איך שגלגל מסתובב: החברה שרצתה לקנות את אפל מתמודדת עם חובות עתק
חברת התקשורת טלקום איטליה (Telecom Italia SpA), מי שבעבר הייתה מונופול ממשלתי בתחום הטלקומוניקציה, ואף ניסתה לרכוש את ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל לפני חצי יובל, מצויה כעת בפני חובות כבדים, ובניסיון נואש תנסה למכור את השליטה ברשת הקווית שלה.
בשבועות האחרונים החלו להופיע דיווחים באיטליה לפיהם ספקית שירותי התקשורת הגדולה במדינה בדרך למכור את עסקי הרשת הקווית שלה לקרן ההשקעות האמריקאית KKR, לפי סכום של כ-23 מיליארד אירו. זאת במטרה להגבר על החובות הקשים אליהם נכנסה בשנים האחרונות. אלא שעל אף הנכונות ההדדית של שני הצדדים, יש מי שינסו לעכב את הוצאת העסקה לפועל. בעלת המניות הגדולה בחברה, חברת אחזקות התקשורת הצרפתית Vivendi, מאיימת להביא לביטול העסקה. להערכתם, נכסי החברה שווים כ-31 מיליארד אירו, נמוך בהרבה מהסכום ברכישה.
עבר מפוער הווה פחות
אך בין כך ובין כך, הסכומים הללו מתגמדים לנוכח העובדה שמדובר בחברה בעלת היסטוריה ומעמד ענפים. לפני שני עשורים, החברה דורגה כחברת הטלפונים השישית בגודלה בעולם במכירות, והוערכה בשווי כולל של כ-90 מיליארד אירו, החזיק במניות בעשרות קבוצות טכנולוגיה ברחבי העולם והעסיקה יותר מ-120,000 עובדים. אי אז, היא גם ניסתה לרכוש חברת טכנולוגיה אמריקאית צומחת בשם אפל, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד.
בשנת 1998, מרקו לנדי, בכיר באפל לשעבר, קבע פגישה עם חברת הטכנולוגיה האמריקאית, עבור המעסיק החדש שלו, טלקום איטליה. היו"ר ג'אן מריו רוסינילו, שיגר צוות להיפגש עם ג'ובס במטה אפל בקופרטינו, שבקליפורניה. הקבוצה האיטלקית הגיעה מוכנה עם הצעה לרכישת אפל, היום החברה היקרה ביותר בעולם, תמורת 5 מיליארד דולר בלבד. אלא שג'ובס העדיף לדחות את ההצעה של האיטלקים בטענה שכבר חתם על עסקה עם חברה אחרת.
- מיזוג הענק בתעשיית הרכב יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 35 שנה
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במובנים רבים, הנסיעה של בכירי החברה לקליפורניה היוותה קו פרשת המים עבור ספקית התקשורת האיטלקית. שנה בלבד לאחר מכן, החברה נקנתה על ידי קבוצת יזמים איטלקיים בראשות רוברטו קולנינו, כיום מנכ"ל יצרנית הקטנועים פיאג'ו (Piaggio), במה שהיתה ההשתלטות הגדולה ביותר באירופה. המשקיעים שילמו כ-50 מיליארד אירו עבור החברה, כאשר לפחות מחצית מהסכום ממומן באמצעות חוב. במה שהותיר את טלקום איטליה, בצד בזמן שהיריבות האירופיות יצאו לסבב אינטנסיבי של מיזוגים בתוך התעשייה. בשנים שחלפו מאז, וביתר שאת בעשור האחרון סבלה החברה מירידה מתמדת במכירות וברווחים, בזמן שהחוב שלה רק עלה ותפח.
לצורך השוואה את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של כ-16 מיליארד אירו בלבד, לעומת כ-26 מיליארד יורו בשנת 2012. בשורה התחתונה, הרווח המתואם צנח ל-5.9 מיליארד יורו, לעומת כ-11 מיליארד יורו, 10 שנים קודם לכן. אחת הסיבות לירידה הדרמטית נעוצה בעובדה שכבעלת מונופול ממשלתי לשעבר, טלקום איטליה נאלצה להתמודד עם עלויות עבודה והשקעות גבוהות, כדי לשמור על תשתיות הרשת שלה מעודכנות.
אך מעל לכל, שורשי הקריסה נעוצים בסביבת התקשורת המקומית במדינת הדגל, איטליה, אחד משווקי הטלקום התחרותיים בעולם. מחירים המנויים החודשיים לשירותי תקשורת על בסיס סיבים קוויים, נעים בין 20 ל-25 אירו, כרבע ממה שרוב הצרכנים בארה"ב משלמים. תחרות זו רק הלכה התחממה בשנים האחרונות עם כניסתם של שחקנים חדשים בהובלת חברת Iliad SA הצרפתית, שנכנסה לשוק הסלולר האיטלקי ב-2018. מה שהותיר את הותיר את החברה המסורתית, עם חובות עתק וצורך מיידי למכור את הפעילות המשמעותית ביותר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עתיד לוט בערפל
ההחלטה של החברה להתקדם עם קרן ההשקעות האמריקאית, משמעותה וויתור על השקעה מצדו של בנק ההשקעות הממשלתי CDP. מה שעשוי למשוך תשומת לב מצד הממשל בראשות ראש הממשלה, ג'ורג'יה מלוני, אשר תרצה לשמור על מידה של פיקוח על הרשת. מה שעשוי להיעשות באמצעות קרן התשתיות האיטלקית F2i SGR, אשר בין בעלי המניות בה גם גופים ציבוריים. עלפי הדיווחים, הקרן כבר החלה בשיחות עם KKR לגבי אחזקת מניות מיעוט ברשת.
ברקע, הממשלה האיטלקית מחזיקה בזכות להטיל וטו על עסקאות הכוללות נכסים אסטרטגיים. הרצון של הממשלה לשמור על 40,000 עובדי החברה משמעותו למעשה שכל הצעה ללא גיבוי מצידה תעמוד בפני מכשולים משמעותיים. לכך מצטרפת ההתנגדות החזקה של בעלת המניות הגדולה של החברה, Vivendi. כמשקיעה הגדולה ביותר לחברה הצרפתית מגוון אפשרויות, למנוע או לעכב את העסקה.
- 1.לרון 18/07/2023 11:20הגב לתגובה זושחברות תיקשורת ככלל בעייתיות להשקעה
- המגיב 18/07/2023 11:34הגב לתגובה זוהחברה - סופה לקרוס. בדיוק בשביל זה קנו אותה. קנו את החברה, תוך השחברה מממנת את עלות הקניה שלה עצמה, בעות הקונים מושכים כספים, בכל מיני תוענות כמו "דמי ניהול" וכדומה. לא ברור איך מהלך כזה הוא חוקי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
