הפד הבנק המרכזי של ארהב
צילום: טוויטר

למרות חילוץ פירסט ריפבליק - מניות הבנקים האזוריים קורסות, פסיפיק ווסט מאבד 40%

נסיונות ההרגעה של הרשויות בארה"ב לא מחלחלים אל השוק; המשקיעים מאמינים שהסיכוי שהפד' יעלה מחר את הריבית נמוך משמעותית מהיכן שהיה אתמול; סל מניות הבנקים האזוריים יורד ביותר מ-7%
מתן קובי | (10)

ביום ראשון השבוע הודיעו הרשויות בארה"ב כי ג'יי פי מורגן  JP MORGAN הוא הזוכה במכרז לרכישת בנק פירסט רפאבליק (FRC) - הבנק הרביעי בארה"ב שקרס  מאז חודש מרץ לאחר SVB, סיגנצ'ור וסילברגייט. הרגולטור בארה"ב השתלט על הבנק בשבוע שעבר לאחר שהבנק פרסם תוצאותיו לרבעון הראשון של 2023 ודיווח על משיכות כספים על ידי לקוחות בהיקף ענק - 72 מיליארד דולר (41% מכלל הפקדונות של הבנק). רכישת הבנק על ידי JPM הייתה אמורה להרגיע את המשקיעים בצרה מסויימת אבל כבר אתמול החלו ירידות בבנקים האזוריים אשר הופכות היום לקיצוניות.

מניית בנק פסיפיק ווסט PACWEST BANCORP צונחת היום ב-40% ומגיעה לנקודה הנמוכה ביותר אי פעם, בדומה למצב של מניית FRC בשבוע שעבר. המשקיעים מפחדים - הם יודעים שיש סיכוי שבנקים נוספים גם בדרך לקריסה ושהפגם/סיכון שהתחיל להתגלות עם קריסתו של סיליקון ואלי בנק הוא ככל הנראה נרחב יותר ויותר חמור מניהול כושל של כמה מנהלי בנקים.

גם מניית ווסטרן אלייאנס  WESTERN ALLIANCE BANCORP צונחת היום בלמעלה מ-25% וקרן הסל  SPDR S&P REGIONAL BANKING ETF , העוקבת אחר סל בנקים אזוריים בארה"ב, מאבדת 7.5% לאחר שאתמול איבדה 2.5%. גם הבנקים הגדולים מאבדים גובה כשבנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA מאבד 4.5%, מורגן סטנלי  MORGAN STANLEY מאבד כ-3%.

הפד' החל להעלות את הריבית בחדות בשנה שעברה לאחר שהאינפלציה החלה להרים את הראש, המלחמה הזו עודנה מתמשכת אבל עכשיו היא מתחילה לגבות קורבנות ולמרות שבמשרד האוצר האמריקאי מנסים להרגיע את האזרחים, הסיפור הזה עוד לא נגמר. כתגובה לחששות ולירידות החדות השוק הוריד את הסבירות לכך שהפד' יעלה מחר את הריבית מ-100% בסגירת המסחר אתמול לכ-80% כעת.

בפד' אמנם אמרו פעמים רבות, בין אם בצורה ישירה או עקיפה, כי חבריו רוצים לראות האטה בשוק וברור כי הם מתכוונים לכך שהם מוכנים לשלם במיתון בכדי להוריד את האינפלציה למטה, אך לא בטוח שהם מוכנים לראות עוד בנקים קורסים. מלבד סילברגייט, סך הנכסים של שלושת הבנקים שקרסו מאז חודש מרץ הוא הגדול ביותר אי פעם - 548 מיליארד דולר, מה ששובר את השיא הקודם של 373 מיליארד דולר בשנת 2008.

רק אתמול אמר מנכ"ל ג'יי פי מורגן - ג'יימי דיימון, כי "החלק הזה של המשבר מאחורינו". עוד אמר דיימון: "יש מספר קטן של בנקים שלקחו סיכונים כאלה, יכול להיות שיש עוד אחד קטן אבל זה (הרכישה) די פותר את הכל". נראה שהשווקים לא מסכימים עם המנכ"ל כשכלל המדדים בוול סטריט נצבעים כעת באדום.

המשקיעים, המחפשים מקום בטוח להניח בו את כספם, נוהרים אל אגרות החוב הממשלתיות והתשואות עליהן יורדות היום בצורה חדה. התשואה על האג"ח לשנתיים יורדת ל-3.96%, התשואה על האג"ח לעשור יורדת ל-3.44% והתשואה על האג"ח ל-30 שנה עומדת על 3.72%. דווקא התשואה על האג"ח לשלושה חודשים עולה היום ל-5.21%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אפי 02/05/2023 22:42
    הגב לתגובה זו
    למה אתה קורא "למרות החילוץ", הרי בעלי המניות נמחקו אז ברור למה המניות של שאר הבנקים יורדות, זה בדיוק למה המילה "למרות" לא לוגית מר כתב
  • 9.
    לילי 02/05/2023 21:55
    הגב לתגובה זו
    כאשר עדר רץ וחושב שיש אריה האמת לא משנה התוצאה אותה תוצאה. כולם בפחד ובלחיצת כפתור עוברים ל לבנקים גדולים
  • 8.
    עלית ריבית מחר ועוד בנקים יתנדנדו לדעתי לא יעזו לעלות (ל"ת)
    שחף 02/05/2023 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מורן 02/05/2023 19:58
    הגב לתגובה זו
    כל מה שמעניין אותו לרסק את שוק המניות. ביידן תתעורר אדיוט מישהו מחרב לך את הבית
  • 6.
    אלון 02/05/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
    מתגעגעים לטרמפ
  • 5.
    שי 02/05/2023 19:28
    הגב לתגובה זו
    הפד הלך רחוק מדי. מישהו חייב לעצור את חבורת הפושעים של הפד. החלטות חובבניות וחוסר אחריות . בושה .
  • 4.
    H 02/05/2023 19:01
    הגב לתגובה זו
    מה נסגר עם הממשל לא רואים את זה אני לא גאון וכבר כחודשיים לפחות ברור שזה יקרה . העולם לקח הלוואות בריבית 0 ותוך זמן קצר קפצה הריבית ללא היגיון עכשין חברות ענק וקטנות אזרחים מכל הסוגים לא עומדים בהחזרים והבנקים מתרסקים את כולם להעיף לכלא זה גרוע ממידוף כל כך הרבה כבר איבדו הכל וזאת רק ההתחלה . עש לכל העולם תרגיל מסריח . כך הלוואה בזול ובהמשך נקרע אותך
  • 3.
    התחרפנו עוד פעם האמריקקים האלה (ל"ת)
    גל 02/05/2023 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ציון קובסי 02/05/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    אם הסיכוי להעלת ריבית נמוך, אז המניות היו אמרות לעלות..
  • 1.
    סוחרי השורט השתלטו עלהבנקים ומסקים אותםלמטרות רווח ענק (ל"ת)
    7 02/05/2023 18:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.