אל תאמינו לכותרת החגיגית של מירי רגב - מי בכלל צריך רכבת של 250 קמ"ש?
האם יש באמת צורך במדינת ישראל ברכבות שנוסעות במהירות של 250 קמ"ש? לא באמת. מדינות ענק בעולם צריכות רכבות מהירות כדי להעביר מיליוני אזרחים במהירות בין מטרופולינים גדולים. אבל ישראל היא מדינה קטנה מאוד, רק 500 ק"מ מדן ועד אילת. וגם - כמה תושבים מתגוררים בפריפריה הרחוקה? כמה מתוכם צריכים להגיע מדן ועד אילת? התשובה ברורה. גם בממשלה יודעים את זה. נתניהו, רגב, סמוטריץ' ומקלב, שהצהירו היום באופן חגיגי על הרכבת הזו, יודעים שאין בה צורך.
תוסיפו את העלות הכלכלית העצומה - 100 מיליארד שקל במקרה הטוב (בואו, כל תוכניות ענק בישראל מתחילות עם מחיר מסוים ומסתימות בפי 2) ואת העובדה הפשוטה שעד שהרכבת בכלל תגיע למהירות של 250 קמ"ש היא כבר תצטרך להאט, תוסיפו את זה שכנראה יהיו תחנות בדרך כך שהיא תצטרך להאט כבר קודם - ותקבלו תוכנית לא הגיונית, בזבזנית ולא משיגה את המטרה. אז למה מקדמים אותה? התשובה פשוטה: יחסי ציבור. זה לא אמיתי. אל תחשבו שזה יקרה אי פעם. מדובר בתוכנית שעולה ויורדת מהשולחן בהתאם לצרכים פוליטיים, אבל בלי היתכנות ממשית.
תוסיפו את הפגיעה בסביבה - רכבת צריכה מישור, צריך ליישר בשבילה את כל הדרך מדן ועד אילת. וכל מי שנסע בדרכים לצפון או לאילת מכיר את ההרים שיש שם. זה לא באמת מעשי וזה כרוך בהרס של הסביבה. הדרך היחידה להצדיק כלכלית את הפרויקט זה שאוניות משא יורידו ציוד באילת ואז התכולה תיסע על גבי רכבות משא. אבל למה בעצם שהאוניה תעצור באילת ולא תמשיך לאשדוד או חיפה? בקיצור, קחו את מסיבת העיתונאים הזו עם קורטוב של ספקנות.
הסיבה האמיתית לקידום הפרויקט היא פוליטית - מירי רגב רוצה לרשום ולהשיג הישג. גם במשרד האוצר התנגדו לכך, הם פשוט נכנעו לה. מירי רגב בעצם עצרה את פרויקט המטרו הגדול בגוש דן - ולקחה בשבי את כל אזרחי ישראל - כדי שיסכימו לאשר לה את הפרויקט.
- "אל תיגעו בכסף שלנו" הדיל המפוקפק של נתניהו ולפיד
- טראמפ נגד ספרד: מאיים בסנקציות כלכליות על רקע סירובה להגדיל הוצאות ביטחוניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, למרות חוסר ההיגיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וסגן השרה במשרד התחבורה ובמשרד רה"מ אורי מקלב הציגו במסיבת עיתונאים את התוכנית שנקראת "ישראל אחת" - וזאת אחרי שהממשלה אישרה את התוכנית לחיבור ישראל ברשת רכבות מהירות שתנוע במהירות של 250 קמ"ש מקריית שמונה עד אילת. התקציב לקידום התוכנית כולה מוערך בכמאה מיליארד שקל, כאשר ביצוע התוכנית אמורה להסתיים עד שנת 2040
הממשלה אישרה היום רק חלק קטן מאוד מהתוכנית והשאלה היא האם באמת יגויס תקציב לקידום התוכנית כולה?
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במסיבת העיתונאים "הצעד התחבורתי הוא צעד חיוני בבניית המדינה המתקדמת, המשגשגת והעוצמתית שאנחנו רוצים לעשות. זה יחד עם פתיחות הקרקע, פישוט התכנון ודברים אחרים, זה מה שיוצר את השינוי".
