אקספנג
צילום: טוויטר

אקספנג משיקה מתחרה לדגם הזול של טסלה והמניה מזנקת ב-15%

החברה הסינית עשויה להוביל את טסלה להוריד את המחירים שלה שוב אך מניית החברה של אילון מאסק דווקא עולה על רקע הצפי לדוח המסירות בשבוע הבא
מתן קובי | (4)

מנית חברת הרכבים החשמליים אקספנג  XPENG מזנקת היום לאחר שהכריזה על המחיר לדגם הספורט החדש שלה - G6. המחיר של הרכב החדש יהיה זול ב-20% מהמחיר של מודל ה-Y של חברת טסלה בסין והמשקיעים מתלהבים מהתחרות שאקספנג מספקת, אשר ממשיכה לייצר רכבים באיכות גבוהה. המחיר של הרכב החדש צפוי לעמוד על כ-29 אלף דולר ועל פי האנליסט האינג וונג, הוא צפוי להיות "הרכב הנמכר ביותר בהיסטוריה של אקספנג".

על פי החברה, מערכת עזרת הנסיעה של הרכב "תאפשר לו לדמיין תנאי כביש פנורמיים בזמן אמת ולטפל במספר תרחישי נהיגה, מהתנעת המכונית ועד לחנייה ביעד, ללא קשר לזמינות הכיסוי של מפות באיכות גבוהה (HD)". מנכ"ל ויו"ר החברה הי שיאופנג אמר: " אנחנו מאמינים שהתוכנית הטכנולוגית צופת העתיד שלנו ממקמת את אקספנג כקובעת מגמות בשוק ומובילה בשביעות רצון לקוחות".

לאחר ההכרזה של החברה כתבו האנליסטים בסיטי: "אנו מודים שאסטרטגיית התמחור של הרכב החדש יצרה פלח מוצר ייחודי של רכבי שטח, אשר מושך לקוחות המעוניינים ברכב שטח בסיסי בגודל בינוני, אך אינם יכולים להרשות לעצמם טסלה מדגם Y או את דגם ה-P7i של אקספנג". האנליסטים צופים כי מכירות חודשיות בהיקף של 10 אלף יחידות מהרכב החדש.

בשבוע הבא תפרסם המתחרה טסלה את דוח המסירות שלה לרבעון השני של השנה כשצפי האנליסטים הוא למסירות בהיקף של 445 אלף רכבים, מה שאמור להיות נתון שיא עבור החברה. לאור האופטימיות מהדוח מניית טסלה דווקא עולה היום בקרוב ל-3%.

רכבי החברה יכנסו גם לישראל (עוד לא בטוח בנוגע לדגם החדש) כשקרסו  קרסו מוטורס -0.7% תייבא את דגמי החברה ותתחיל לשווק אותם בעוד מספר חודשים. קרסו מוטורס כבר מצליחה מאוד במסירות בזכות  המותג הסיני צ'רי. צ'רי מרחיבה את מגוון הרכבים ויהיו השקות של רכבים חשמליים ככל הנראה במחירים אטרקטיביים. זה יגוון את היכולות של קרסו ולצד XPENG זו יכולה להיות פלטפורמה משמעותית מאוד בשוק הרכבים החשמליים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    א 30/06/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
    המניה הגיעה בשיאה לשבעים דולר,אחר כך באה ההתרסקות של כל השחקנים בשוק החשמליות רוב המניות בסקטור חזרו לעצמם,XPEV ממש לא.למה וכמה?
  • לילי 01/07/2023 08:07
    הגב לתגובה זו
    כדי לייצר בכמויות גדולות יש להשקיע בקווי ייצור וחוזי רכישה של חומרי גלם ומוצרי קבלני משנה לזה צריך גב כלכלי חזק .
  • יריב 30/06/2023 22:41
    הגב לתגובה זו
    אקספנג מובילה מבחינה טכנולוגית כשהייתה הראשונה להכניס LIDAR לרכבים שלה. מה מחזיק את המניה כל כך נמוך?
  • חש מלאי 30/06/2023 22:40
    הגב לתגובה זו
    אך המכירות התאוששו בחודש חודשים האחרונים והדגם החדש מסתמן כלהיט. 25 אלף יח' הוזמנו בימים שלאחר ההכרזה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.