ראיון

משה ממרוד, מנכ"ל תדיראן גרופ: "אנחנו חודש וחצי בתוך הרבעון השלישי ומעריכים שהשנה תהיה טובה יותר במכירות וברווחיות"

למרות השנה החלשה, ממרוד מסתכל עם העיניים קדימה ומתייחס לצרות השנה כמשבר זמני; היעד ל-2026 הוא עדיין מכירות של 4.5 מיליארד שקל וגם המשך השנה יהיה טוב ויביא את החברה להערכתו להכנסות של 2 מיליארד שקל
נתנאל אריאל | (10)

חברת תדיראן תדיראן גרופ -4.58%  היא חברה ותיקה ואיכותית. אבל גם חברה כזו יכולה לפספס ובגדול. תדיראן רוצה לשכוח את השנה האחרונה. היא הצטיידה עם מלאי  גדול מאוד במחירים גבוהים מאוד במהלך המחצית הראשונה של 2022, כשמחירי התובלה בעולם היו גבוהים מאוד, מבלי להבין שמחירי התובלה הולכים לרדת בקרוב, וזאת למרות שהאזהרות היו כתובות על הקיר (למשל - כאן בספטמבר 2021, וגם כאן בתחילת 2022 וכאן בדוחות של צים בתחילת 2022). היא גם לא התכוננה לעליית הריבית, למרות שגם זה היה ברור כבר בסוף 2021 (למשל, כאן, כאןכאן, וגם כאן). זה תפס את החברה בהפתעה מוחלטת, מודה משה ממרוד, מנכ"ל החברה כעת בראיון לביזפורטל אחרי עוד דוחות חלשים שהחברה פרסמה אתמול. בראיון עכשיו ממרוד מאמין שהסיפור הזה כבר מאחורי החברה והיא בדרך חזרה לצמיחה. הוא חוזר ומאמין שהחברה תגיע להכנסות של 4.5 מיליארד שקל בשנה עד 2026, דרך צמיחה אורגנית וכנראה גם דרך רכישות נוספות. אפשר להאמין לו שיש לו תוכנית כיצד לעשות זאת, החברה גם הצליחה להקדים את ההגעה ל-2 מיליארד שנתנה החברה בתחזית הקודמת. אבל עדיין - השנה האחרונה הייתה קשה והמניה הגיבה בנפילה של 50%. נחזור להתחלה ולאחר מכן נדבר על תחזיות ותוכניות החברה בקשר לעתיד. תדיראן הייתה צריכה לראות את זה מגיע, אבל למרות שהריבית בארה"ב החלה לעלות כבר בחודש מרץ 2022 ובארץ היא החלה לעלות באפריל, החברה המשיכה לקנות מלאים במחירים גבוהים ולראות את העבר גם בחודש מאי. באותם ימים היא עוד אמרה "נערכנו מראש עם מלאי גדול יותר, על מנת לספק את הביקוש הצפוי למוצרי החברה בחודשי הקיץ וזאת כחלק מההתמודדות עם הבעיות העולמיות הקיימות בשרשרת האספקה ועליית מחירי חומרי הגלם" - ובעצם פספסה את העובדה שמחירי התובלה יורדים כבר חצי שנה. אפשר להגיד כמובן שהיא לא יכולה להתכונן לכל תרחיש, אבל העלאות הריבית כבר היו עובדה ברורה בתחילת השנה שעברה. תדיראן לא שמה לב וחוזרת ומדגישה בראיון שכל שינויי המאקרו העולמיים נפלו עליה באופן פתאומי, זה היה לדעתם בלתי צפוי לחלוטין - אבל זה לא באמת נכון. אנחנו חוזרים לזה כי זה מה שלמעשה פגע עד עכשיו בתוצאות של תדיראן. ממש עד הרבעון השני של 2023, כולל. לדברי ממרוד: "בקורונה הייתה בעיית שינוע מטורפת, כתוצאה מכך החלטנו להגדיל את המלאים ל-120 יום, במקום 60 יום. זה שירת אותנו לטווחים הקצרים. אבל ביולי אוגוסט 2022, תוך כדי תנועה", מדגיש ממרוד, "זה התחיל להשתנות. גם הריבית פתאום עלתה והיה צריך לעשות התאמות. אנחנו חברה שלא היה עליה השפעות משמעותיות של ריבית במשך 12 שנה. הכסף היה במחיר אפס". זה כמובן נכון, אבל האם הכל קרה "פתאום"? האם לשאר החברות לא הייתה ריבית אפס במשך כל הזמן הזה? ברור שחברה שצריכה להמשיך לפעול חייבת עתודות של