רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

סוף עונה במכירת רכבים - היבואנים יוצאים במבצעים; האם זה משתלם?

רכבים על דלק נחותים מרכבים חשמליים וככל שהציבור מגלה את זה כך יבואני הרכב לחוצים יותר ומספקים הנחות גדולות יותר. בכלל לא בטוח שזה משתלם; ועל הדגמים הסינים החשמליים החדשים שנכנסו וייכנסו לכאן
דור עצמון | (19)
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

לפני מספר חודשים יבואני הרכב יצאו במבצעים גדולים למועדוני לקוחות. במקרים רבים כשיוצאים למבצעים כאלו, יש נטייה להאריך את המבצעים, וזה גם מה שקרה הפעם. יבואני הרכב אומנם הצליחו מתחילת השנה להמשיך ולמכור רכבים כמו לחמניות חמות, אבל החודש-חודשיים האחרונים בירידה והם מסתכלים קדימה, מעכלים את ההאטה הכלכלית ומבינים שסיכוי טוב שהמכירות במגמת ירידה.

במקביל יש להם מלאים גדולים למכור ויש גם שינוי טעמים - החשמליות הולכות ותופסות נתח שוק. אז ההנחות מגיעות גם לשוק המסורתי של רכבים על בנזין, פשוט רוצים להעיף את הסחורה.

השוק המסורתי זול יותר מהחשמליות. הפער הולך ומצטמצם (כחלק ממגמה עולמית) וכדי להצליח למכור רכבים, יבואני הרכב חזרו למבצעים והנחות של כמה אלפי שקלים, זה יכול להגיע ל-3%-5% מערך הרכב, ובמקביל הם גם מספקים מימון יחסית נוח שאם תתרגמו אותו להטבה הוא עוד 2%-3%. לא רע, כשבמקביל יבואני הרכב עושים שבוע מכירות עם הטבות ושדרוגים נוספים. בקבוצת לובינסקי כל דגמי פיז'ו, סיטרואן ואופל בהנחה של עד 10 אלף שקל. אצל טויוטה ההנחות הן גם בסדרי גודל האלו,  ביונדאי מדובר על מבצעים דומים. בקיצור, אצל כולם. אפילו טסלה מציעה מבצע - טעינה בחינם של עשרת אלפים ק"מ בתחנות הטעינה שלה.

האם זה משתלם? הראנו כאן בעבר מספר פעמים את היתרונות הכלכליים של רכבים חשמליים (איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?) ואת הדילמה - רכבי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת, אז מצד אחד ברור שתשיגו עסקה טובה יותר ברכבים חשמליים ככל שהזמן יעבור וגם ברור שרכב חשמלי כלכלי יותר, אבל התשלום עבור הרכב עצמו (ללא חישוב העלויות העתידיות) ברכב על דלק-בנזין הוא נמוך יותר מאשר רכב חשמלי וזה מפתה רבים. הם רק צריכים לזכור - זה העולם הישן, הממשלה הציבה יעד שעוד 7 שנים 95% ממסירות כל הרכב יהיו רכבים חשמליים, לעומת פחות מ-20% כיום, כשהמשמעות היא שגם הסביבה תהיה "קשה" יותר לרכבים המסורתיים - טיפולים יקרים יותר, תחזוקה יקרה יותר ועלויות בכלל יקרות יותר.

 

הנחה של עד 5% במחיר הרכב

הסיבה העיקרית לירידה במחירים היא פשוט הרצון למכור יותר על רקע ההאטה הכלכלית, העלאת הריבית והעלייה ביוקר המחיה. כדי לעודד את הציבור לרכוש רכב בעסקה של 120-140 אלף שקל ומעלה, צריך לתת לו סוכריה-הטבה. זה לא פשוט לקנות היום רכב בשעה שבקושי משלמים את החזר המשכנתא. הקושי למכור על רקע ביקוש יורד ושימשיך לרדת, מעלה את ההצעות המפתות. 

מעבר לכך, יבואני הרכב הצטיידו במלאים גם על רקע החשש מבעיות בשרשרת האספקה והמלאים האלו בעידן שבו יש ריבית גבוה, עולים כסף. הצורך להפחית מלאים ולחסוך את עלויות המימון הפך למאוד משמעותי בחודשים האחרונים וזה מאיץ את ההנחות-הטבות לרוכשים. 

