בנק ישראל עדיין צופה גירעון של 1%; ירידת מחירי הדיור, לצד בנייה, תעצור את העלייה בשכירות
בנק ישראל העלה היום, כצפוי, את הריבית לרמה של 4.75% - הגבוהה ביותר מאז 2006. רבות נטען כנגד ההעלאות על ידי הבנק, בעיקר עקב המשקל הרב שהן מניחות על גבי משקי הבית בארץ - ריבית הפריים לנוטלי המשכנתאות כבר עומדת על 6.25%, ההחזרים החודשיים עולים במאות שקלים ולמרות כל זאת, האינפלציה עדיין לא יורדת. אבל האמת היא שהאלטרנטיבה גרועה יותר: אינפלציה של 5% בשנה שוחקת את הכסף ב-25% תוך 5 שנים. כל מיליון שקל הופכים ל-750 אלף כל 100 אלף הופכים ל-75 אלף. אינפלציה של 8% בשנה מוחקת שליש מהכסף תוך 5 שנים. הכסף הופך להיות לא שווה כלום - וזו הסכנה הגדולה. נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, התראיין לביזפורטל לאחר ההעלאה והסביר בין היתר מהם המניעים שפוגעים כעת במהלכים להורדת האינפלציה.
מה אתה עונה על הטענות שהעלאת הריבית לא עוזרת, ולא עוצרת את האינפלציה הגבוהה?
ירון: "אם לא היינו עושים את תהליך העלאת הריבית, הינו מוצאים את עצמנו עם אינפלציה דו ספרתית, שחיקה אדירה של הכסף, אי יכולת עשית עסקים ויתכן שהינו מגיעים למצב שחוזים מתחילים להתבצע לא בשקלים. אין ארוחות חינם, להוריד את האינפלציה כרוך בכאב, אנחנו נחושים להוריד אותה, תוך ניסיון לעשות זאת עם מזעור הכאב והפגיעה.
"מצד אחד אנחנו רואים פעילות מאוד ערה ושוק עבודה הדוק, מצד שני אנחנו רואים סימנים מסויימים לצינון והתמתנות במשק - נתוני כרטיסי אשראי, משרות פנויות, צריכה. גם המדד הבא צפוי להיות גבוה יחסית, ככל שלא יהיו הפתעות כמו פיחותים נוספים בשע"ח - מה שתרם לאינפלציה, אך אנחנו מעריכים שסביבת הריבית הזו משקפת ריסון והתכנסות של המחירים אל היעד, אליו אנחנו צופים להגיע ב-2024. זה לא אומר שזו ההחלטה האחרונה, אם נצטרך נמשיך להעלות את הריבית" אומר הנגיד.
האם הטענה על פיה הריבית מובילה לעלייה בשכירות וכתוצאה מכך גם עלייה באינפלציה היא נכונה?
ירון: "אנחנו רואים שהמחירים בשוק הדיור, החלו להתמתן. יש פה חשיבות מאוד גדולה. אנחנו יודעים שבטווח הקצר יש תחלופתיות של אנשים - בגלל עלייה בעלות המימון עוברים מרכישת דירות לשכירות, מה שמביא ללחצים בתחום השכירות. אכן ראינו את הלחצים הללו, אבל, ככל שתמשך תנופת התכנונים, ההיתרים, התחלות הבנייה והתשתיות הנלוות, המצב ישתפר. בנוסף, כדי שלקבלנים יהיה שווה להמשיך לבנות, הם חייבים לראות את מחיר הקרקע יורד ולהמשיך להוציא מכרזים שלא נסגרו במחירים נמוכים יותר - אז התשואה שלהם תישאר. אנו נמשיך לראות את ההתמתנות במחירי הדיור וזה יבוא לידי ביטוי בשלב הבא בשכירויות".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעות על הבנייה יתבטאו בעוד שנה-שנתיים, את מחירי השכירות אנחנו רואים כל חודש, אז איך אפשר לפתור את המצב כעת?
הנגיד: "יש פה תהליך, וככל שנראה את התחלות הבנייה ממשיכות ואנחנו נראה את עלויות המימון מצד הביקוש לא פוגשות היצע יורד אלא היצע שממשיך להתרחב, מחירי הדיור ירדו וזה יאזן גם את שוק השכירות. זה תהליך שקורה בכל העולם - התחלופתיות הזו נמשכת כמה חודשים עד שנה בשוק השכירויות ובסופו של דבר, השכירויות לא צריכות לרדת באופן אבסולוטי, אלא להפסיק לעלות".