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
התוכנית של הרכבות המהירות כוללת את מסילת הגליל העליון בין קריית שמונה לכרמיאל, מסילת הערבה בין דימונה לאילת, מסילת באר שבע-דימונה, שתי מסילות בין שפיים לנתב"ג, מסילות חיפה, מסילת מנשה דרום, מסילת עוקף לוד, מסילה מהירה לבאר שבע וחיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע.
משרד התחבורה יקצה לטובת שלב תכנון התוכנית 70 מיליון שקל השנה ועוד 130 מיליון שקל בשנה הבאה. בהצעת המליטים שאושרה בממשלה נקבע כי משרדי התחבורה והאוצר הנחו את נציגי הממשלה כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל - אשר סוכמה בין משרדי הממשלה – בעלות של 2.4 מיליארד שקל לטובת קידום חלק מהפרויקטים.
נתניהו אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי "תהיה מהפכה בתחום התחבורה. היום נשיק את פרויקט חיבור המדינה כולה עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת, ובעתיד נוכל לחבר את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב". שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "אני רואה בחיבור הרכבת כאחת המשימות החשובות של ישראל ברמה הכלכלית והחברתית. זה ישנה את פני החברה הישראלית. זה הגשמת חזון של חיבור המדינה מקריית שמונה ועד אילת".
ראש עיריית אילת אלי לנקרי בירך על התוכנית: "רכבת שתחבר את אילת למדינת ישראל היא בשורה אדירה לתושבים, לנופשים בה ולמדינה כולה. אני מברך את רה"מ, שרי התחבורה והאוצר על ההחלטה ההיסטורית, ובעיקר על החזון והנחישות להוציא אל הפועל את תוכנית 'ישראל אחת', המחברת את אילת למדינת ישראל ברכבת מהירה. הקונצנזוס הרחב סביב הפרויקט, התקציב שלו בפועל והנחישות הגדולה, מבטיחים יותר מתמיד את יישומו.
נתניהו ציין כי "איפה אתם רואים את השינוי הזה בדוקטרינה הזאת שאני מוביל? היא שונה מהתפיסה של בן גוריון שאמר 'נרד לנגב'. אנחנו לא נרד לנגב, אנחנו מורידים את התשתיות לנגב, אנחנו מורידים דרומה מוקדי עוגן של הממשלה כמו: עיר הבה"דים, אוצר. זה עוזר לתעשייה, לסקטור הפרטי, אבל בלי תשתיות אין כלום. זה חזון ענק, אבל הוא ריק. הוא לא יכול להתממש אלא ע"י תחבורה מהירה מאוד, רשתות תחבורה שמאפשרות לנו לנייד אנשים. תחילה הם יגורו שם ויעבדו במרכז. אח"כ המרכז נודד אליהם. יש להם את מוקדי התעסוקה שלהם שהם נוצרים מעליהם".
נתניהו הוסיף כי "המהפכה הזאת עכשיו יוצאת לדרך עם תקצוב של 100 מיליארד שקל, ייתכן שזה יעלה. זה פרוש לאורך שנים. זו השקעה כבירה, יש כמה מודלים איך לממן את זה, חבריי בוודאי יוכלו לדבר על זה, אבל זה דבר אמיתי שיוצא. כשיו אני אומר לכם, תאמינו במה שנכון. אנחנו מביאים היום: ישראל אחת מחוברת ברכבות מהירות, מדן ועד אילת".
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף אמר "אישרנו בישיבת הממשלה חיבור קו רכבת חדש אשר יחבר את קריית שמונה וסביבותיה לרשת הרכבות הארצית עד אילת. מברך את שרת התחבורה מירי רגב וכל חברי הממשלה על קידום ההחלטה. מדובר בהחלטה בעלת חשיבות לאומית שתיצור הזדמנויות לפיתוח ההתיישבות, פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה לצד הידוק קשרים בינלאומיים. אנחנו כמשרד הנגב והגליל נמשיך לפעול כדי לצמצם פערים בין הנגב והגליל למרכז, לפתח, לחזק ולקדם את ההתיישבות, התעסוקה ושיפור איכות החיים".
בחברה להגנת הטבע מביעים התנגדות נחרצת לתוכנית המסילה מקריית שמונה לאילת וטענו כי לפרויקט יש השלכות שליליות רבות.