מלאי, אבל האם בתקופה שבה המחירים צוללים והריבית עולה לא נכון יותר צריך להצטייד במלאים לטווח ארוך ולא להסתפק במלאים לטווחים קצרים יותר עד שהתמונה תתבהר? "כמוביל שוק חייב להיות עם מלאים גדולים" אומר ממרוד. הוא ממשיך לנסות להסביר מה קרה: "אז כשזה קורה אתה צריך להתאים את עצמך לרמות של הריבית, ולשנות הכל בהתאמה לריבית. ביוני יולי 2022 מכולה עלתה 13-14 אלף דולר ופתאום המחיר ירד לחצי ואחר כך לשליש ועכשיו זה פחות מרבע. המחירים ירדו ואז אתה מוצא את עצמך עם מלאים מאוד מאוד גדולים ומי שקנה באותו רגע, ומתנהל מהיד לפה, יש לו מחיר הרבה יותר טוב משלך". בשלב הזה הנהלת תדיראן מחליטה לחסל את המלאי היקר (שנקנה כאמור במחירים גבוהים). זה הוביל לנפילה בתוצאות במשך כל השנה האחרונה. "קיבלנו החלטה לחסל את המלאי ולכן הורדנו מחירים כי אחרת לא נמכור וזה הקטין את המכירות ושחק משמעותית את הרווח הגולמי". במקרה הזה אומר ממרוד, "נכנסו לסיטואציה עם עיניים פקוחות כדי להיות כמה שיותר מהר עם מלאי חדש וזול יותר. תחשוב שאנחנו מקבלים 400 אלף מזגנים חדשים בשנה, לשנות את כל זה זו היערכות, מטה, מחסנים, משאיות ועוד. זה לא פשוט". למעשה, תדיראן נכנסה לשנה של מכירת מוצרים במחירים נמוכים יותר. בחברה אומרים שמדובר רק על "שניים וחצי רבעונים. אני רואה את חודש יולי ואת הרבעון השלישי - אנחנו עם מלאים חדשים, חזרנו למרווחים שאנחנו יודעים לעשות (שיעורי רווחיות תפעולית של 10-12% לעומת 4% ברבעונים האחרונים. נ"א). חזרנו בעוצמה גדולה לשוק. לקח לנו זמן לתקן ולהתאים את החברה למציאות החדשה - שכסף עולה הרבה כסף, ושמחירי התובלה ברמות הנוכחיות ושהמחירים בסין ירדו משמעותית. אז בכל זאת, לעבור את כל הטיפול הזה ולסיים את המחצית עם רווח נטו של 51 מיליון שקל זה מעולה" הוא אומר. רק צריך לזכור שאבל בכל זאת מדובר בנפילה של 37% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, וברבעון האחרון החברה רשמה רווח נקי של 7.7 מיליון שקל בלבד, לעומת 41 מיליון אשתקד. סיימתם את כל ההיערכות מחדש. מה הלאה? "אנחנו חודש וחצי בתוך הרבעון השלישי ומעריכים שהשנה תהיה טובה יותר גם במכירות וגם ברווחיות, גם ביחס להתחלת השנה הנוכחית וגם ביחס למחצית השניה של השנה שעברה. יש לנו תוכנית ל-4 השנים הבאות ואנחנו נגיע לשם. בנינו מנועי צמיחה ואני מרוצה מכל מה שקרה.  "אם תשווה אותנו לענף הנדל"ן - שם יזמים יושבים עם מלאי דירות מטורף כשהם ציפו למכור את הדירות ב-80-90 אלף שקל למטר והם יכולים להיתקע מספר שנים עם מלאי כזה. אצלנו עובדים על מלאים חדשים. היופי זה שנפטרת מהמלאי הקודם וכל שינויי המאקרו כבר השפיעו וכעת יש מלאים חדשים, ניהול של סיטואציה מורכבת מאוד בצורה הכי מקצועית שיש. "אנחנו לא חברה ממונפת. עלויות המימון זניחות, ההשפעה של המאקרו כלכלה עלינו היא לא מהותית. היא משפיעה על הלקוחות אבל לא עלינו. הסיפור של מימוש מלאים היה ידוע לכל המשקיעים ודיווחנו שזה יסתיים ברבעון השני. זה היתרון שלנו כחברת מוצר, בעולם הנדל"ן אתה עם זירה ל-5-6 שנים, אנחנו מעיפים את המלאי ומתחילים מחדש". האם מכירת החיסול של המלאי הישן סיים את הצרות בתדיראן? האמת