כאמור, העלאת הריבית בישראל ובעולם משפיעה על כל חלקי המשק והפגיעה צפויה לבוא לידי ביטוי בהכנסות המדינה ממסים - ענף ההייטק נחלש וכמובן שגם ענף הנדל"ן, שני מנועים עיקריים למשק הישראלי. בממשלה כבר אמרו שהצפי הוא לגירעון של 1%, מה שככל הנראה לא ריאלי. למרות החששות מתקציב רחב מדי והכנסות נמוכות מדי, נגיד בנק ישראל דווקא אומר שבנקודה הזו הממשלה אחראית.
"מסגרת התקציב היא יחסית מרסנת ואחראית, אותו הדבר גם לגבי הסכמי השכר - הם בהלימה עם המדיניות המוניטרית. לנו יש גם את תחזית ההכנסות והיא אינה שונה מאוד מזו של האוצר. הירידה הצפויה בהכנסות תואמת את התחזית שלנו. בבסיס, התחזית כוללת כבר צפי לירידה מסויימת בהכנסות לעומת השנה שעברה. האם ברבעון השני והשלישי תהיה ירידה נוספת בהכנסות, מעל ומעבר למה שחזינו? השאלה היא באיזה היקפים תהיה התמתנות בשוק (מעבר לצפי) ומה תהיה ההשפעה על שוק הנדל"ן ושוק ההייטק, אשר תרמו לעלייה החדה בהכנסות. נכון להיום, אנו צופים ירידה של 1% בהכנסות, כמו זו שצפינו, ולא ירידה גדולה כזו כמו שעולה בשיח הציבורי".
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
אפקט הריבית עובד יותר בשאר העולם - האינפלציה בארה"ב ירדה כבר ל-5% למשל, מה ההסבר למצב?
- 10.הבעיה הרצינית ביותר בישראל הם עושק מחירי הדירות ההזויים.יש שחיתות הון שלטון בנדל"ן. (ל"ת)שחיתות הקבלנים בנדל"ן 23/05/2023 15:50הגב לתגובה זו
- 9.עוד יהיו כמה העלאות ריבית האינפלציה תמשיך לעלות.מחיריהדירות ירדו. (ל"ת)מדידי המחירים לצרכן ימשיכו לעלות 23/05/2023 08:59הגב לתגובה זו
- 8.לילי 23/05/2023 06:25הגב לתגובה זוהיום השכירות ברמה של 2-3 אחוז ממחיר הדירה . היו תקופות שהשכירות עמדה גם על 10% ממחיר הדירה כאשר הריבית הייתה 17%. כלומר אם מחיר דירה ממוצעת 2.5 מיליון שכר הדירה 20 אלף ש"ח לחודש .
- ביבס 23/05/2023 14:35הגב לתגובה זולא חסר דירות ומקומות תעסוקה בעולם, ישמחו לקחת הייטקיסטים שמכניסים 20 נטו וישלמו על דיור 3000 אלף בתאילנד ויחיו כמו מלאכים
- 7.הריבית הראלית שלילית- יחזרו ללוות לקנות ולעלות מחירים (ל"ת)לילי 23/05/2023 06:15הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 23/05/2023 02:42הגב לתגובה זוכמו שמחרטטים בדת במענה לשאלה מדוע התפילות שהתפללתי לא עזרו? אומרים לו תחשוב מה היה מצבך אילו לא התפללת כלל.. הנגיד משתמש בתירוץ עלוב כמענה לשאלה הנוקבת והמציאותית מדוע לא רואים את השפעת הריבית על האינפלציה ב"תחשוב מה היה קורה אילו לא היינו מעלים כלל.."
- 5.ציני 23/05/2023 00:28הגב לתגובה זובזה שהדפיסו כסף כמו זבל ב2020-2021. והם מנסים לקחת קרדיט על זה שהם מנעו אינפלציה דו ספרתית. אין בושה
- 4.88 22/05/2023 22:56הגב לתגובה זועם האזהרות נגד הרפורמה.
- 3.שמעון 22/05/2023 22:26הגב לתגובה זוחח מחירים ירדו, עשו את הפאדיחה שלהם. נמנה ילד בגן חביבה לנגיד והוא כל חודש גם ידע להעלות ריבית, לא מראה על שכל..
- 2.חבל שלא העלו את הריבית ל5% כבר ב2015 למשך כל השנים האלה (ל"ת)יוני 22/05/2023 22:20הגב לתגובה זו
- השקל היה מזנק וכנראה היית מובטל (ל"ת)אני 22/05/2023 23:10הגב לתגובה זו
- 1.למה לא שאלתם האם היה טעות לתת לקחת את כל השמכנתא בפריי (ל"ת)קונילמל 22/05/2023 22:07הגב לתגובה זו
- שמעון לביא 22/05/2023 22:14הגב לתגובה זווגם תקרא את הראיון הקודם שלהם עם הנגיד https://www.bizportal.co.il/realestates/news/article/787216

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
