ארה"ב מחמירה את ההגבלות - יצרניות ציוד לייצור שבבים סיניות צוברות נתח שוק
בעוד ארה"ב מחמירה את ההגבלות שלה על ייצוא של מוליכים למחצה לסין, יצרני הציוד לייצור שבבים נהנים מעלייה בביקושים.
יצרני ציוד סיניים כמו Naure ו-AMEC נהנות מעלייה משמעותית בעסקאות מול יצרניות שבבים סיניות מאשר בשנים קודמות, כאשר יצרניות השבבים ממהרות להחליף את הציוד מתוצרת חוץ בתוצרת מקומית. ב-47.25% מכל המכרזים לציוד לייצור שבבים של היצרניות הסיניות זכו יצרניות מקומיות. מיולי עד אוגוסט השנה כ-62% מיצרניות הציוד היו סיניות, לעומת כ-36.3% בלבד בין מרץ לאפריל. השינוי מהווה נקודת מפנה עבור תעשיית השבבים, שמשקפת את ההבנה כי ההגבלות של ארה"ב עלולות לגרום לבעיות רבות עבור יצרניות שבבים הסיניות במידה ולא יפעלו לפתח ציוד עצמאית.
ממשל ביידן הודיע ביום שלישי האחרון כי יחמיר את ההגבלות על תעשיית השבבים הסינית במטרה למנוע מבייג'ינג להשיג טכנולוגיות אמריקאיות מתקדמות בהן היא עלולה להשתמש למטרות צבאיות. משרד החוץ של סין ערער על ההחלטה ואמר כי היה מפרה את עקרונות כלכלת השוק והתחרות ההוגנת.
"לפני הסנקציות, מפעלי הייצור הסינים המובילים היו משתמשים במספר מועט של מכונות מספקים סיניים והתנסו בציוד חדש רק לאחר שהקיבולת גדלה", אמר בכיר בתעשייה. כעת, יצרניות השבבים מחפשות תחליף סיני לכל מכונה שנמצאת בבעלותם וכשהם מוצאים הם מחליפים בבת אחת את כל המכונות שברשותם, במטרה שיהיו כמה שפחות מכונות מייצור זר".
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות מציוד של 10 יצרניות הציוד לייצור שבבים המובילות בסין צמחו ב-39% משנה לשנה במחצית הראשונה של 2023, מה שמייצג מכירות בסך 2.2 מיליארד דולר, לפי דוח של חברת המחקר CINNO. חברות סיניות עד היום צברו ציוד מתוצרת יפן והולנד, אך גם זה הולך להשתנות כשהמדינות הללו צפויות להצטרף לארה"ב בהגבלות.
על פי מקורות אנונימיים בסין, יצרניות הציוד לייצור שבבים משתפרות בהתמדה ובמהירות. "בהחלט מתרחשת התקדמות עצומה בכל הקשור לציוד סיני למוליכים למחצה, כפי שמוצג בצמיחה בהכנסות", אמר. השיפור הרציני ביותר נמצא בייצור ציוד שמשמש לתחריט וניקוי, שם היצרניות הסיניות מתחרות עם חברות כמו אפלייד מטיריאלס ו-Lam. הפערים נמצאים בתחום הליתוגרפיה, שדורש אופטיקה מורכבת יותר ודיוק בתהליכים. סין לא מצליחה לרכוש מכונות מתקדמות ליתוגרפיה אולטרה סגול מתקדמות(EUV) הדרושות לייצור השבבים המתקדמים ביותר וארה"ב דאגה גם לאסור על מכירה לסין של מערכות פחות מתקדמות (DUV).
הייבוא בסין של מכונות ליתוגרפיה ורכיבים המשמשים במכונות הללו מהולנד קפץ ב-81.2% לעומת השנה שעברה ל-3.3 מיליארד דולר בין החודשים ינואר ואוגוסט. חברת ASML ההולנדית, המשמשת כחברת הטכנולוגיה הגדולה באירופה, אמרה היום (רביעי) כי המכירות לסין מהוות כמעט מחצית מהכנסותיה ברבעון השלישי של 2023. ההגבלות לא הצליחו למנוע לחלוטין מחברות סיניות להשיג פריצות דרך ועל פי הערכות, החברות הצליחו לייצר שבב מתקדם למכשיריה של Huawei על ידי התאמות של מכונות DUV שכן הצליחו לרכוש מ-ASML.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.ארגוס 18/10/2023 22:56הגב לתגובה זולדוגמא, DQ, חברה סינית בתחום עם p/e בקרקעית האוקיינוס, שהיה נמוך מאוד גם שהייתה בשער של כפול 3, צנחה בדלוש שנים האחרונות לשליש מחיר וזו מנייה ללא דיוידנד, ככה שהמשקיעים שנכנסו אחרי 2020, סביר שרשמו הפסד על הנייר
- לא עדיף לקנות גרביים? (ל"ת)ארז 19/10/2023 10:27הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