- 31.דרומי 07/08/2023 20:04הגב לתגובה זוקודם צריך לשדרג את הכבישים המסוכנים האלו בעלות של אחוז אחד מפרויקט הרכבת
- 30.אזרח לא גומר את החוד 01/08/2023 12:20הגב לתגובה זוהקטע העצוב, שיש אנשים שמאמינים לשקרן בן שקרן ולזאת שעושה לו נעים בגב. זאת התוכנית הכי מטומטמת שנראתה במדינת ישראל. לא מעשית בכלל. והכי חשוב תהיה בשנת 2040, ומי כבר לא יגזור את הסרט בשנה הזאת, לא לחילופין, כמו שהצהיר על התוכנית הזאת בשנת 2004 ולא זז כלום. בינתיים הוא מיגר את שלטון החמאס. הוריד מחירים , ביטל את ההסכם עם לבנון, לא העביר את חברון לאויב ? הצביע בעד ההתנתקות 4 פעמים . שקרן בן שקרן. היום הוא עסוק במה ששרה הצהירה, שתישרף המדינה. והעיקר רכבת לערב הסעודית.
- 29.YL 31/07/2023 09:55הגב לתגובה זורק סין יכולה לבצע פרוייקט שכזה ובתמורה הסינים יקבלו שליטה בנמלים הימיים מה ש מפחיד את האמריקאים לכן שימו לה ***הפרוייקט יתחיל מ ק. שמונה*** ולא מ אילת בקיצור עוש שקר מרוק.... אופיני
- 28.משקיע 31/07/2023 09:21הגב לתגובה זולא לתת את הביצוע לנת"ע או לחברה ממשלתית אחרת יש ניסיון מר עם חברות ממשלתיות
- 27.החיים 31/07/2023 08:12הגב לתגובה זוקל להתפל למירי רגב אבל מי שמינה אותה לממשלה זה נתניהו כך שנתנהו דובר האמת הידוע רוצה לספר סיפורים ועדיף סיפורים ארוכי טווח מי יזכור מחר בבוקר שהבטיח רכבת לאילת
- 26.רק אמת 31/07/2023 07:34הגב לתגובה זועוד כתב שכל עולמו הוא כמה רחובות בתל אביב ובשבילו מונית זאת הרכבת המהירה. זה מאותם סוג של אנשים שהתנגדו לכביש 6 לרכבת לי-ם לרכבת קלה בי-ם ותל אביב . בקיצור איש קטן
- 25.קשקש 31/07/2023 05:41הגב לתגובה זוזה ידוע שבכל אזור שבונים רכבת חדשה מקימים ישובים חדשים ומנהל מקרקעי ישראל ימכרו קרקעות שוממות בטריליונים
- 24.החזון שלי זה "רכבת לילה לקהיר"... (ל"ת)גילה בוצ'י 31/07/2023 05:32הגב לתגובה זו
- 23.יניב 31/07/2023 01:15הגב לתגובה זואני מבין שהכותב גר במדינת תל אביב אז לא איכפת לו מתחבורה יעילה בפריפריה.
