החברות בארה"ב מגייסות פי 3 אג"ח להמרה - מוכרות את עצמן בזול?
שיטת הגיוסים צוברת לאחרונה תאוצה אצל חברות גדולות. הסיבה: הריבית הגבוהה במשק. יותר חברות בארה"ב מחליטות לגייס כספים דרך אג"ח להמרה, שמאפשרים להם גיוסים זולים יותר ולפעמים אפילו גיוסים ללא ריבית.
אג"ח להמרה הוא אג"ח שיכול להפוך למניה במידה ותנאים מסוימים מתקיימים. כמו למשל, כשמחיר המניה מגיע למחיר יעד מסוים שנקוב באג"ח. גיוסים באג"ח להמרה הם זולים יותר ולפעמים אפילו כוללים ריבית אפסית מאחר ופוטנציאל הרווח למשקיע הוא גבוה יותר מאשר באג"ח רגיל - באג"ח רגיל המשקיע יודע בדיוק כמה כסף יקבל בתום התקופה, בעוד באג"ח להמרה המשקיע יכול להנות מהמרת האג"ח שלו למניה אותה יוכל למכור במחיר גבוה יותר. בנוסף, מצד החברות המגייסות, גיוס דרך אג"ח להמרה עדיין מאפשר גיוס כספים מיידי וזול ללא דילול מנייתי מיידי.
מבחינת החברות, היתרונות הברורים לטווח הקצר כנראה באים במחיר גבוה בטווח הארוך - אם מחיר המניה של החברה אכן יגיע למחיר היעד שנקוב באג"ח, היא כנראה הפסידה כסף. המשקיע שקנה את האג"ח להמרה במחיר נמוך לפני כמה שנים יהנה ממחיר מניה גבוה במקום החברה שתיאלץ לתת לו את המניה במחיר נמוך מהמחיר הנקוב שלה.
לפי בדיקה שעשה בנק אוף אמריקה, חברות בדירוג גבוה גייסו כבר 12 מיליארד דולר באג"ח להמרה מתחילת השנה - שיא של עשור ויותר מ-30% מסך כל הגיוסים, שזה פי 3 מהשיעור הממוצע. לשם השוואה, בשנת 2022 אותן חברות גייסו רק 2 מיליארד דולר באג"ח להמרה, שהם 7% מסך הגיוסים.
- קרן ג'נריישן גייסה 215 מיליון שקל באג"ח להמרה
- מדדי אג"ח נוספים: המדדים שעלו בכ-10% בשנה האחרונה או ב-30% בחמש שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדרך כלל רוב החברות אשר מגייסות דרך אג"ח להמרה הן חברות צמיחה מתחום הטק שרוצות לגייס כספים זולים ומהירים מבלי לפגוע במבנה אחזקת החברה. בשנת 2021, למשל, חברות כמו AirBnB, פלוטון וביונד מיט נהנו מגיוסים עם 0% ריבית בעזרת אג"ח להמרה. יותר מחצי מהגיוסים דרך אג"ח להמרה בשנה הזו באו מסקטור הטכנולוגיה.
עכשיו, כשהריבית הממוצעת לאג"ח קונצרני עלתה כבר כמעט ל-6%, גם חברות בסקטורים יותר עמידים כמו שירותים, נדל"ן ותעשייה מגייסות דרך אג"ח להמרה בשביל להוריד את הוצאות המימון, כאשר כיום סקטור הטכנולוגיה מרכיב רק רבע מהשוק הזה. חלק מהחברות הבולטות שפנו לאג"ח להמרה בחודשים האחרונים הן סנטרפוינט אנרג'י, חברת המשרדים COP וקבוצת ההשקעות בתשתיות HASI.
- 2.בכלל,אצלנו נוצר מצב שרק חברות נחותות מנפיקות אג"ח להמרה (ל"ת)פילי 26/09/2023 10:01הגב לתגובה זו
- 1.שלמה 26/09/2023 09:20הגב לתגובה זופוואל המטומטם במקום להוציא לאט את המים מהאמבטיה ירה בתינוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
