גם S&P מורידה את דירוג חלק מהבנקים האזוריים בארה"ב; מניית סיטי לקראת השפל של משבר הבנקים
שידור חוזר לחודש מרץ האחרון? מניות הבנקים בארה"ב, גם האזוריים וגם הגדולים, נמצאות בירידות משמעותיות מתחילת החודש, בעיקר על רקע תשואות האג"ח העולות והורדת הדירוג של מודי'ס. לפני כשלושה שבועות סוכנות הדירוג הורידה את הדירוג של 10 בנקים אזוריים והכניסה לבחינה לקראת הורדת 6 בנקים נוספים, ביניהם US BANCORP , BANK OF NEW YORK MELLON , ו- STATE STREET CORP . מודי'ס הדגישו את ההשפעה של הריבית הגבוהה, ירידת מחירי הנדל"ן וההיחלשות בשוק הנדל"ן המסחרי בתור הגרומים שהובילו להורדה.
היום גם S&P מצטרפת לאזהרות. החברה הודיעה על הורדת דירוג למספר בנקים ביניהם KeyCorp KEYCORP וואליו נשיונל בנק VALLEY NATIONAL BANCORP , בו מחזיק בנק לאומי בכ-14%. מניות הבנקים האזוריים, ביניהם גם צ'ארלס שוואב THE CHARLES SCHWAB , מאבדות היום גובה לאור ההודעה של סוכנות הדירוג כשקרן הסל SPDR S&P REGIONAL BANKING ETF , העוקבות אחרי אותן המניות, נמצאת בירידה של 2.5% ונסחרת סביב היכן שהייתה בתחילת משבר הבנקים בחודש מרץ.
ב-S&P טוענים, בדומה למודי'ס, כי העלייה בעלות המימון, ביחד עם בעיות בסקטור הנדל"ן המסחרי עשויים להשפיע לרעה אותם הבנקים, ועל כן הורדת הדירוג. בצורה אירונית, המהלך של החברה דווקא יגדיל עוד יותר את עלות המימון של הבנקים, היות וכעת הם בעלי דירוג אשראי נמוך יותר - משמע הסיכון להלוות להם כסף עלה.
מעבר להורדת הדירוג, שניים מהפקטורים המשמעותיים ביותר על עלות המימון של הבנקים - הריבית הפד' ותשואות אגרות החוב הממשלתיות, נמצאים שניהם כעת בשיא של כ-15 שנה. השבוע התשואה על האג"ח לעשור שברה את השיא האחרון שנרשם בחודש אוקטובר שעבר ונראה כי המגמה כעת היא להמשך עליות.
- S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות
- וול-סטריט בדרך לשיא - למה כדאי לשים לב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא רק הבנקים האזוריים
גם מניות הבנקים הגדולים יורדות היום, אך בשיעור נמוך יותר - ג'יי פי מורגן JP MORGAN יורד בכ-2%, בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA בשיעור דומה וולס פארגו WELLS FARGO & CO יורד ב-1.5%. למרות שאף אחד מהבנקים הללו לא קיבל הורדת דירוג, המשקיעים יודעים שהם נמצאים על הכוונת של סוכנויות הדירוג. בשבוע שעבר הזהירה פיטצ' כי היא עשויה להוריד את הדירוג למספר בנקים, ביניהם ג'יי פי מורגן, זאת במידה ו"הסביבה התפעולית" של הסקטור תמשיך להתדרדר.
מניה נוספת שנופלת היום ונמצאת כבר בירידה של כ-15% מתחילת חודש אוגוסט היא של סיטי גרופ CITIGROUP . המניה יורדת היום בכ-1.5% ונמצאת במרחק של פחות מ-4% מהשפל שרשמה בתחילת משבר הבנקים במרץ. מניית סיטי היא היחידה מבין הבנקים הגדולים שמתקרבת עתה גם לשפל של פרוץ הקורונה ונמצאת ברצף הירידות הארוך ביותר מאז יוני 2021, אז ירדה המניה ב-12 ימי מסחר רצופים.
אט אט, מצב הבנקים מתחיל להזכיר את המצב בעת משבר הבנקים בחודש מרץ ולא נראה כי יש סיבות להיות אופטימיים. כאמור תשואות האג"ח ממשיכות לעלות (מה שהיה עניין מהותי בקריסתו של בנק SVB) והריבית בארה"ב עדיין גבוהה. יו"ר הפד', ג'רום פאוול, צפוי לנאום בעוד שלושה ימים בכנס הנגידים השנתי בג'קסון הול ולפי החוזים העתידיים על הריבית - הוא צפוי להמשיך בטון "הניצי" של הפד' בנוגע למלחמה באינפלציה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כל עוד חברי הבנק המרכזי בארה"ב לא מוכנים להוריד את הרגל מהגז, כך עולה הלחץ על הבנקים וכך מתגברות האזהרות של סוכנויות הדירוג. בסך הכל, S&P אמרה כי מתוך כלל הבנקים שבחנה רק ל-10% מתוכם יש תחזית שלילית, היתר עם תחזית ניטרלית, כאשר אין ולו בנק אחד עם תחזית חיובית.
אם אכן נצפה במחזה דומה לזה של SVB, ההשפעה על הסקטור, אשר גם ככה נמצא בנקודת חולשה, עשויה להיות משמעותית מאוד ואולי אף חמורה ממה שכבר ראינו.
- 2.1929 כאן !!! אוטוטו מתחיל בארה"ב ובעולם כולו !!! (ל"ת)דן 22/08/2023 20:34הגב לתגובה זו
- יריב 23/08/2023 00:05הגב לתגובה זובפעם האחרונה שהפד עשה overshoot בשערי הריבית ב 2008 זה נגמק ב 5.25% ומפולת רצינית. אנחנו לפני חודשי ספטמבר (הגרוע בשנה בממוצע) ואוקטובר (החודש של המפולות הגדול בעבר) וכדאי להיות מאד זהירים בסוף הקיץ ולגדר את התיק. אולי בסוף השנה יהיו הזדמנויות אם הירידות יהיו מספיק גדולות עד אז.
- 1.צח 22/08/2023 20:13הגב לתגובה זובמקום לתמוך כעת בכלכלה אחרי שנתיים של ריבית גבוהה וייבוש הביצה, לא מעניין אותו כלום. פשוט מחבל.
- אם לא ימשיך לעלות את הריביות העגבניות יעלו מאה דול 28/08/2023 12:31הגב לתגובה זואם לא ימשיך לעלות את הריביות העגבניות יעלו מאה דולר יחידה
- דן 22/08/2023 20:59הגב לתגובה זוהבועה כל כך ענקית , שזה כבר מאוחר לטפל בעניין - לגזור ולשמור !!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
