סם בנקמן פריד עצור
צילום: טוויטר

הביוגרף של בנקמן-פריד: "טראמפ הביע נכונות לפרוש מהמירוץ לנשיאות תמורה 5 מיליארד דולר"

כך על פי מייקל לואיס, שפרסם ספר ביוגרפי על אודות סיפור חייו של מייסד בורסת הקריפטו FXT שקרסה בשנה שעברה
איתן גרסטנפלד | (3)

מייסד בורסת הקריפטו FXT, סם בנקמן-פריד, שקל לשלם לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ כדי שלא ירוץ לבחירה מחדש ב-2020, כך על פי קטע מתוך ספר ביוגרפי שנכתב על אודות עלייתו ונפילתו של המיליארדר לשעבר, אשר ראה אור אתמול (יום א').

לקריאה נוספת

סם בנקמן-פריד שיחד ביותר מ-40 מיליון דולר בכירים בסין

> הערכה - בנקמן פריד רכש 7.6% מרובין הוד עם כסף של FTX

בורסת FTX דורשת מפוליטיקאים להחזיר תרומות שקיבלו מבנקמן-פריד

בקטע שפורסם בוושינגטון פוסט, כתב מייקל לואיס, מחבר הספר "Going Infinite: The Rise and Fall of a New Tycoon", כי בנקמן-פריד תכנן לתת 15-30 מיליון דולר לסנאטור הרפובליקני מיץ' מקונל, כדי שיביס את המועמדים של טראמפ במירוצי הסנאט. "בחזית נפרדת, הוא הסביר לי, שכשהמטוס ירד לוושינגטון, הוא בוחן את החוקיות של תשלום לדונלד טראמפ עצמו כדי שלא ירוץ לנשיאות", כתב לואיס.

"הצוות שלו יצר איכשהו ערוץ אחורי למחנה של טראמפ וחזר עם החדשות, שאולי דונלד טראמפ אכן יקבל את המחיר שלו: 5 מיליארד דולר. או כך לפחות נאמר לסם על ידי הצוות שלו". הקטע בספרו של לואיס לא דן בשאלה מדוע בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו פושטת הרגל FTX, לא המשיך לקדם את התוכניות.

בנקמן-פריד, שהונו הגיע בשיאו ל-26 מיליארד דולר, היה התורם השני בגודלו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במרוץ לנשיאות של 2020. כמו כן, בנקמן תרם 40 מיליון דולר למפלגה הדמוקרטית במהלך בחירות האמצע בארצות הברית ב-2022. בחודש נובמבר 2022, הוא נעצר באיי הבהאמה, והוגש נגדו כתב אישום עבור שבעה סעיפי הונאה וקנוניה הנוגעים לקריסת בורסת מטבעות הקריפטו שהקים. ביום שלישי הקרוב הוא צפוי להתייצב בבית המשפט שיחל בדיונים בעניינו.

קיראו עוד ב"גלובל"

עליתו ונפילתו של בנקמן-פריד

בנקמן-פריד בן ה-31 היה שותף להקמת בורסת הקריפטו FTX בשנת 2019, ששוויה הגיע בשיא ל-32 מיליארד דולר. עוד קודם לכן, הוא היה שותף להקמת חברת מסחר הקריפטו אלמדה (Alameda Research) בשנת 2017, כאשר FTX הוקמה כזרוע משלימה כדי לסייע בהכנסת הכנסות לזרוע המסחר. בתוך שנתיים, למעלה מ-80 משקיעים סיפקו הון של כ-2 מיליארד דולר ל-FTX, ועזרו לבנקמן-פריד להפוך את חזונו למציאות. בינואר 2022 אף גייסה החברה 400 מיליון דולר, והעלתה את השווי שלה ל-32 מיליארד דולר.

החברה זכתה להכרה ציבורית באמצעות שורה של עסקאות מיתוג ושותפויות שיצרה בעיקר בעולם הספורט. כך לדוגמה, בשנת 2021 היא קנתה את זכויות השם עבור אולמה הביתי של קבוצת הכדולרסל מיאמי היט. כמו כן, שמה של FTX התנוסס גם על חולצותיהם של שופטי ליגת הבייסבול האמריקאית (MLB), והיא שיתפה פעולה עם שורה של סופרטאים מפורסמים כמו שחקן הפוטבול האמריקאי טום בריידי ואשתו לשעבר, ג'יזל בונדשן, כמו גם שחקני הכדורסל סטף קארי, שאקיל אוניל והטניסאית נעמי אוסקה.

בשלבים מסוימים בנקמן-פריד אפילו הושווה לוורן באפט ורבים אף כינו אותו הסוס הלבן של הקריפטו. אבל בתחילת נובמבר 2022, הכל השתנה. אתר החדשות CoinDesk פרסם עותק של המאזן של חברת אלמדה, שחשף כי החברה מחזיקה בנכסים בהיקף של 14.6 מיליארד דולר לצד התחייבויות בהיקף של 8 מיליארד דולר. על פניו נתונים טובים, אלא שהדו"ח הראה שהנכס המשמעותי ביותר ביותר שלאלמדה היו אסימוני FTT (האסימון מאחורי FTX) בהיקף של 5.82 מיליאר דולר. המאזן הראה שאסימוני ה-FTT שבבעלות אלמדה היו גבוהים ב-193% משווי השוק הכולל שלהם, שעמד אז על כ-3 מיליארד דולר. כלומר, החברה התיימרה להציג מצג לפיו היא מחזיקה ביותר אסימוני FTT, ממה שהיה קיים בעולם.

בעקבות הפרשה, החברות FTX ו-Alameda הגישו בקשה לפשיטת רגל ובנקמן-פריד התפטר מתפקידו. עם זאת, הוא המשיך לטעון לחפותו. הוא אמר בוועידת DealBook של הניו יורק טיימס, אליה הצטרף מאיי הבהאמה, כי מעולם לא ניסה לבצע הונאה, וטען שהוא היה "בהלם מוחלט ממה שקרה". על אף טענותיו בדצמבר 2022 הוא נעצר באיי בהאמה, ממנה הוסגר לארה"ב כדי לעמוד בפני מספר אישומים פליליים. כעבור מספר ימים הוא שוחרר בערבות של 250 מיליון דולר, ועבר למעצר בית בבית הוריו בפאלו אלטו, אשר בוטל באוגוסט לאחר שהואשם באיום על המנכ"לית לשעבר של אלמדה, קרוליין אליסון, כי ידליף את היומן הפרטי שלה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מני 02/10/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    שילמו למנהיגח הרפובליקנים כדי שידפקו את המועמדים של טראמפ, רצו לשלם לטראמפ כדי שלא ירוץ. שחיתות דלוקס
  • 2.
    הון-שלטון-עולם תחתון (ל"ת)
    המגיב 02/10/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גייסה 400 מיליון$ והעלתה את השווי ל-32 מיליארד$. פחחח.. (ל"ת)
    קריפטו = הונאת פונזי 02/10/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social