אפל משקפיים
צילום: טוויטר

לקראת כנס המפתחים: אפל תפיח רוח חיים מחודשת בתחום המציאות המעורבת?

משקפי המציאות המעורבת אותם צפויה החברה להשיק בכנס המפתחים שיצא לדרך הערב, מעוררים עניין רב בקרב משקיעים וחובבי טכנולוגיה; מה המשמעות של מציאות מעורבת, מי החברות המובילות בתחום, והאם ההשקה תצליח לגנוב בחזרה את הפוקוס מתחום הבינה המלאכותית?
איתן גרסטנפלד |

ההשקה הצפויה של קסדת המציאות המעורבת (mixed reality) של אפל APPLE צפויה לעמוד במרכז כנס המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה, אשר יצא היום בערב לדרך (20:00 שעון ישראל). השמועות על ההשקה הספיקו לעורר עניין רב מצד חובבי טכנולוגיה ומשקיעים בכל העולם, שכן מדובר בהשקה הראשונה של מכשיר טכנולוגי חדש לחלוטין מאז שנת 2015 אז הושק ה-Apple Watch. כמו כן, מדובר בכניסה ראשונה של החברה לשוק המציאות המעורבת, בו פועלות חלק ממתחרותיה, ובו הן הספיקו לרכוש ניסיון ומוניטין, אך טרם זכו להצלחה של ממש.

הדמיית משקפי המציאות המדומה של אפל

הדמיית משקפי המציאות המדומה של אפל. קרדיט: Antonio De Rosa​

"מציאות מעורבת" - מה זה?

המונחים "מציאות רבודה" (augmented reality) ו"מציאות מדומה" (virtual reality), נכנסו בשנים האחרונות ללקסיקון של כולנו, בין היתר סביב השימוש ההולך ומתרחב במשקפי מציאות מדומה ועל רקע השקת המטאוורס של חברת מטא לפני כשנתיים. אך למי שלא הספיק לעקוב או נבהל מהמונחים הללו, נעשה מעט סדר: מציאות מדומה מתייחסת לכלים טכנולוגים שונים שנועדו לנתק את המשתמש מהעולם החיצון ולהכניס אותו לעולם דיגיטלי לחלוטין. לעומת זאת, המציאות הרבודה מבקשת לשלב אלמנטים דיגיטליים בעולם האמיתי, החל מסימולציות לטייסים וכלה במשחקים פופולאריים כמו פוקימון גו.

וכאן נכנסת לתמונה "המציאות המעורבת" (או המציאות ההיברידית), אשר מבקשת לקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה, על ידי עירוב של אובייקטים פיזיים ווירטואליים. אלא שבניגוד למציאות הרבודה, במציאות המעורבת העולם האמיתי והדיגיטלי מתקיימים במקביל, כאשר האובייקטים הפיזיים והווירטואליים מקיימים ביניהם אינטראקציה. כך למשל, המשתמש יכול להפוך באמצעות פלטפורמות המציאות המעורבת את שולחן העבודה במשרד שלו למסך מגע אינטראקטיבי, או לחלופין להושיב דמות מסרט על הספה שבסלון ביתו.

אחד השימושים הפופולאריים והנפוצים של המציאות המעורבת כיום מגיע מאפליקציות התמונות והמסרים דוגמת אינסטגרם וסנאפצ'ט, בדמות אינספור מסננים (פילטרים), כמו גם באפליקציות המציעות התאמת בגדים, רהיטים או איפור על סמך הנתונים בעולם האמיתי (גודל החדר, מבנה הגוף/הפנים וכו'). אך פוטנציאל השימוש בטכנולוגיה חור משימושים אלו הוא אינסופי, החל מסרטוני הדרכה וסיורים וירטואליים וכלה בסימולציות במעבדות רפואיות, במפעלים, ובאתרים צבאיים.

