UBS קרדיט סוויס
צילום: acebal, Flickr, Martin Abegglen, Flickr

עכשיו זה סופי: UBS רוכש את קרדיט סוויס ב-3.2 מיליארד דולר

אחרי שהבנק השוויצרי סירב להצעה של מיליארד דולר, הושגו הסכמות. הבנק המרכזי וממשלת שוויץ תומכים במהלך ויעמידו ערבויות כדי לתמוך בעסקה
איציק יצחקי | (1)

UBS מעלה את המחיר: אחרי הסירוב של בנק קרדיט סוויס להירכש תמורת מיליארד דולר, כעת תשלם לשלם 3 מיליארד פרנקים שוויצריים (3.2 מיליארד דולר) כדי לרכוש את הבנק. לפי תנאי העסקה, בעלי המניות של החברה יקבל מניה אחת של UBS על כל 22.48 מניות של קרדיט סוויס.

בנוסף, הבנק המרכזי בשוויץ התחייב להלוות עד 100 מיליארד פרנק שוויצרי (108 מיליארד דולר) כדי לתמוך בעסקה. על פי הודעת הבנק המרכזי של שוויץ "באמצעות השתלטות UBS על קרדיט סוויס, נמצא פתרון להבטחת היציבות הפיננסית וההגנה על כלכלת שוויץ".

האם שוויץ תלאים את קרדיט סוויס? UBS ירכוש את הבנק, אבל זו סמי-הלאמה - הנה הסיבה

כזכור, UBS כבר הציעה מיליארד דולר אך בקרדיט סוויס טענו שההצעה נמוכה מדי. שווי השוק של בנק קרדיט סוויס הוא 8 מיליארד דולר ולכן זה התעקש לקבל סכום גבוה יותר. "הרכישה הזו אטרקטיבית עבור בעלי המניות של UBS, אבל שיהיה ברור - מבחינת קרדיט סוויס, מדובר בעסקת חילוץ. בנינו עסקה שתשמר את הערך שנותר בעסק תוך הגבלת החשיפה שלנו", אמר יו"ר UBS, קולם קלהר והוסיף: "אנחנו מחויבים להפוך את העסקה הזו להצלחה גדולה. אין הרבה אופציות. היא חיונית לטובת היציבות הפיננסית של שוויץ ולמימון העולמי".

בנוסף, ממשלת שוויץ העניקה ערבות של עד 9 מיליארד פרנק שוויצרי על מנת להוריד את הלחצים והסיכונים מ-UBS. גם שרת האוצר של שוויץ, קארין קלר-סאטר, התבטאה ואמרה לילה כי "זהו פתרון מסחרי ולא חילוץ".

קרדיט סוויס רשמה את הירידה הגדולה ביותר שלה השבוע. ההפסדים המשיכו להיערם למרות הלוואה חדשה של 54 מיליארד דולר שניתנה מהבנק המרכזי בשוויץ בשבוע שעבר, כדי לנסות ולבלום את ההתרסקות.

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ויו"ר הפד ג'רום פאוול מסרו הודעה משותפת לפיה "הנזילות של מערכת הבנקאות בארה"ב חזקה, המערכת הפיננסית בארה"ב עמידה. אנחנו בקשר הדוק עם עמיתינו בעולם כדי לתמוך בכך".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 20/03/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם המערבי המגמה התהפכה מצמצום המאזן להרחבה מואצת . האינפלציה זה הפתרון שחיקת חובות הממשל .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.