סמנכ"ל טסלה פורש - המניה יורדת ב-3%
סמנכ"ל הכספים של טסלה TESLA INC זכרי קירקהורן, עוזב את תפקידו לאחר כ-13 שנים בחברה. קירקהורן היה סמנכ"ל הכספים בארבע השנים האחרונות ולפני כן מילא תפקידים אחרים בטסלה. במקומו יכנס לתפקיד ואיבהב טנג'ה המשמש כיום כמנהל החשבונות הראשי ויהפוך לסמנכ"ל החל מסוף השנה אז יעזוב קירקהורן את החברה.
בטסלה באופן משונה לא נתנו סיבה לעזיבה. עזיבה של סמנכ"ל כספים נחשבת לאירוע חשוב היות והוא משמש גם כנציג עיקרי של החברה מול המשקיעים. בדרך כלל, על סמך ההיסטוריה, עזיבה של סמנכ"ל היוותה חוסר אמון שלו בחברה, דבר שהתברר רק בדיעבד. כמובן, אין זה אומר שזהו המקרה גם כאן, אבל זה דבר שכדאי לקחת בחשבון.
יצרנית הרכבים החשמליים מתוכננת בקרוב להתחיל במסירות של הסייברטראק, רכב הנוסעים הראשון שלה אחרי 3 שנים, תוך כדי שהיא בונה את יכולות הייצור שלה ושואפת להפוך לחברת הרכבים בעלת המכירות הגדולות ביותר. קירקהורן, שהצטרף לטסלה ב-2010, עזר להפוך את טסלה למה שהיא היום, תוך טיפול במשימות יומיומיות רבות בצורת מנהל התפעול הראשי ותוך קידום יעדי הצמיחה של החברה על ידי הפחתת עלויות הייצור ורדיפה אחר יעילות.
בדוחות החברה שהוגשו לרשות לניירות ערך, טסלה הודתה לקירהורן, בן ה-38, על "תרומותיו המשמעותיות" לחברה ואמרה כי ימשיך עם יצרנית הרכב עד סוף השנה כדי לתמוך ב-"מעבר חלק". קירקהורן, בפוסט בלינקדאין, הודה למאסק על המנהיגות והאופטימיות שלו. "להיות חלק מהחברה הזו היא חוויה מיוחדת ואני גאה מאוד בעבודה שעשינו יחד מאז שהצטרפתי לפני למעלה מ-13 שנים", אמר קירקהורן.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים הופתעו מהחדשות על העזיבה. משקיעי טסלה אהבו את קירקהורן וחלקם אף חשב שהוא יקח על עצמו תפקיד מורחב בעתיד אם מאסק ירצה לעשות פחות בחברה. אנליסט Baird בן קאלו, כתב בתגובה להודעה כי המהלך לא שינה את דעתו על החברה וכי טנג'ה מנוסה ונמצא בטסלה כבר שש שנים. קאלו מדרג ב-"קנייה" את מניית החברה עם מחיר יעד של 300 דולר.
- 1.אנונימי 07/08/2023 20:02הגב לתגובה זולוקח זמן להבין אבל זה מה שיקרה מחר
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)