עם זאת ועל אף העניין הציבורי הרב בתחום, כיום תחום המציאות המעורבת מתמודד עם כמה אתגרים משמעותיים המקשים על הטכנולוגיה להפוך לזמינה בכל מקום. ראשית, המציאות הרבודה נשענת על שני תחומים שנמצאים עדיין בחיתולים (באופן יחסי) וטרם זכו ליישומים נרחבים - מציאות מדומה ורבודה, ובינה מלאכותית (על אף פריצות הדרך האחרונות). שנית, תהליך יצירת הטכנולוגיה של המציאות הרבודה, דורשת כוח אדם מיומן, כסף רב ומשאבים טכנולוגים משמעותיים (כולל חומרה). לבסוף, השימוש בטכנולוגיה דורש מיומנות מסוימת אשר לא בטוח שתתאים לכלל האוכלוסייה.

החברות והמוצרים שכבר פועלים בתחום

בכדי לחוות באופן מיטבי את טכנולוגיית המציאות המעורבת, נעשה לרוב שימוש בהתקן המתלבש על הראש (HMD), ומדמה במידה רבה משקפיים (אך כולל גם אלמנטים של סאונד), ומציג את האלמנטים הווירטואליים. בתחום זה פעולות כמה מהחברות הבולטות בסקטור הטכנולוגיה אשר השיקו בשנים האחרונות מוצר מעין זה, ובראשם מייקרוסופט ומטא (לשעבר פייסבוק). 

קיראו עוד ב"גלובל"

מוצר המציאות המעורבת הפופולארי ביותר כיום הוא ה-HoloLens 2, של חברת מייקרוסופט, אשר עושה שימוש בחיישנים ומצלמות מתקדמות בכדי לעקוב אחר תנועות המשתמש ולמפות את סביבתו. ה-HoloLens 2 כולל גם אודיו מרחבי מובנה, אשר משפר את החוויה על ידי מתן צליל מציאותי המשתנה בהתאם לפעולות של המשתמש בסביבה הווירטואלית.

משקפי המציאות המדומה של מיקרוסופט (HoloLens). מתוך אתר החברה

לצד מיקרוסופט, פועלת מטא שהפכה בשנים האחרונות לשם נרדף למציאות מדומה ומעורבת בין היתר בשל שינוי שמה של החברה לקראת השקת המטאוורס (עולם המציאות המדומה של החברה). כיום, מוכרת החברה את  משקפי ה-Quest Pro, אותם השיקה באוקטובר האחרון, תמורת 1,500 דולר. אלא שעד כה המוצר לא זכה להצלחה רבה, ובסוף השבוע הודיע מנכ"ל החברה מארק צוקרברג, על השקה צפויה של הדור הבא של מוצרי המציאות המעורבת ה-Quest 3 (בין היתר על רקע ההשקה הצפויה של אפל).

בדומה למיקרוסופט ומטא, גם ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג, פועלת בשנים האחרונות בתחום. בחודש פברואר האחרון הודיעה החברה על שיתוף פעולה מסקרן עם אלפבית (חברת האם של גוגל) ויצרנית השבבים קוואלקום. בהודעה שפרסמו החברות לא סופקו פרטים רבים, אך מספר ימים לאחר מכן חשף אחד מבכירי החברה הדרום קוריאנית, כי בכוונתם להיכנס בעתיד הקרוב לתחום המציאות המעורבת.

 מה יש לאפל להציע?

אל תוך השוק הזה תבקש ככל הנראה להצטרף במהלך השבוע גם אפל, במסגרת כנס המפתחים שהיא עורכת. על פי רשת בלומברג, המוצר החדש ייהנה מתמונות ברזולוציית 4K, ויכלול מעקב אחר תנועות גוף, באמצעות 6 מצלמות שיספקו תצוגה מיטבית ככל הניתן של העולם החיצון. המכשיר העונה לשם הזמני Reality One או Reality Pro, יעשה שימוש בשבבי ה-M2 הפועלים כיום במחשבי ה-Mac של החברה.

