סמסונג samsung
צילום: Istock

מריחה דם: סמסונג תייצר שבבים זעירים ותנסה להתחרות ב-TSMC

השחיקה המשמעותית בעסקי הליבה של ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית, ומלחמת השבבים המטילה צל כבד על שרשרת האספקה הביאה את מנהלי סמסונג לשנות כיוון - הגדלת יכולות הייצור שלהם במטרה להתחרות עם TSMC הטייוואנית
איתן גרסטנפלד | (2)

ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית סמסונג (Samsung), הכריזה אמש כי תתחיל בייצור המוני של מוליכים למחצה זעירים (בגודל של 2 ננומטר), עבור מכשירים ניידים כבר בשנת 2025. במה שנראה כקריאת תיגר על המתחרה הטייוואנית הדומיננטית TSMC, אשר הכריזה על יעד דומה. 

ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג, שיחד עם TSMC, מייצרת את הרוב המכריע של מוליכים למחצה בעולם, הודיעה על המהלך בפורום היציקה השנתי שלה, המתקיים היום בסן חוזה. המסגרת האירוע חשפה החברה כי ייצור המוני של שבבי ה-2nm עבור יישומים ניידים יתחיל ב-2025, ואז יתרחב בשנת 2026 ל-HPC (High Performance Computing)  ובשנת 2027 גם לרכב. לצד זאת, סמסונג גם תגדיל משמעותית את התפוקה במפעליה בדרום קוריאה ובארצות הברית (טקסס), כדי לחזק את חטיבת היציקה, המייצרת שבבים ללקוחות על בסיס חוזה.

קריאת תיגר על TSMC

בדומה ליתר יצרניות השבבים, גם סמסונג החליטה להגדיל את ההשקעה שלה ביכולות הייצור כדי לנסות ולחזק את שרשראות האספקה של המוליכים למחצה, בעקבות המחסור העולמי בשבבים של 2021, אשר הותיר חברות רבות ללא גישה לרכיבים מרכזיים. לכך, הצטרפה גם מלחמת השבבים המתנהלת בימים אלו בין ארצות הברית, סין ומדינות אירופה, אשר כוללות השקעות עתק בתחום מצד הממשלות.

סמסונג השקיעה על פי ההערכות 230 מיליארד דולר, במתקני הייצור שלה בקוריאה הדרומית, במטרה להפוך למפעל הגדול בעולם לייצור מוליכים למחצה. לצד זאת, מגדילה החברה את טביעת הרגל שלה בארה"ב, עם מפעל חדש בטיילור, טקסס. היום הודיעה החברה, כי הבנייה בטקסס "מתקדמת על פי התוכניות הראשוניות וצפויה להסתיים עד סוף השנה, ולהתחיל לפעול כבר במחצית השנייה של 2024".

ההכרזות האחרונות של סמסונג הן בראש ובראשונה קריאת תיגר כלפי השחקן הדומיננטי ביותר בתחום - TSMC. שתי החברות, מקוות להציג שבב זעיר (2nm) ללקוחותיהן עד 2025. מי שהצטרפה אליהן לאחרונה, היא אינטל האמריקאית, אשר במסגרת השינוי האסטרטגי שעברה הכולל מיקוד בייצור, מתכננת להשיק שבב דומה כבר ב-2024. אלא שאם לשפוט על פי ביצועי העבר, ההשקה הרשמית של אינטל עשויה להידחות מעבר ליעד שהציבה.

שינוי כיוון אסטרטגי

סמסונג התחילה את דרכה לפני 85 שנה, כאשר המייסד לי ביונג-צ'ול הקים אותה כחברת מסחר לייצוא פירות, ירקות ודגים בקוריאה. כחלק מניסיונותיה לשרוד במציאות הגיאו-פוליטית המשתנה, גיוונה החברה את פעילותה לענפים אחרים כמו טקסטיל וקמעונאות. בשנת 1969 הוקמה קבוצת הטכנולוגיה בחברה, אשר השיקה את הטלוויזיה הראשונה שלה, וכעבור 5 שנים נרכשה חברת Hankook Semiconductor, שבמידה רבה הפכה את החברה לענקית האלקטרוניקה שהיא היום.

