לא לשימוש
צילום: Istock

ניסה להונות את הברוקר שלו במיליון דולר ובסופו של דבר הביא לו רווח של 7,000 דולר

עובד במסעדת מזון מהיר שביצע הונאה של מיליון דולר לרכישת מניות טסלה, גיימסטופ ואנבידיה - נתפס בלא שהצליח למשוך את הכספים. בבדיקה שנעשתה התגלה כי כל השקעותיו היו רווחיות חוץ מאחת
נחמן שפירא | (2)
נושאים בכתבה הונאה מניות חו"ל

עובד בחנות מזון מהיר רימה את הברוקר המקוון שלו על מנת לקבל  אשראי מראש של 200,000 דולר, לאחר שקיבל את האשראי השתמש בו לקניית מניות של החברות טסלה, אנבידיה, גיימסטופ ו-AMC, כך עולה מחקירת רשות ניירות ערך. 

תחילתו של הסיפור בשנה שעברה בחודש יולי, כאשר דיונטה ג'הטורי אנתוני, 23, עובד במשרה חלקית ב'דודה אן' בצפון קרוליינה הגיש בקשה לחשבון תיווך בניהול עצמי, בטענה שהוא הרוויח בין 25,000 ל-50,000 דולר בשנה, כאשר בפועל הוא הרוויח רק כ-400 דולר לחודש, כך לפי חקירת רשות ניירות ערך.

לפי החשד, אנתוני קישר את חשבון המסחר שלו לחשבון בנק ובו 9 סנט בלבד, ואז יזם הפקדות ללא מימון בסך מיליון דולר. ההפקדות הממתינות העניקו לו גישה לאשראי מיידי של 200,000 דולר, בו השתמש לרכישת מניות של שמונה חברות.

אנתוני קנה מניות של אפל ב-85 אלף דולר, וכן מניות של גיימסטופ ב-78 אלף דולר. בנוסף קנה מניות של נאבידיה ב-22 אלף דולר, מניות של AMC ב-13 אלף דולר, מניות של טסלה הוא קנה רק ב-700 דולר, והשקיע עוד 800 דולר במספר מניות: Cano Health Electronic Arts, Resolute Forest Products ו-ETFMG Prime Cyber Security.

הקפיא את חשבונו

הברוקר גילה את ההונאה יום למחרת, הקפיא את חשבונו של אנתוני וחיסל את כל אחזקותיו. בבדיקה שנערכה התברר כי הרכישות קצרות המועד התבררו כמשתלמות. הברוקר הרוויח כ-7,000 דולר. 1,600 דולר באפל,  800 דולר באנבידיה, ו-4,700 דולר בגיימסטופ.

 

כל העסקאות של אנתוני חוץ מאחת היו רווחיות. לאחר שהברוקר גילה את התרמית, אנתוני לא הצליח למשוך כסף לפני שהחשבון שלו הוקפא. הפקדותיו בוטלו מאוחר יותר עקב חוסר מספיק כספים, והוא פוטר לאחר מכן לאחר שלא הופיע לעבודה. בחקירתו הוא הודה כי ביצע את ההפקדות והטעה את הברוקר שלו.

ב-SEC  אמרו כי  "כשנשאל מדוע הוא השקיע מיליון הדולר בהפקדות לא ממומנות מבלי שהיה לו כספים לכסות את העסקאות, הוא תירץ את התנהגותו כ"בדיחה" ואמר שהוא "מעולם לא באמת חשב על זה כהונאה".

קיראו עוד ב"גלובל"

 אנתוני ניסה לבצע את מה שמכונה תוכנית "רכיבה חופשית", שבה סוחר מבצע הפקדות מזויפות כדי לגשת לאשראי מתקדם, ואז מנסה להשתמש באשראי הזה כדי להרוויח כסף ולמשוך אותו לפני שהברוקר שלו יתפוס ויקפיא את חשבונו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מושיקו 02/09/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    ואיך בכלל ניתן לעשות את זה לא ברור
  • 1.
    דיוויד שגיא 31/08/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי הוא עקץ מליון או מאתים אלף ומה זה חשבון תיווך?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.