- 22.המגיב 31/07/2023 00:51הגב לתגובה זוהרכבת הזו לא באמת נועדה לנוסעים. הסעת נוסעים היא הבונוס. המסילה הזו נועדה לחבר את נמל אילת עם חיפה, ובשאיפה - עם תורכיה, ועד אירופה. (יש תוכניות למסדרון בשליטת התורכים. עם התורכים, חיזבאללה לא ייתעסק, כי התורכים יקרקסו אותם, בלי חשבון, ובלי צווחות מכל מיני אום שמום)
- גל 31/07/2023 08:28הגב לתגובה זוסיפורי ביביסטים
- המגיב 31/07/2023 09:45עד אז, ארדואן כבר לא יהיה, ויש סברה, שאחריו, הטורקים יחזרו למורשתו של אטאטורק - ולא ימשיכו עם האיסלאמיזציה. (שנאמר - בשביל מה צריך הסכמים עם בחריין, או עם איחוד האמירויות, הרי אין לנו ולא היתה לנו שום מלחמה איתן)
- 21.אלון 31/07/2023 00:40הגב לתגובה זוטוען שזאת תשתית של המאה ה - 19 והמכוניות האוטונומיות יייתרו אותה. אבל מירי תופסת את כל עם ישראל כבני ערובה
- 20.מירי רקב 31/07/2023 00:00הגב לתגובה זומירי רקב החמודה, אישה רצינית ולא פראיירית.רצתה לבטל את המטרו שהייתה תוכנית מוצלחת ונדרשת. אפילו תוכנית מוערכת בעולם שגם סמוטריץ תומך בה.מה עשתה?המציאה תוכנית גרנדיוזית שאין סיכוי שתתרחש - ועכשיו היא מתנה את המטרו בקידום של הרעיון ה"קסום" שלה.כמו שאומרים - הרגה שני ציפורים באותו מכה
- 19.12 פעם עשו מסיבות עיתונאים חגיגיות והכריזו על קו ה 30/07/2023 23:53הגב לתגובה זו12 פעם עשו מסיבות עיתונאים חגיגיות והכריזו על קו הרכבת לאילת. ביבי לבדו הכריז כבר פעמיים על הפרוייקט זו הפעם השלישית שלו.אחרי שמתחילים לבדוק שוב מגיעים למסקנה שזה כסף מבוזבז
- 18.12 פעם עשו מסיבות עיתונאים חגיגיות והכריזו על קו ה 30/07/2023 23:53הגב לתגובה זו12 פעם עשו מסיבות עיתונאים חגיגיות והכריזו על קו הרכבת לאילת. ביבי לבדו הכריז כבר פעמיים על הפרוייקט זו הפעם השלישית שלו.אחרי שמתחילים לבדוק שוב מגיעים למסקנה שזה כסף מבוזבז
- 17.עידן 30/07/2023 23:18הגב לתגובה זוזה הקווים שכבר מתוכננים. יש לזה היגיון וצורך וזה כבר תוכנן ותוקצב בעבר רכבת דימונה אילת לא קרה לא קורה ולא יקרה
- 16.גל 30/07/2023 23:15הגב לתגובה זוהם ייסעו מערים חדשות בערבה שעה לעבודה בתל אביב.
- 15.את מי זה מעניין המונולוג של כתב שלא מסתכל על טובת 30/07/2023 23:05הגב לתגובה זואת מי זה מעניין המונולוג של כתב שלא מסתכל על טובת המדינה
- 14.חיים 30/07/2023 23:00הגב לתגובה זומה זה השטויות האלה? אילת זה ים סוף, אשדוד זה הים התיכון. הדרך היחידה לעבור זה דרך תעלת סואץ שהיא איטית ויקרה.
- 13.לפי הכתבה כבר מבינים לאיזה מחנה הוא שייך.מי חלם על אנרכ (ל"ת)שלמה 30/07/2023 22:54הגב לתגובה זו
- 12.מקרית שמונה לאילת מספיקה מונית (ל"ת)עוד פיל לבן 30/07/2023 22:17הגב לתגובה זו
- מרמת אביב לשייח מוניס מספיק רק להחליף תושבים. (ל"ת)שלמה 30/07/2023 22:52הגב לתגובה זו
- 11.אחד העם 1 30/07/2023 22:16הגב לתגובה זוהאפשרות לשנע מאילת לים התיכון במהירות מכולות, ציוד כבד, וכו' יכולה להפוך רכבת כזו לאלטרנטיבה לחלק מהדברים שעוברים היום (לאט, ואולי גם ביוקר) דרך תעלת סואץ. הניסיונות הנואלים של "עיתונאים" מסוגך לשפוך בוץ על כל מה שהממשלה הנוכחית עושה היא מגוחכת ומתועבת גם יחד.
- עידן 30/07/2023 23:16הגב לתגובה זורכבות מסע עם הגראדיאנט הזה של עליה יעלו כל כך הרבה כסף ויהרסו את הטבע ותחזוקה תהיה מאוד יקרה. לפרוק אוניית מכולות ענקית להעמיס לרכבת להגיע לאשדוד להעמיס שוב מחדש. יהיה יקר פי 3-5 פשוט לשוט דרך תעלת סואץ שלא לדבר על הצורך לםגוע במםאץ אילת כדי להעמיק אותו לאוניות כאלו בקיצור חשבו על זה מכל כיוון וזה לא היה כדאי אחרת מזמן כבר היו עושים את זה. פופוליזם זול. ביבי מלך בהצהרות. הצחקת אותי זה לא יקרה גם בעוד 30 שנה
- אז תבנה רכבת מהמרכז לאילת, בשביל מה קריית שמונה (ל"ת)דביל 30/07/2023 22:39הגב לתגובה זו
- שלמה 30/07/2023 22:29הגב לתגובה זועל פני קרונות צעצוע עם כמה ק"ג של צעצועים . אבל אני אופטימי. מחכה לשערות שיצמחו לי על כף היד.
