חיסון נגד סרטן - מודרנה סבורה שתוך 5 שנים יושקו חיסונים לחלק מהגידולים
חברת מודרנה שהיתה חלוצה בחיסונים נגד קורונה מציגה את החזון שלה - מיליוני אנשים יינצלו בזכות חיסונים חדשים לסרטן, מחלות לב ומחלות נוספות. מדעני החברה מסבירים בכנס מדעי כי תהליכי מחקר ופיתוח מואצים שנבעו ממגפת הקורונה הובילו לקפיצה של 15 שנים קדימה בהתקדמות לפיתוח חיסונים אלו. אלו כמובן חדשות טובות לאנושות, אבל צריך לזכור שמודרנה היא חברה עסקית. מודרנה מואשמת כעת בניפוח מחירים וניצול המגיפה לגריפת הון עצום. החברה נמצאת תחת העין הביקורתית של הממשל ושל התקשורת, ובשעה כזו כנראה שהיא מאוד רוצה לצחצח את התדמית ולהסביר לכולם כמה היא חשובה לאנושות כולה.
מודרנה לצד פייזר וביונטק היו החברות הדומיננטיות בפיתוח חיסונים למגפת הקורונה כשעד היום נמכרו מעל 13 מיליארד חיסונים. החיסונים האלו היו מקור הרווח היחידי של מודרנה שהיתה לפני הקורונה חברה הפסדית. רווחי החיסונים מסתכמים בעשרות מיליארדים (מעל 20 מיליארד). אפשר להתווכח על הרווחיות החריגה, אבל אי אפשר להתווכח על ההתקדמות המדעית.
במודרנה טוענים כי החברה תשיק חיסונים למגוון של מחלות מסכנות חיים תוך חמש שנים. מודרנה מפתחת חיסונים לסוגים שונים של סרטן ועל פי מנהלי המו"פ בחברה החברה תציע חיסון מותאם אישית לסוגים שונים של גידולים.
אחראי תחום הרפואה במודרנה, פול ברטון, מעריך שהחברה תשיק גם חיסונים שיטפלו בזיהומים בדרכי הנשימה, כאשר יהיה מדובר בחיסון אחד שיתאים לקורונה ונגיפים נוספים.
- ממשל טראמפ שוקל לצמצם את חיסוני הקורונה ומפיל את מניות החיסונים
- חיסון קורונה חדש בדרך - מודרנה קיבלה אישור FDA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצלחה של מודרנה והיותה ראשונה לצד פייזר בהשקת חיסון מיוחסת לטכנולוגיה בבסיס החיסונים - mRNA. ההצלחה של הטכנולוגיה היא עדות לכך שניתן לסמן מחלות שונות וכך דרך החלפה "פשוטה" של מקטע מסוים בקוד הגנטי, לחסן מפנה. למעשה, ההצלחה והיכולת של החיסון מול נגיף הקורונה, מאפשרת לפלטפורמת ה-mRNA של מודרנה לפתח ולהוציא לשוק תרופות חדשות ועל פניו בסיכוי הצלחה גבוהים.
לטענת החברה טיפול mRNA למחלות נדירות שכיום אין להן טיפול יהיו זמינים, ובעוד כעשור כבר יזהו את הגורמים הגנטיים למחלה, ולהחליף-לערוך את הגנים. להערכת ברטון, "חיסון mRNA לסרטן יתריע אם יש גידול בגוף, וילמד את מערכת החיסון לתקוף ולהשמיד את הגידול בלי להשמיד תאים בריאים.
