פייפאל בהסכם של 40 מיליארד אירו
חברת התשלומים פייפאל PAYPAL מדווחת על הסכם עם חברת ההשקעות KKR, לפי ההסכם חברת ההשקעות תרכוש הלוואות בגובה של עד 40 מיליארד אירו משירות ה"קנה עכשיו - שלם אחר כך" של פייפאל באירופה. העסקה צפויה בעצם לספק מזומנים מיידית לפייפאל בהם החברה מתכננת להשתמש לרכישה עצמית של מניות.
שירות ה-"קנה עכשיו - שלם אחר כך" (BNPL) מאפשר ללקוחות לקבל הלוואה מפייפאל, לקנות את המוצר שהם מעוניינים בו ולשלם במועד מאוחר יותר. KKR תקבל על עצמה את האחריות להלוואות הללו, כשפייפאל למעשה מוכרת לה את הזכות לקבל את התשלומים במועד מאוחר יותר, יחד עם הסיכון שהתשלום לא יגיע. לפי פייפאל, KKR תרכוש כמעט את כל תיק ההלוואות האירופי של BNPL וכן הלוואות עתידיות שינבעו מהשירות.
חברת התשלומים הודיעה כי העסקה כבר כלולה בתחזית לשנה כולה וכשהעסקה תיסגר סופית היא מצפה להקצות עוד כמיליארד דולר לתוכנית הרכישה העצמית שלה ב-2023. פייפאל צופה רכישה עצמית של מניות בגובה 5 מיליארד דולר השנה כשהעסקה צפויה להיסגר בחצי השני של 2023.
"קנה עכשיו -שלם אחר כך הפך לנכס מרכזי בחוויית התשלום של פייפאל, מה שמביא למעורבות גדולה יותר מצד הלקוחות, לגידול בנפח התשלומים ולשימוש חוזר בשירות. כך גם בעלי העסקים שלנו מקבלים לקוחות איכותיים יותר", אמרה גבריאל רבינוביץ', ממלאת מקום סמנכ"ל הכספים של החברה. "שיתוף הפעולה שלנו עם KKR יאפשר לנו להאיץ עוד יותר את השירות ואת הביקוש אליו באירופה, תוך שמירה על תזרים מזומנים חופשי עבור תוכניות אחרות" הוסיפה רבינוביץ'.
- פייפאל נכנסת ל-ChatGPT ומזנקת 14% במסחר המוקדם
- מי הנפיקה בטעות 300 טריליון דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוצאותיה לרבעון הראשון עקפה החברה את צפי האנליסטים לרווח של 1.1 דולר למניה עם רווח של 1.17 דולר למניה והכנסות בסך 7.04 מיליארד דולר, 8.5% מעל הנתון ברבעון המקביל. סך נפח המסחר של החברה ברבעון עמד על 354 מיליארד דולר - עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל ומעל לצפי האנליסטים ל-344 מיליארד דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 1.2 מיליארד דולר ותזרים המזומנים החופשי עמד על 1 מיליארד דולר.
פייפאל אמרה שהיא צופה כי ברבעון הבא תראה צמיחה של בין 6.5% ל-7% בהכנסות, הרווח למניה (Non-GAAP) צפוי לעמוד על בין 1.15 דולר ל-1.17 דולר - גידול של 25% (אמצע טווח) לעומת הרבעון המקביל. לשנה כולה החברה צופה שהרווח למניה יגדל ב-20% לעומת שנת 2022 - 4.95 דולר. היקף רכישות המניות העצמיות צפוי לעמוד השנה על 4 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, דן שולמן, אמר בשיחה לאחר פרסום הדוחות כי "למרות פתיחת השנה החזקה, יש הרבה סוגיות מאתגרות שיש להתמודד איתן במבט קדימה. גם הסביבה הכלכלית וגם הגיאופוליטית מורכבות וקשות לחיזוי".
לאחרונה פייפאל הציגה חולשה יחסית כאשר חברות התשלומים מתמודדות עם תחרות גוברת. במרץ, אפל APPLE השיקה גם היא את "קנה עכשיו, שלם אחר כך", ונכנסה למרחב צפוף הכולל את פייפאל, Affirm, AfterPay ו-Klarna. ההצעה של אפל קשורה לאפליקציית הארנק הדיגיטלי שלה, שיכולה ליצור תהליך תשלום חלק יותר עבור הקונים מאשר אפשרויות תשלום אחרות. חברת התשלומים נסחרת לפי שווי של 76 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-4% מתחילת השנה וב-6.4% בשנה האחרונה כולה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