שלא. לפני שנה מה שהציל את הדוחות של תדיראן היה זינוק של 70-80% בהכנסות (תלוי באיזה רבעון) בעקבות רכישה ואיחוד תוצאות של חברת VP סולאר שפועלת באיטליה ולמעשה כניסה של תדיראן לתחום האנרגיה המתחדשת. בדוחות הנוכחיים גם תחום האנרגיה המתחדשת נפל בגדול. פשוט ביש מזל. הסיבה לנפילה הפעם היא איטליה - מחירי החשמל נפלו השנה אחרי זינוק של פי 5 וחצי בשנה שעברה בגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. השנה המחירים נפלו ל-0.15 סנט יורו לקילו-וואט, לעומת עד 0.55 (בשיא) בשנה שעברה. הזינוק בשנה שעברה בעקבות החשש באיטליה שייגמר החשמל והגז יצר ביקוש גדול למערכות סולאריות והוא מה שהקפיץ את התוצאות של VP באותו זמן, אבל זו גם הסיבה לנפילה בתוצאות השנה. לפני המלחמה, אגב, המחירים עמדו על 0.10 סנט, כלומר המחירים עדיין גבוהים ב-50% מהרמות של טרום המלחמה. במקביל, גם גדל המלאי של מערכות סולאריות באיטליה והמדינה גם שינתה את שיטת התמריצים והתוצאה הייתה "ירידה בביקוש למערכות סולאריות". במספרים, VP הכניסה 135 מיליון בשנת 2021, בשנת 2022 בעקבות הזינוק במחירים ההכנסות שלה קפצו ל-254 מיליון. השנה הצפי של תדיראן הוא ל-140 מיליון ב-VP ובשנה הבאה 210 מיליון. מנוע הצמיחה VP באיטליה נפגע, מה צפוי בהמשך, מתי היא תחזור לצמוח? זה הרי לא יקרה ב-2023 "בטווח הבינוני-ארוך איטליה תצמח ואנחנו איתה. בטווח הקרוב קשה יותר להעריך. כן צריך לומר ששר האנרגיה האיטלקי הכריז לפני חודש וחצי על העלאת יעד האנרגיות המתחדשות של המדינה ל-65% עד שנת 2030, לעומת יעד קודם של 55%. בנוסף - בארגון סולאר פאוור, שמאגד 300 תאגידים סולאריים באירופה, מעריך שההתקנות השנתיות באיטליה יהיו בהיקף של 6 גיגה לשנה בין 2023 עד 2027, וזאת לעומת התחזית הקודמת של 2.5 גיגה לשנה. קפיצה של יותר מפי 2. "בנוסף, השוק האיטלקי הוציא תמריצים לעולם התעשייתי-מסחרי וגם זה גורם לנו לחשוב שאמנם קשה לחזות את הביקושים בטווח הקרוב אבל בטווח הארוך אין שאלה. מבחינת המטרות של ממשלת איטליה והצורך התשתיתי למלא את החוסר בחשמל - איטליה תחזור לגל ואיתה גם VP סולאר ש-30% מהפעילות שלה זה בתחום התעשייתי. אז אנחנו מודעים לכך שב-2023 שתהיה ירידה, אבל מעריכים שב-2024 שתהיה עליה. ומעבר לכך - מתוך הפרויקטים בהיקף של 215 מיליון דולר שיש לנו בישראל, נמסור השנה 100 מיליון דולר, כך שגם זה משמעותי". מה מנוע הצמיחה שלכם להמשך? "מנוע צמיחה מאוד מרכזי שלנו שיהיה חלק מרכזי במימוש של אסטרטגית הצמיחה שלנו זה עולמות האגירה. זה תחום שיושקעו בו מיליארדים, גם בישראל וגם בעולם, כי זה הפתרון התשתיתי האולטימטיבי מבחינת אספקה של אנרגיה מתחדשת. עוד 3-5 שנים רוב הרכבים יהיו חשמליים, החשמל בבניין לא יספיק אם לא תעשה לו מערכות אגירה לא תוכל לתמוך את החשמל בבניין. גם במקומות שמייצרים חשמל ופאנלים סולארים שווה לאגור אותם למקרה שהרשת עמוסה ולפרוק אותם בלילה כשהיא פחות עמוסה ואם אתה אוגר אתה יכול לספק לרשת גם בזמנים שהיא פחות עמוסה.  "כדי להבין כמה זה משמעותי - תדיראן פתרונות אנרגיה הייתה עם מחזור של 80 מיליון, היא תגיע ל-400 מיליון עכשיו, ולהגיע למצב שהיא פועלת בחצי מיליארד שקל תבין שזה התחום המרכזי שלנו. זה נכון גם ב-2024 כי אנחנו צריכים להשלים את ההסכמים האלה אבל יהיו גם אחרים. לסיכום - אנחנו נותנים פתרונות אנרגיה, פאנלים סולארים, אגירה, מטענים לרכב, ממירים. יש לנו את סל המוצרים לעולם האנרגיה". ומילה לגבי תחום המזגנים? "אתגר נוסף מבחינתנו זה לפרוץ לאירופה בעולם המיזוג. זה אתגר שהצבנו לעצמנו, יעד למימוש בשנה-שנתיים הקרובות. בנוסף, פתחנו מפעל לאלומיניום בציפורי. רכשנו חברה לחיפוי בתחום הפוטו וולטאי משולבי מבנה - במטרה לספק פתרון למגדלים. שם הרי שטח הגג קטן והם לא יכולים לשים פאנלים סולארים על הגג. הדרך היחידה שם זה קירות סולאריים, ובלי קבלן בארסנל לא תוכל להתקין מוצרים כאלה. אז קנינו קבלן טוב שהתמחה בבניית אלומיניום ונהיה שם עם 70% בעלות. הוא מתחבר אלינו ושנינו נצמח ביחד".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שימו לב ! 16/08/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    אתמול הגבתי לכתבה זו (ראו תגובה ראשונה) בעניין סינגור ע"י מחזיקים במניות שמתאהבים-מתמכרים (גם אם השקעתם מזערית). 4 שמו דיסלייק. מה שאני רוצה לומר זה שביטול עיסקת טאואר הוא דוגמה למגיבים שמחזיקים במניה ומתוך אינטרס מטעים אזרחים (חלקם גם בעלי משפחות) ע"י כתיבת תגובות אוהדות וסימון לייק/דיסלייק לפי רוח התגובה. ראו איך הגיבו אינטרסנטיים ועודדו רכישת מניות טאואר). אני אכן מפנה אתכם לתגובתי מאתמול על ממרוד (תדיראן) ושוב מבקש: תפסיקו להטעות ולשאר: לא לסמוך על המלצות אנשים אינטרסנטיים !
  • 8.
    יריב 15/08/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
    אני לא מצליח להבין מדוע שוק ההון עדיין נותן לו כזה קרדיט. המניה צריכה להחתך בלפחות חצי. יש בבורסה המון חברות שמתומחרות הרבה יותר טוב מתדיראן.
  • 7.
    dw 15/08/2023 11:14
    הגב לתגובה זו
    מניה של 2 מיליארד שקל המציגה רווח של פחות מ 10 מלשח רבעוני היא לא מניה זולה. בעיה. יש אלטרנטיבות יותר אטרקטיביות במדד ת"א125.
  • 6.
    ב 2026 יגיד היעד 2036 ומחלק לעצמו דיבידנדים בלי סוף (ל"ת)
    בוב הבנאי 15/08/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אזרח ישראלי גאה 15/08/2023 09:40
    הגב לתגובה זו
    מקים מפעלים כחול לבן בארץ ישראל
  • בינתיים הןא מדבר רק איטליה כישלונות וחוץ חוץ (ל"ת)
    ברי 15/08/2023 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תדיראן תמשיך לקרוס והמניה תרד גם היום (ל"ת)
    אסולין 15/08/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כרגיל תירוצים והבטחות (ל"ת)
    ברי 15/08/2023 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרח 15/08/2023 08:19
    הגב לתגובה זו
    תדיראן חברה מעולה
  • 1.
    המזהיר 15/08/2023 08:14
    הגב לתגובה זו
    לא לשכוח תובענות ייצוגיות (יותר מאחת) בעניין התנהלות החברה! אגב, אני מקווה שלא יגיע איזה מגיב עם אחזקה של קצת כסף במניה (בלי לזלזל) ויגיב להגנתם, כמו כל אלו שרואים כתבה על מניה שהם מחזיקים ומסנגרים מתוך לחץ.
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?