לאחרונה פרסמה מודרנה תוצאות של ניסוי בחיסון mRNA ל-RSV - ווירוס נפוץ במחלות בתקופת הילדות. מדובר על שלב מוקדם בניסויים הקליניים, אך מדובר בווירוס שאחראי לברונכוליטיס, לדלקת ריאות ולסיבוכים נוספים, ומכאן חשיבות תוצאות הניסוי. התוצאות היו מצוינות וה-FDA העניק לחיסון אישור להליך אישור מזורז. לפני כחודש העניק FDA אישור דומה לחיסון מותאם אישית של מודרנה לסרטן עור מסוג מלאנומה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חיסוני הקורונה - מחיסונים ציבוריים לפרטיים
בשוק העיקרי והיחיד שלה, מודרנה בינתיים משנה כיוון. החברה מבינה שהשוק הציבורי מוגבל יחסית ופחות רווחי מהשוק הפרטי, וגם - יש נגדה ביקורת שהולכת וגדלה על המחירים היקרים, וזה מביא אותה להאיץ את המכירות בשוק הפרטי. המחירים בשוק הפרטי גבוהים פי 5 מהשוק הציבורי. בעקבות זאת זומן מנכ"ל החברה סטפן בנסל לשימוע בסנאט שהסביר את גישתו לפיה המחירים הציבוריים היו נמוכים, ובשוק הפרטי הוא והחברה רוצים להרוויח כמו בשוק חופשי.
כך או אחרת, השנה, אחרי שלוש שנים של רווחים עצומים, מודרנה צפויה להפסיד כ-1 מיליארד דולר ושנה הבאה כ-1.2 מיליארד דולר. המכירות השנה יסתכמו ב-7.7 מיליארד דולר להערכת האנליסטים ובשנה הבאה ב-6.6 מיליארד דולר.
אז נכון שהחברה עשתה רווחים נאים מאוד בשנים קודמות- כ-20 מיליארד דולר, אבל צריך להסתכל על התמונה כולה.
ולגבי וול סטריט - המניה נסחרת ב-60 מיליארד דולר, ירידה של כ-12% מתחילת השנה. בשיא היא היתה שווה כ-150 מיליארד דולר. אם החזון שלה יתממש היא תהיה חברה גדולה פי כמה, אבל יש עוד דרך והשוק מעדיף לחכות.
- 11.אביב 13/04/2023 09:57הגב לתגובה זוהזריקות שלכם יבטיחו שלכולם יהיה סרטן מי שיקח את הרעל הזה יהיה אומלל
- 10.אריאל 12/04/2023 08:03הגב לתגובה זובדיחה עצובה
- 9.מקווה שלא יהיה להם חשק בגלל הרווחים להביא לנו וירוס חדש (ל"ת)צורצור 09/04/2023 13:27הגב לתגובה זו
- 8.האג 09/04/2023 12:33הגב לתגובה זומתכננים לייצר "חיסון" שמעודד סרטן. רוצו להיסרטן!!
- 7.רוברט מאלון 09/04/2023 09:35הגב לתגובה זוחיסון עאלק , לא מונע הדבקה , לא מונע מחלה ותמותה ..ולא מונע הידבקות ....כמו ההצלחה של לפיד כראש ממשלה ....
- 6.רוברט מאלון 09/04/2023 09:34הגב לתגובה זוחיסון עאלק , לא מונע הדבקה , לא מונע מחלה ותמותה ..ולא מונע הידבקות ....כמו ההצלחה של לפיד כראש ממשלה ....
- 5.דני 09/04/2023 09:27הגב לתגובה זושלא מונע הדבקה ולא מונע מחלה וצריך לקחת אותו כל חצי שנה בערך ולקוות שה"אין תופעות לוואי" לא יכו בך ותצטרך דיפיבילטור?
- 4.תתפלל עם 09/04/2023 07:52הגב לתגובה זוכל הכבוד
- 3.מדע רקוב 08/04/2023 23:40הגב לתגובה זומדע רקוב ,מדענים פושעים. אתם וכל הרפואה שלכם. מזהמים לנו את המים, המזון, האויר.. מזהמים לנו את הנשמה..אז איך לא יהי6 מגפות?? והפיתרון שלכם להכניס רעל לגוף?? מדענים פושעים
- 2.צריך לפחות מעקב של 5 שנים לפני שמחסנים (ל"ת)טובי 08/04/2023 20:39הגב לתגובה זו
- 1.לילי 08/04/2023 20:36הגב לתגובה זויש פיתוחים שנועדו לכישלון או לאחיזת עניים . מחלת הסרטן תמוגר ע"י פיתוח שיטה קיימת לזיהוי הסרטן והפעלת המערכת החיסונית . הבעיה גם שיטה זו היא ריבוי סוגי הסרטן .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