- 10.שחר 30/07/2023 22:11הגב לתגובה זוובזבוז כספים.
- 9.א 30/07/2023 20:53הגב לתגובה זואולי אם תהיה רכבת שעושה את זה מהר יותר אנשים יעברו לפריפריה ועדיין יוכלו לחיות בלי שכל המדינה תדחף לתל אביב?
- 8.סתם אחד 30/07/2023 20:25הגב לתגובה זוכמה אי דיוקים יש בכתבות. מכיוון שאני קצת מכיר את התחום, אתן רק דוגמא אחת: כבר היום אוניות פורקות מכוניות באילת ומשאיות מסיעות אותן לחיפה. שם הן מועמסות על אוניות אחרות ומפליגות לאירופה. למה? כי זה יותר זול מלשלם על מעבר בתעלת סואץ. אז אני דווקא כן בעד רכבת לאילת (לא חייבת להיות מהירה). מה שכן, אני לא מאמין לביבי או לרגב שהם מתכוונים לכך. וגם, הכי חשוב, לא יהיה כסף!
- 7.מבין2 30/07/2023 20:00הגב לתגובה זורכבת מהירה למרכז. מספיק להם אוטובוס של חמש שעות נסיעה.
- החיים 31/07/2023 08:15הגב לתגובה זו100 מיליארד שקל אין אפילו 100,000 תושבים באילת בכל תושב יושקעו מליון שקל כדי שיוכל להגיע ברכבת למרכז באמת הגיוני ? עדיף היה לקנות לכל תושב מטוס פרטי, היה יותר זול
- מבין2 31/07/2023 10:43תושבי אילת, תושבי הנגב, תושבי הצפון, ישראלים מהמרכז שיבואו לנפוש באילת, תיירים, סחורות מיובאות מהמזרח, סחורות מיוצאות למזרח ועוד.
- 6.איצקו 30/07/2023 19:22הגב לתגובה זומי שיש לו 150 דולר מיותרים כדי לשלם על נסיעה ברכבת שתפקודה יהיה רע במקרה הטוב או כמובן אלו, נתמכי הסעד, שאינם עובדים, שגרים בישובים ברמת סוציו אקונומית עלובה ועבורם המדינה תממן את הנסיעה היקרה.
- 5.ליאור 30/07/2023 19:19הגב לתגובה זושגם אם בהתחלה זה לא יצדיק את עצמו ולא יששרת כמות מספיקה של אוכלוסיה שלא קיימת בפריפריה, זה יגרום לכך שאנשים רבים יעברו לגור בה. אם נכונים הדברים אז יש הגיון בהקמה, מחיקת הפריפריה.
- 4.אנונימי 30/07/2023 19:09הגב לתגובה זווגם על רכבת העמק ... צעקתם בזבוז כספי ציבור ומי ישתמש בכלל.. אז משתמשים יאללה שחררו פוזיציה
- הרכבל בחיפה יעבוד עוד שנה מקסימום היא רגישה לרוחות ותחזוקתה יקרה יכלו לבנות מעליות יותר בטוחות (ל"ת)אנונימי 07/08/2023 20:00הגב לתגובה זו
- 3.גולדפינגר 30/07/2023 19:09הגב לתגובה זורכבת כנראה לא תקום אבל ג'ובים לחברי מרכז יהיו גם יהיו. צריך מנהלת וראש מנהלת ויעץ משפטי ודירקטוריון ועד כהנה וכהנה כטוב ליבה ביין של השרה לשחיתות ציבורית.
- 2.יחזקאל 30/07/2023 18:52הגב לתגובה זואין כאבי בטן על חיילים או מקרי אונס ואני מאמין
- 1.אנונימי 30/07/2023 18:41הגב לתגובה זוושופר של מי אתה ? על איזה מונופול אתה מגן ?

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
