחרונות לשליש מחיר וזו מנייה ללא דיוידנד, ככה שהמשקיעים שנכנסו אחרי 2020, סביר שרשמו הפסד על הנייר
- לא עדיף לקנות גרביים? (ל"ת)ארז 19/10/2023 10:27הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
