הנאסד"ק ירד ב-1%; טסלה איבדה 2.8%, פאגאיה ירדה ב-8.5%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו
ההאטה הכלכלית בסין מחמירה - האם משם יגיע המשבר הבא? הבנק המרכזי בסין מנסה לבצע מהלכים על מנת לעורר את הכלכלה במדינה אך בשוק ממשיכים להיות סקפטיים. אפשרויות השימוש בגירוי מוניטרי (כספי) הן מוגבלות בסביבה הנוכחית ולא יספיקו, לבדן לפחות, להוות בסיס לצמיחה" ארגנטינה הורידה את ערך הפסו לאחר הבחירות - האם האג"ח הממשלתי שלה אטרקטיביות? מועמד הימין הקיצוני שרוצה להפוך את כלכלת המדינה הלטינית לדולרית (והאמת שזה מה שצריך לעשות בכלכלה שכבר פשטה רגל 9-10 פעמים) מפתיע בבחירות ועשוי לפרוץ בבחירות הארציות באוקטובר; ממשלת ארגנטינה נאלצה אתמול - שוב - לבצע פיחות גדול של 18% במטבע בעקבות צניחת הרובל: הבנק המרכזי הרוסי העלה את הריבית ל-12% בפגישת חירום. הצניחה במטבע המקומי מגיעה ברקע הגדלת ההוצאות הצבאיות ובמקביל לסנקציות המערביותמניות במרכז
חברת ריסקיפייד ריסקיפייד הישראלית המספקת תוכנה כשירות למניעת הונאה וביטול חיוב במסחר מקוון דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני ורשמה צמיחה בהכנסות של 21% ל-72.8 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-71 מיליון דולר. בנוסף, החברה הודיעה כי תבצע בייבאק ב-75 מיליון דולר והעלתה את התחזית השנתית (לכתבה המלאה) מניית טסלה TESLA INC המשיכה לרדת היום ורשמה ירידה של למעלה מ-20% מאז השיא השנתי שנרשם לפני כחודש. בתחילת החודש הודיע סמנכ"ל הכספים של החברה על פרישה לאחר כ-13 בשנים בחברה, אירוע משמעותי אשר תרם לירידות הנוכחיות במחיר המניה, המייצג כעת שווי שוק של כ-750 מיליארד דולר לטסלה וורן באפט נחשף לתחום חדש- ענף הבנייה בתיק ההשקעות של ברקשייר. וורן באפט מודיע ברבעון השני על שינוי החזקות בפורטפוליו ההשקעות של ברקשייר כאשר הוא מצמצם החזקות במספר חברות ומשקיע יותר מ- 800 מיליון דולר בסקטור חדש לתיק של ברקשייר דוחות מעורבים להום דיפו HOME DEPOT שעקפה את צפי האנליסטים בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות ורשמה ירידה של 2% ביחס לרבעון המקביל. סמנכ"ל הכספים ריצ'רד מקפאיל אמר כי התוצאות מצביעות על כך שהלקוחות עדיין זהירים בהתמודדות עם שיפוץ בתים והוצאות גדולות ומפעילים יותר שיקול דעת מבעבר. הום דיפו דיווחה על רווח למניה של 4.65 דולר לעומת 4.45 דולר שצפו האנליסטים; הכנסות של 42.92 מיליארד דולר לעומת 42.23 מיליארד דולר שהאנליסטים חזו. למרות הקצב, הום דיפו חזרה על תחזיתה לשנה הקרובה, ואמרה שהיא צופה ירידה במכירות בין 2% ל-5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. פייפאל PAYPAL ממנה מנכ"ל חדש. החברה אמרה כי אלכס כריס, שניהל את קבוצת העסקים הקטנים בחברת אינטואיט, יעבור לתפקיד הבכיר והנחשק ביותר בפייפאל. חברי ההנהלה שיבחו את עבודתו של כריס על רכישת פלטפורמת השיווק Mailchimp של Intuit ב-12 מיליארד דולר. המנכ"ל הוותיק דן שולמן אמר בעבר כי יפרוש מתפקידו עד סוף השנה. מניית PayPal עלתה אתמול ביותר מ-2% בעקבות כך. הביקוש לשרתים יורד - הבינה המלאכותית היא כנראה הסיבה - הביקוש לשרתים מסורתיים צפוי להיפגע בעקבות הביקוש לשרתים המיועדים לבינה מלאכותית. DELL ו-HP יצטרכו להתאים את עצמן למצב החדש (לכתבה המלאה)ישראליות בוול סטריט
ריסקיפייד ריסקיפייד קפצה ב-13% - עקפה את הצפי והעלתה את התחזית כשרשמה צמיחה בהכנסות של 21% ל-72.8 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-71 מיליון דולר. החברה מודיעה כי תרכוש מניות של עצמה בשווי של 75 מיליון דולר אלביט מערכות עוקפת את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה; החברה רשמה ברבעון השני של השנה רווח מתואם של 1.57 דולר למניה על הכנסות של 1.45 מיליארד דולר; צבר ההזמנות הסתכם ב-16.1 מיליארד דולר ראיון עם אלביט: העתיד האופטימי של אלביט - צומחת, מגייסת עובדים, מגדילה צבר ומתמודדת על פרויקטים ב-20-30 מיליארד דולר. בלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל אלביט - "היעד הוא רווחיות תפעולית של 10%; יש לנו יתרון גדול כי הממשלות בעולם רוצות ייצור ופיתוח מקומי ויש לנו מפעלים בעשרות רבות של מדינות" מניית סיאתה סיאטה מובייל קפצה ב-32% לאחר שגם היא מכה תחזיות האנליסטים. החברה דיווחה על הפסד למניה של 0.03 דולר לעומת תחזית האנליסטים שעמדה על 0.05 דולר ווהכנסות עמדו על 2.7 מיליון דולר לעומת תחזית של 2.4 מיליון דולר.- 3.אא 15/08/2023 17:13הגב לתגובה זויאנקים!!
- 2.מומו הכהניסט 15/08/2023 17:11הגב לתגובה זודרדלה ולצורך העניין כאילו עליות...המשיכו לזרוק טיפים רצחניים כהרגלכם שנביא הביתה לשבת איזה חמש אלף שקל
- 1.אמריקקים!!..לא מצליחים לפתח מומנטום..ממשיכים לצלול (ל"ת)tt 15/08/2023 17:03הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