וברקע גם, וצריך לזכור את זה - יכולת גדולה מאוד של היבואנים להפחית מחירים. הרווחיות שלהם גדולה והפחתת מחירים בקנה מידה המדובר עדיין תשאיר להם רווחיות גבוהה. 

הסינים באים

והסיבה אולי החשובה ביותר. התחרות מול הרכבים החשמליים מעלה ראש, החשמליים הגיעו לנתח שוק של 20%, ויבואני הרכב נאחזים בכל מכירה של רכב על בנזין שלרוב גם יכניס להם כספים במשך שנים דרך תחזוקה ושירותי המוסך. הם יודעים שבעוד מספר שנים, התמונה תתהפך ורכבים חשמליים ישלטו במכירות, אז למה לא ליהנות כל עוד אפשר? 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הם רואים את יבואני הרכבים החשמליים הסיניים, את ההצלחה הגדולה שלהם ואת ההשקות הצפויות ומבינים שהם לפני הנפילה מהצוק. זה יכול לקחת חצי שנה וזה יכול לקחת שנתיים, במונחים של עולם הרכב, זה זמן קצר.  

ההשקה כנראה המעניינת ביותר עוד רחוקה - ה"סייברטראק" של טסלה, סוג של טנדר "על", יגיע במקרה הטוב עוד שנה. אבל עוד כחצי שנה-תשעה חודשים יגיעו טנדרים מתחרים של BYD, ושל SAIC ו-JAC שניהם מותגים חזקים, כש-BYD עם חדירה מאוד מוצלחת בארץ והובלה של שוק הרכבים החשמליים - הרבה מעל טסלה הרביעית בטבלת הרכבים החשמליים שסובלת ממלאי קופצני. 

BYD שהורידה לאחרונה מחירים בחו"ל וצפוי שזה יחלחל גם לשוק הישראלי, משיקה בקרוב רכב חשמלי חדש - ה-SEAGULL ("השחף"). מדובר ברכב עירוני והוא כנראה התשובה של BYD לדגמים העירונים הפופולאריים של קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק. הדגמים הללו מאופיינים בנוחות להתנייד בערים כשהמכנה המשותף שלהן הוא ה"קומפקטיות" והיכולת לתמרן ביתר קלות בתוך גודש תנועה.

  השחף של BYD

היתרונות של רכבים חשמליים ברורים - ידידותיים יותר לסביבה, פחות מזהמים, שקטים, וגם - כלכליים יותר, במיוחד לאור התחרות עם הרכבים החשמליים הסינים. רכב חשמלי עולה אומנם יותר מרכב על בנזין, אבל החיסכון השוטף דרמטי, עלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה מאוד (רבע מאשר ברכב על דלק) והחיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד.

מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בירידה דרמטית בחודשים האחרונים והמגמה צפויה להימשך במקביל להשקות נוספות.  

מעבר לטסלה ו-BYD, גם גילי גיאומטרי C הוא מותג חזק בארץ. המחיר שלו 160-165 אלף שקל בדומה ל ATTO של BYD וטווח הנסיעה שלו קצת מעל BYD. 

גילי                                        גילי

 

ההשקה המעניינת - MG4

קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 השיקה לאחרונה רכב משפחתי שעשוי "לתת מלחמה" קשה למובילות היום בשוק. הטווח מנוע יהיה בדומה לרכבים הקיימים, מבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא ייפול מרוב האחרים והמחיר מעט מתחת לרכבי המתחרות.

MG4

בנוסף שורה של מותגים נוספים ודגמים חדשים סיניים תיכנס בשנה הקרובה, כשבין היתר צפויה גם אקספנג הסינית להימכר כאן. מדובר במותג חזק בעולם, ונראה שהשאלה  החשובה היא מה יהיה מחירו בארץ?  

