מדינות מתפתחות
צילום: Adli Wahid on Unsplash

מדינות מתפתחות רבות נמצאות לקראת משבר חוב אבל לא בטוח שזה מעניין את הפד'

הבנק העולמי וקרן המטבע העולמית יתכנסו בשבוע הבא בכדי לדון במצב הכלכלה העולמית ברקע עליות הריבית ברחבי העולם והאינפלציה שלא מסרבת לרדת - צפי לצמיחה העולמית הנמוכה ביותר מאז 1990
מתן קובי |

האינפלציה שארה"ב ואירופה אמנם גבוהה וחריגה עבור "אזניים מערביות" אך המצב באזורים הללו יכול להיות פנטזיה עבור הרבה מהמדינות המתפתחות בעולם. אינפלציה שנתית של 190% נמדדה בלבנון בחודש פברואר, בארגנטינה הנתון עמד על 102% ובזימבבואה מדובר על 87.6% נכון לחודש מרץ. 

עקב הריביות העולות והאינפלציה רוב העולם נמצא כעת בהאטה (עדיין לא מיתון רשמי) ועבור מדינות עם תוצר נמוך, אשר אינן חזקות כלכלית ו/או נשענות על תיירות, הסיפור הופך להרבה יותר מורכב ומסוכן מזה של ארה"ב או האיחוד האירופי. חלק מאותן המדינות נמצאות תחת חובות גדולים הנקובים בדולרים וכעת הן עומדות בפני משבר חוב ממשי.

שניים מהגופים אשר אמורים לדאוג ולעזור ליציבות הכלכלה העולמית, וכחלק מזה לאותן המדינות המתקשות, הם הבנק המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית. שני הגופים עוזרים למדינות אשר נזקקות לכך לקבל הלוואות של עד מיליארדי דולרים בכדי לשפר את מצבן ובשבוע הבא יתקיים מפגש משמעותי, בו אחד הנושאים שידונו יהיה מצב המדינות שמתקרבות עוד ועוד לאי יכולת להחזיר את החובות שלהן.

בין המדינות אשר נמצאות בפני קשיים משמעותיים בנוגע להחזרת החוב שלהן נמצאות גאנה, מצרים, לבנון, פקיסטן, אוקראינה, סרי לנקה (אשר כבר הגיעה למצב של פשיטת רגל) ועוד.

בגאנה המצב כה חמור עד כי היא נאלצת לבזבז כ-40% מההכנסות המשלתיות שלה על החזרת החוב, נכון לשנה שעברה. בדצמבר האחרון גאנה קיבלה מקרן המטבע הבינלאומית הסכמה לקבלת 3 מיליארד דולר אשר עדיין לא נחתמה סופית על רקע כך שהמדינה תצטרך להשיג גורמים אחרים שיהיו ערבים לה.

שכנתנו לבנון נמצאת במשבר חמור שהחל עוד לפני הקורונה ורק החריף עקב כל האירועיים המאקרו כלכליים הקשים שפוקדים אותנו. לבנון פשטה את הרגל עוד ב-2020 והמצב לא נראה זוהר כששום ממשלה חזקה ויציבה לא מצליחה לקום. באפריל שנה שעברה המדינה הצליחה לקבל מקרן המטבע הבינלאומית הלוואה של 3 מיליארד דולר אך עקב חוסר היכולת להעביר רפורמות חשובות לייצוב הכלכלה קרן המטבע הזהירה כי לבנון עדיין "במקום מאוד מסוכן". הבנק המרכזי של לבנון הכריז בחודש שעבר שיתחיל למכור כמויות גדולות של דולרים בניסיון להפסיק את צניחת השווי של המטבע (נזכיר שהמדינה קרובה לאינפלציה של 200% בשנה).

קרן המטבע הבינלאומי וגם הבנק העולמי אמנם יכולים לייעץ לאותן המדינות, להציע רפורמות וכמובן גם להלוות להם מיליארדי דולרים בכדי שלעזור להן להשתקם, אך הפתרון המלא כנראה לא יגיע מהן. בסופו של דבר הגוף אשר ככל הנראה הוא זה שולט על גורלן של אותן המדינות בצורה המשמעותית ביותר הוא הבנק המרכזי של ארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפד' החל להעלות את הריבית בשנה שעברה בקצב מסחרר בניסיון לרסן את האינפלציה בארה"ב אשר הגיעה בשיאה ל-9.1%. בפד' הדגישו את הנחישות שלהם רבות להחזרת  האינפלציה לטווח היעד של עד 2% ונראה שהפגיעה בכלכלה העולמית ובמדינות המתפתחות בפרט פחות מעניינת אותו. את ההשלכות של גישה זו כנראה נרגיש רק בעתיד (ככל הנראה הקרוב).

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה היום כי היא צופה שהצמיחה העולמית ב-2023 תהיה מתחת ל-3% כשהצפי הקודם עמד על 3.4% - התחזית הנמוכה ביותר מאז שנת 1990. "עוני ורעב עלולים להמשיך לגדול, טרנד מסוכן שהחל עם משבר הקורונה" אמרה ראש קרן המטבע - קריסטלינה גיאורגיבה. גיאורגיבה אמרה כי ההאטה הכלכלית תהיה "מכה קשה", אשר תקשה עוד יותר על מדינות עם הכנסות נמוכות. 

ככל שהפד' ממשיך להעלות את הריבית, או שהוא לכל הפחות שומר עליה ברמה גבוהה כמו עכשיו, אותן המדינות העניות מתקשות יותר לקבל הלוואות, לשלם בחזרה תשלומי ריבית על החובות שלהן, לייבא סחורות וככלל הסבל "הרגיל" שלהן רק מתעצם. עד כה לא ראינו את הבנק המרכזי או קרן המטבע הבינלאומית יוצאים כנגד מהלכי הפד' עקב ההבנה של חשיבות המלחמה באינפלציה, כעת קשה להעריך מה הסיכון המשמעותי יותר - קריסה של חלק ממדינות העולם או הורדת האינפלציה במערב.

בסופו של דבר המלחמה באינפלציה על ידי העלאות הריבית בארה"ב ובאירופה דווקא מייצאת את האינפלציה לשאר המדינות ולא ברור כמה עוד המצב יכול להמשך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.