לקראת פיצוץ? מלחמת השבבים ממשיכה להטיל צל כבד על שרשרת האספקה
החלטת ממשלת סין היום לאסור על רכישת חלק ממוצרי יצרנית השבבים האמריקאית מיקרון, לא התקבלה בהפתעה, שכן היא מגיעה על רקע ההגבלה המתמשכת בייבוא שבבים לסין מצד ארצות הברית. על אף הצעד הצפוי, מדובר בשלב נוסף במלחמת השבבים המתנהלת בין המעצמות אשר עשוי להשפיע בעתיד הלא רחוק על הכלכלה העולמית.
על אף שמרביתנו לא נתקלים ביומיום בשבבים באופן ישיר, כנראה שאין יום שאנחנו לא עושים בהם שימוש. השבבים, נמצאים כמעט בכל מכשיר שיש לו מתג הפעלה וכיבוי החל במכוניות, עבור במוצרי אלקטרוניקה פופולאריים דוגמת מדיחי כלים, מקררים מיקרוגלים, ומכונות קפה וכלה במכשירי הסלולר הניידים. הגידול המתמיד בשימוש במוצרים אלו הפך את שוק יצור השבבים לאחד השווקים הצומחים ביותר ואף העמיד אותו במרכזו של מאבק גיאו-פוליטי בין מעצמות.
למעשה, עד שנת 2030 תעשיית השבבים צפויה להגיע להפוך לשוק של מעל טריליון דולר. אם בשנת 2019 תעשיית השבבים נאמדה בכ-412 מיליארד דולר, הרי שמאז חל גידול עקבי כששוויה נאמד בסוף השנה האחרונה (2022) ב-580 מיליארד דולר. על פי ההערכות, השוק רק עתיד להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות כשבשנת 2029 הוא צפוי לחצות את רף טריליון הדולר. דבר שלא נעלם מעיניהם של מנהיגי סין וארצות הברית המנהלים ביניהם בשנים האחרונות מאבקים על דומיננטיות כלכלית.
שבבים מנצחים מלחמות
אך המאבק בין השניים לא קשור רק לצמיחה העקבית של סקטור השבבים, אל כולל מאפיינים נוספים. בכדי לעמוד על המרכיבים המרכזיים של המערכה שזכתה לכינויים כמו "הנפט של המאה ה-21" או "המלחמה הקרה החדשה", חיבר פרופסור כריס מילר, מאוניברסיטת טאפטס (Tufts University) בארצות הברית את הספר "Chip War: The Fight for the World's Most Critical Technology". לדבריו אחת הסיבות הבולטות למאבקים בין המדינות נוגעת לחשיבות הצבאית שיש לשבבים. "מחשוב מתקדם תמיד נרתם על ידי המודיעין ועל ידי זרועות הממשל הצבאיות, בין אם אלו המחשבים הבריטיים בבלצ'לי פארק שפיצחו את הקודים במהלך מלחמת העולם השנייה או השימוש של ארה"ב במחשבי-על בזיכרון הסובייטי במהלך המלחמה הקרה", כתב מילר.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי מילר, החשיבות הצבאית הביאה את ממשלת ארצות הברית לנקוט בפעולות חסרת תקדים, כדי להוביל את העולם בייצור שבבים מתקדמים. כדוגמה לכך, הוא מביא את חוק השבבים והמדע בסך 280 מיליארד דולר, אשר נועד לא רק להגביר את ייצור השבבים של ארצות הברית, אלא גם להגביל את מכירת השבבים המתקדמים לסין כדי למנוע מהם להתקדם במחשוב מתקדם, בינה מלאכותית או אפילו בנשק מלחמה.
צעד דומה נקטה גם הנציבות האירופית אשר חשפה בשנה שעברה את חוק השבבים שלה על סך 43 מיליארד. צעד שהתקבל באיחוד בביקורת בשל מה שנתפס על ידי חלק מהחברות כתגובה חלשה מדי לפעולות של מדינות אחרות בראשות סין וארצות הברית. עיקר הביקורת הופנתה לכך שלמרות הסכומים הגבוהים עליהם הודיעה הנציבות בפועל מרביתם כבר הושקעו, כשמתוך התוכנית הגדולה נותרו רק 15 מיליארד דולר שטרם הושקעו, איתם אמור האיחוד להתמודד מול המעצמות האחרות.
תלות הדדית - מבוא לעימותים?
