סין
צילום: Sabel Blanco

הריבית בסין נותרה ללא שינוי על 3.55%: "פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, על ההחלטה לא לשנות גם את ריבית היעד ל-5 שנים (4.2%): "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על חשש מהאטה כלכלית של ממש"

איציק יצחקי |

הבנק המרכזי של סין הודיע הבוקר (חמישי) על הותרת הריבית ללא שינוי, ברמה של 3.55%. בנוסף, ריבית היעד ל-5 שנים נותרה על כנה, בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים, ותעמוד על 4.2%. כזכור, בפעם הקודמת הורדה הריבית בעשירית האחוז.

"הנתונים האחרונים מסין מצביעים על פעילות כלכלית מהוססת ומקרטעת", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות. "זו אכזבה גדולה משום שרבים בעולם (ובסין עצמה) קיוו ואף היו די משוכנעים שהמעבר החד ממדיניות של אפס סובלנות כלפי הקורונה לפתיחה מלאה של כל הסגרים והגבולות – תקפיץ את כלכלת הענק ותקרב אותה ליעד הצמיחה שלה לשנת 2023, כ-5%".

מנחם מציין כי ברבע הראשון צמח התוצר של סין ב-4.5% בהשוואה לאשתקד ורבים חשבו כי תוצאה נמוכה זו נובעת מהמחיר שהמדינה שלמה עקב המעבר החד לפעילות מלאה לפני שהקורונה בשטחה הודברה לחלוטין. "הם סברו כי לאחר תקופת התאמה הרבע השני יציג תוצאות טובות יותר, אך למרות שקצב הצמיחה עלה ל-6.3%, הציפיות היו לצמיחה גבוהה יותר של 7.3% והשווקים התאכזבו", הוא מסביר. "במבט קדימה, הדברים לא נראים טוב יותר. מדדים כמו ביטחון העסקים, מדדי מנהלי הרכש לחברות התעשייה, ייצור התעשייה, ההזמנות החדשות ועוד נעים בין גידול קל להתכווצות ואינם מנבאים שיפור נוסף של הצמיחה במחצית השנייה של השנה".

האינפלציה בסין ירדה במהירות ועומדת כעת על אפס. "לסין יש גם יעד אינפלציה של סביב 3% ל-2023 והיא הולכת ומתרחקת ממנו, מה שמצביע על פחות יכולת תמחור של החברות ועל חשש מהאטה כלכלית של ממש. עם זאת מרחב התמרון של הורדת הריבית גדול יותר", הוא ממשיך. "ביצועיה של סין חשובים ומשפיעים על גושי מטבע ושווקים רבים. כך, לו התאוששה מהר וחזק יותר, היו נהנות מכך מדינות גוש האירו, לדוגמא, שכן סין היא שותפת הסחר הגדולה שלהן. לא זו בלבד, סין עוברת בשנים האחרונות מכלכלת היצע לכלכלת שוק אורבנית ולכן הביקושים לייבוא של משקי הבית שלה משחקים תפקיד גדל והולך בסחר החוץ העולמי".

סין משפיעה על שורה של שוקי סחורות ובעקיפין גם על קצב האינפלציה העולמי. מנחם סבור כי "אחת הסיבות לכך שהאינפלציה בעולם יורדת היא בשל השפעת חסר של סין על מחירי הסחורות. זו גם הסיבה שהאינפלציה בניכוי מזון ואנרגיה (אינפלציית הליבה) יורדת פחות. ומה הלאה? השווקים בעמדת המתנה. שלטונות סין ידועים היטב ככאלו שיכולים להתערב בעוצמה ובמהירות בפעילות הכלכלית ובשוקי ניירות הערך – כדי לאושש את הפעילות במישרין ולשפר את הסנטימנט. הקרנות הממשלתיות שלה עשו בעבר את העבודה. סין גם צריכה לחזק את פעילותה הכלכלית על רקע סכסוך סחר החוץ ההולך ומחריף עם ארצות הברית וחלק מבנות בריתה. סכסוך זה גולש לתחומי השבבים והידע המתקדם".

על כך שהאבטלה בסין גדלה, בפרט בקרב זוגות צעירים, אמר: "שוק הנדל"ן והדיור נמצא בקשיים גדולים. והאתגר העיקרי – עידוד הצריכה הפרטית. מדד הביטחון הצרכני רשם ירידה חדה בשנה שעברה, שנבלמה, בינתיים, אך לא שבה לרמות של 2021 ו-2020. לצורך כך ממתינים כולם להתכנסות הפוליטביורו של סין בסוף החודש בהנחה שסין תדע שוב להכריז על צעדים רחבים ומקיפים להמרצת הצריכה הפרטית והביקוש לאשראי של משקי הבית.

"צריך לזכור כי סין היא מדינות מחוזות ומושלים מטעם המפלגה השלטת והללו זקוקים ל'שקט תעשייתי' כדי לתפקד. אחת הדרכים שמדינת הענק יכולה לעשות זאת היא באמצעות השקעת כספים רבים בתשתיות. זו אמנם תהייה משימה מאתגרת מאוד נוכח יחסי הגירעון והחוב הגבוהים לתוצר של סין (כ-7.4% וכ-77%, בהתאמה), אך עדיין יש לה את היכולת (והצורך הדחוף) לעשות כן. מדובר הן בתשתיות פיזיות כגון מים ותחבורה והן בהמשך פיתוח תעשיות היי-טק, הידע והמידע. סין רוצה מאוד להשיג מובילות בתחומים אלו והערך המוסף שלהם מבחינתה גבוה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"כמו כן יש לה יכולת גדולה לתעל את הבנקים במדינה לטובת הקלות במתן האשראי ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.