מניות
צילום: pixabay

אחרי הירידות בוול סטריט בחודשיים האחרונים - מה יקרה בזמן שנשאר עד סוף השנה?

מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה בבנק ניהול העושר "יוליוס בר" סבור שתיתכן עלייה בשוק המניות בהתבסס על ניתוח המקרים הקודמים שלאחר הפסקת העלאות הריבית; אבל השאלה הנשאלת היא האם אכן יופסקו העלאות הריבית?
דור עצמון | (3)

"בשבוע שעבר החליטה וועדת השווקים הפתוחים של הפד' להשאיר את גובה הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 5.25%-5.5%. לפיכך, אחד ממחזורי ההידוק המוניטריים המהירים והחדים ביותר בהיסטוריה הגיע לסיומו", כך אומר מת'יו רכטר, ראש תחום חקר אסטרטגיה בבנק ניהול העושר "יוליוס בר".

"אנו צופים שהריבית תישאר גבוהה עד לרבעון השלישי של 2024 לפני שיחלו מחזורי הורדת ריבית. בהסתכלות היסטורית על תקופות של הידוק מדיניות מוניטרית מאז שנות ה-70, הראיות מצביעות על כך שתשואות המניות נוטות להיות טובות לאחר העלאת הריבית האחרונה. בשמונה מתוך 11 מקרים, תשואות ה-s&p500 היו חיוביות במהלך 12 החודשים הבאים לאחר העלאת הריבית האחרונה (בשבעה מקרים הריבית עמדה על ערך של מעל 10%)".

רכטר מוסיף כי "בשלושה מקרים בהם תשואות המניות היו שליליות, הסיבה נבעה מכך שהכלכלה האמריקאית עברה למיתון לקראת סוף מחזור ההידוק. אנו עדיין מאמינים כי צפויה נחיתה רכה לכלכלת ארה"ב, בין השאר בגלל ירידה ברגישות לשיעורי ריבית גבוהים לאורך השנים. למשקי בית למשל, המשכנתאות מחזיקות בדרך כלל 30 שנה והן בריבית קבועה במרבית המקרים. במקביל התאגידים הגדולים מלאים במזומנים שהם יכולים להשקיע בתשואות גבוהות יותר, מכיוון שהם הצליחו להתגבר על חלקים מחובותיהם התאגידיים בתקופה של ריבית נמוכה יותר עוד בתקופת מגיפת הקורונה, מה שצמצם את הוצאות הריבית הנוכחיות.

"נראה שהנתונים ההיסטוריים בסך הכל מעודדים ותומכים בתפיסה שלנו לגבי עלייה בסוף השנה בשוקי המניות, אבל פחות ברור אילו סקטורים או סגנונות השקעה יהיו המנצחים במונחים יחסיים. באופן כללי, אין דפוס ברור של ביצועים טובים יותר עבור אף אחד מהם. ככלל, ניתן לומר שהמדדים הפיננסיים נטו להצליח לאחר העלאת הריבית האחרונה, בעוד שמניות הקשורות לסחורות ומוצרי צריכה נטו להפגין ביצועים נמוכים מהשוק הרחב".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חי 26/09/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    כשיש ירידות הם שותקים או אומרים "זו ירידה לצורך עליה", או מחפשים זוית אופטימית בכדי שתמשיכו להשקיע.שמעתם פעם אנליסט אומר "תמכרו! אנחנו הולכים להפסיד בקרוב"?
  • 1.
    מסקנה ? (ל"ת)
    רואה נולד 26/09/2023 12:27
    הגב לתגובה זו
  • שתעשה תמיד מה שאתה חושב, והאחריות להחלטה היא רק עליך. (ל"ת)
    מסקנה ? 26/09/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.