על אף ההשקעה המאסיבית מצד המעצמות, כיום ייצור השבבים מפוזר ברחבי העולם ומבוסס על תלות הדדית של מדינות האחת בחברתה. לדברי מילר נכון לשנת 2023, "אין מתקן מוליכים למחצה אחד בעולם, המסוגל לייצר שבבים באופן עצמאי". דבר שנעוץ באופי המורכב של הייצור העולמי של שבבים אשר הביא לכך שהשחקנים הגלובליים נאלצים לסמוך זה על זה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כתוצאה מכך, בפועל מתקיימת מעין חלוקת עבודה, במסגרתה מדינות וכלכלות שונות ממלאות תפקידים ספציפיים בשרשרת הערך. החלק הראשון של שרשרת זו, שלב העיצוב, נעשה בעיקר בארצות הברית. אלא שבפועל השבבים עצמם מיוצרים בקצה השני של העולם במזרח אסיה, ובמיוחד בטייוואן אשר מהווה יותר מ-65% משוק הייצור של השבבים, בעוד דרום קוריאה אחראית ליותר מ-15%. לבסוף, ניצב סין בקצה של שרשרת האספקה, שכן בתחומיה השבבים מורכבים ונארזים לתוך המוצרים שבסופו של דבר יקנו הצרכנים. אם לא די בכך הרי שסין וארצות הברית תלויות במידה רבה גם באירופה כדי להשלים את ייצור השבבים. זאת על רקע העובדה שהחברה ההולנדית ASML היא הספקית היחידה של מכונות הליתוגרפיה המשמשות לייצור מוליכים למחצה מתקדמים.
בעיות בשרשרת האספקה רמז לבאות?
העובדה שחלק קריטי כל כך מייצור השבבים מצויה בטייוואן, אשר מצויה בחשש מתמיד מפני פלישה של סין לשטחה, מדירה שינה מעיניהם של לא מעט מנהיגים בעולם המערבי. זאת לאור העובדה שהדבר עשוי להביא לפגיעה רחבת היקף בכל הסקטורים הנסמכים על שבבים. "אם תהיה חסימה או מלחמה במצר טייוואן, ייצור כל סוגי הסחורות יופרע באופן מיידי ונעמוד בפני משבר הייצור הגדול ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-20", מזהיר מילר.
קדימון למה שעשוי לקרות לכלכלה העולמית בתרחיש של שיבוש בשרשרת הייצרו של מוליכים למחצה התקבל בזמן מגפת הקורונה, אשר חשפה את השבריריות של שרשרת האספקה הגלובלית. התפשטות המגפה, והסגרים שהוטלו במדינות השונות לצד הירידה בייצור, הביאו למשבר חמור בשרשראות האספקה. כך למשל, על פי ההערכות המחסור במוליכים למחצה הביא להפסדים של למעלה מ-200 מיליארד דולר בעשיית הרכב ברחבי העולם.
על כן, שני הצדדים פועלים להיערך לקראת התרחיש המסתמן של הסלמה בגזרת טייוואן. סין מצדה פועלת להגביר את יכולת הייצור שלה כדי להיות עמידה יותר מבחינה כלכלית במקרה של פלישה, אבל גם כאמצעי לפיתוח הצבאי שלה. ארה"ב, לעומת זאת, משתמשת בכלים של סחר בינלאומי כדי לערער את המאמצים הללו.
עדות למאמצים הסינים ניתן למצוא בגידול האדיר בכמות החברות הפועלות בתחום. תעשיית המוליכים למחצה בסין צמחה מ-1,300 חברות רשומות במהלך שנת 2011 לכ-22,800 חברות במהלך שנית 2020. אלא שהצמיחה התרכזה בעקר ביצרנים המייצרים שבבים גדולים יותר ופחות מתקדמים מבחינה טכנולוגית. אלא שבשנה שעברה, דווח כי יצרנית השבבים הגדולה במדינה (SMIC), ייצרה שבב של 7 ננומטר, שייצג קפיצה של שני דורות במונחים של התקדמות טכנולוגית. אך אנליסטים במערב מיהרו לצנן את ההתלהבות והטילו ספק בכך שהחברה תוכל לייצר את השבבים הללו בקנה מידה מסחרי. לכך מצטרפות הערכות מערביות המצביעות על כך שסין רחוקה ב-70% מהיעד שלה לעצמאות בתחום המוליכים למחצה עד 2025.
- 1.אפשר להקים במאה שערים ב- ים ....מפעל לשבבים (ל"ת)יוסי אליהו 22/05/2023 12:01הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