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ירון 18/06/2023 07:47
    הגב לתגובה זו
    יש לי סבלנות.
  • 13.
    אייל 18/06/2023 01:33
    הגב לתגובה זו
    היברידי או חשמלי חבל על אלפי שקלים בשנה
  • 12.
    מיקליס 17/06/2023 22:03
    הגב לתגובה זו
    אחרי ההגבלות, נמכרים שם 14 מותגים סיניים שהמובילים הם ביד, ג'ילי וחברה בדם haval שאין בישראל והרכב הפופולרי שלה נראה כמו אאוטלנדר, בנוסף הכי נמכרים הם כמובן רכבים רוסיים כמו לאדה שנראים כמו כל רכב מערבי וחלקם מיוצרים בשיתוף הסינים כמו ג'יפון שנראה lada x cross 5 סופר מודרני שיתחילו למכור בספטמבר בסנט פטרסבורג במפעל שמאזדה מכרה לרשויות הרוסיות ורכב חשמלי מגניב בשם אטום
  • 11.
    טסלה Y זכתה בציון הגבוה מעולם במבחן הבטיחות האירופי (ל"ת)
    בוחבוט 17/06/2023 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חברות הביטוח יעלו תעריפים בגלל גנבות מצברים (ל"ת)
    סמיר 17/06/2023 19:52
    הגב לתגובה זו
  • איך תגנוב מצבר של טסלה שהוא חלק מהמרכב? (ל"ת)
    אלון 17/06/2023 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כל החסכנים ימתינו בתור לטעינה בין שעתיים לחמש (ל"ת)
    זאב ערבות 17/06/2023 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אין לחץ 17/06/2023 19:38
    הגב לתגובה זו
    גם ככה רוב הלקוחות לא יכולים לבחור חשמלי, כפי שכתב מס 3
  • 7.
    תמשיכו לניות פרירים 17/06/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
    אנסים קונים רכבים ב150 170k. ובוכים על יוקר. מחיה הכל פייק דביל מי שקונה חדש
  • 6.
    יואב 17/06/2023 18:15
    הגב לתגובה זו
    עשרות אלפי מכוניות חשמליות יימכרו כיד שנייה בגרושים בגלל טווח וסוללות שעבר זמנם
  • 5.
    מוטב כי הכתב ילמד את 17/06/2023 17:40
    הגב לתגובה זו
    volvo בדקה ומצאה כי לאחר 7 שנים שלש שימוש ברכב חשמלי והחלפת סוללה העלויות של רכב חשמלי ורכב בנזין = שוות
  • 4.
    יונתן קפרסון 17/06/2023 17:11
    הגב לתגובה זו
    כל עוד המדינה ממשיכה עם המיסוי של מס הגנבה בלו, כל המבצעים של היבואנים שוים לתחת
  • 3.
    רון 17/06/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
    אולי 20% מהאנשים גרים בבתים פרטיים או דירת עם חנייה בטאבו שמאפשרת התקנת עמדת טעינה פרטית. האם מי שאין לו עמדת טעינה בבית יכול לסמוך על עמדות הטעינה הציבוריות? או כל הטענה יאלץ לחכות 2-3 שעות.
  • אלון 18/06/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    צמודי הקרקע בישראל: 10%, כאשר בד"כ מדובר על אוכלוסיה אמידה ובאיזורים לא צפופים, ולכן מספר כלי הרכב למשפחה גדול מהממוצע, בנוסף סביר שכאשר הילדים קופצים לארוחת שישי, נראה שהם גם יטעינו, אז מדובר על 20% מכלי הרכב בישראל שמסודרים. בכל הבתים שנבנו משנת 1980 יש חנוית צמודות, מדובר על רב המבנים בישראל, ולכן פה נשאר רק לפתור את הריבים בין השונים (פתיר). ומי שאין לו פתרון, צפויה זמינות גבוהה במקומות העבודה, וזאת מכיוון שרב ההטענה מתבצעת בשעות היום שחופפות לשעות השיא של הפוטו-וולטאי שהן צפויות להיות שעות השפל בתעריפים. מדובר על כסף קטן של המעסיקים, שישמחו לשמור על יתרון מול מעסיקים אחרים.
  • אריק 17/06/2023 18:12
    הגב לתגובה זו
    גם 30 קומות יש הכנה לחשמל
  • יש תשתית רק לחלק 17/06/2023 23:42
    הבניין כרגע בבנייה והקבלן הכין עמדות לחלק מהחניות. לא משנה שאני מוכן לשלם כל סכום הוא לא מוכן להתקין לי עמדה לפני טופס 4
  • 2.
    איך נראה מבחן ריסוק של אוטו חשמלי ? מה מגן על הנוסעים ? (ל"ת)
    חיים אלמליח 17/06/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סתם אחד 17/06/2023 12:47
    הגב לתגובה זו
    סתם כתבתה ממומנת. איפה רכב 120 אלף? הם כבר ב170.
  • רפי 17/06/2023 23:14
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי את הכתבה, כאלו מוכרים פה רק רכבים חשמליים.תעשה עדכון לכתבה ותן נתונים של היצרים כגון:טויטה, יונדאי, ניסן, קיה וכו'
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.