המשקפיים צפויים לזכות גם במערכת הפעלה ייחודית ועצמאית, שתאפשר ניווט באמצעות תנועות וקול. כמו כן, החברה צפויה להשיק אפליקציות נפרדות, התומכות במכשיר ובטכנולוגיית המציאות המעורבת. עם זאת, הפלטפורמה תתמוך בגישה לאפליקציות iOS השונות דוגמת Messages, FaceTime ו-Safari. על פי בלומברג, אפל תשחרר את המוצר בסוף שנת 2023 או בתחילת 2024. המחיר אגב, צפוי לעמוד על לא פחות מ-3,000 דולר, סכום גבוה ממרבית המחירים של מוצרי החברה.

בשוק הטכנולוגיה מחכים להשקה בקוצר רוח, בין היתר על רקע העובדה שיתר חברות הטכנולוגיה האחרות התקשו ליצר ביקושים נרחבים למוצרי המציאות המעורבת. בינתיים הספיקה הקהילה הטכנולוגית להעביר את המיקוד שלה אל עבר התחום הלוהט החדש הבינה המלאכותית, בו לוקחת חלק כלל החברות הטכנולוגיות הגדולות. כעת הם ימתינו לצפות האם אפל תצליח להוכיח לכל הספקנים שצצו בשנים האחרונות לאור חוס ההצלחה של התחום כי הם טועים. ברקע ההנחה שכניסתה של החברה לשוק בשילוב עם בסיס הלקוחות העצום שלה עשויים להוות פוטנציאל להפיח רוח חיים מחודשת בעולם המציאות המעורבת. כמו כן חשוב לציין, שעל אף המאבק על המשאבים, תחום המציאות המעורבת הולך יד ביד עם תחום הבינה המלאכותית, ואף עשוי להנות במידה רבה מהדחיפה ממנה הוא נהנה מתחילת השנה עם השקתו של הצ'טבוט הפופולארי ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022.

על מה עוד תודיע אפל וכיצד ניתן לצפות?

לצד משקפי המציאות המעורבת החברה גם צפויה להציג לראשונה את הגרסאות האחרונות של מערכות ההפעלה השונות שלה, iOS 17 ו-iPadOS 17. על פי ההערכות השינויים בעדכון החדש יהיו מינוריים ביחס לעדכון האחרון ויכללו שינויים במסך הנעילה וכן ממשק נוח יותר של אפליקציות בפלטפורמת ה-CarPlay. לפי הוול סטריט ג'ורנל החברה תציג גם אפליקציית יומן חדשה, שתצטרף לאמצעי הניטור הבריאותי שמפעילה החברה, ותכלול אמצעי למעקב אחר הפעילות היומית של המשתמש במטרה לאמוד את מצב רוחו. גם ה-iPadOS 17 של אפל צפוי לקבל אפליקציית בריאות ייעודית משלו, כמו גם את היכולת להתאים אישית את מסך הנעילה. ה-Apple Watch גם צפוי לקבל עדכוני תוכנה מעניינים, בצורה של ממשק חדש המתמקד בווידג'טים שיקלו על הגישה לתכונות מסוימות של שייתרו את הצורך לפתוח את כל התוכנה.

על פי הדיווחים, אפל גם עובדת על שורה של מחשבי Mac חדשים וצפויה להשיק את MacBook Air בגודל 15 אינץ' (38.1 ס"מ) עם מעבד M2, כמו גם שני מחשבים שולחניים: אחד עם שבב M2 Max של אפל ואחר עם מעבד M2 Ultra חדש. המחשבים השולחניים יהוו גרסאות חדשות של ה-Mac Studio של אפל.

בנוסף, החברה צפויה להראות כיצד היא עומדת בקצב בכל הקשור למרוץ החם בתחום הבינה המלאכותית. על פי הדיווחים, אפל מתכננת להציג תצוגה מקדימה של שירות אימון דיגיטלי מבוסס בינה מלאכותית, שיעודד אנשים להתאמן ולשפר את הרגלי השינה והאכילה שלהם. אפל עשויה גם להדגים תכונה שמבטיחה לשכפל את קולו של משתמש לשיחות טלפון לאחר 15 דקות בלבד של אימון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.