סמסונג אולי מוכרת לציבור הרחב במוצרים הטכנולוגיים שלה ובראש הסמארטפונים שהיא מייצרת (סדרות ה-Galaxy) אך לחברה הקוריאנית יש תחום פעילות גדול של מוליכים למחצה, שמהווה למעשה המרכיב המשמעותי בשורת  הרווח שלה. במשך יותר משלושה עשורים, סמסונג הייתה החברה המובילה בייצור שבבי זיכרון, המשמשים לאחסון נתונים דיגיטליים. אלא שבמהלך השנה האחרונה, מחירי שבבי הזיכרון צנחו, מגמה שהגיע לשיא ברבעון הנוכחי בו הם צפויים לרדת ב-23%. הירידה פגעה קשות בהכנסות וברווחיות של החברה בדרום קוריאנית, שדיווחה ברבעון הראשון של 2023 על הרווח הנמוך ביותר מאז 2009. מיקרון, המתחרה האמריקאית של סמסונג אף הודיעה לאחרונה על כוונתה לקצץ בכ-15% מכוח העבודה שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתגובה למצב העגום, החליטה חברת הענק הקוריאנית לקצץ את ייצור שבבי הזיכרון,  ומצאה נחמה עסקית בתחום היציקה של מוליכים למחצה. כך, בזמן קצר הכפילה החברה את עסקי היציקה שלה, ייצור שבבים מותאמים אישית עבור לקוחות גדולים כמו קוואלקום, טסלה וסוני, כמו גם אלפי שחקנים קטנים יותר. לפחות כרגע, נראה שהמשקיעים מקבלים בברכה את ההחלטה של החברה להתמקד בייצור עבור חברות אחרות. אם השחיקה בייצור שבבי הזיכרון הביאה לירידה של כמעט 30% במחיר המניה בשנה שעברה, במקביל לירידה רוחבית בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, הרי שבשנה האחרונה התאוששה המנייה ועלתה בכ-25%.

כיום, סמסונג היא אחת משלוש החברות היחידות שמייצרות את השבבים, והיא נמצאת במקום השני אחרי TSMC ולפני אינטל. כעת סמסונג שמה לה למטרה לעקוף את TSMC. "אנחנו לא מסתפקים בלהיות מספר 2", אמר ג'ון טיילור, סגן נשיא להנדסה בסמסונג, בראיון לרשת CNBC בתחילת החודש. "סמסונג אף פעם לא מסתפקת במספר 2. אנחנו מאוד אגרסיביים", הצהיר טיילור.

הדמיון לאינטל

מי שעברה תהליך דומה לזה של סמסונג היא חברת אינטל, אשר תחת המנכ"ל החדש פט גלסינגר, הודיעה על תוכנית אסטרטגית חדשה - IDM 2.0. במסגרתה, תפעל החברה במטרה להתחרות עם TSMC וסמסונג בתחום ייצור שבבים. כחלק מהמהלך, הכריזה החברה על השקעה של 20 מיליארד דולר לצורך הקמת שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באריזונה, שנועדו לתת מענה לשוק האמריקאי והאירופאי. לצד זאת מקימה החברה בימים אלו שורה של מפעלים באירופה ובישראל.

כמו סמסונג, גם אינטל סובלת בשנים האחרונות משחיקה משמעותית בתחומי הפעילות המרכזיים שלה ייצור מיקרו-מעבדים ורכיבים עבור מחשבים אישיים. בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם תחרות משמעותית מצד שורה של שחקנים וביניהם אנבידיה, TSMC, AMD וחברות טכנולוגיה אחרות. תחרות אשר שחקה במידה רבה את כוחה ומעמדה בשוק. לכך מצטרפת העובדה שהעדר הגיוון במוצרים והעובדה שהחברה נשענת באופן משמעותי על שוק המחשבים, אשר נמצא בירידה מתמדת, דבר שהביא גם לשחיקה בהכנסותיה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 28/06/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
    כל העולם הזה והעולם הבא משקיעים בייצור שבבים . נראה שעוד שנתיים יהיו הרבה פשיטות רגל .
  • ללא שבבים אין טכנולוגיה. (ל"ת)
    דני 28/06/2023 16:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.