מניית FRC המשיכה לצנוח למרות הזרקת נזילות של 30 מיליארד דולר - תשואות האג"ח המשיכו לרדת
למרות החילוץ של הפד' וה-FDIC נראה שהמשבר בסקטור הבנקים עוד לא מאחורינו. אתמול (חמישי) הודיעו 11 בנקים שונים על כך שיזרימו 30 מיליארד דולר ל- FIRST REPUBLIC BANK בכדי למנוע קריסה נוספת, בין אותם הבנקים נמנים BANK OF AMERICA , JP MORGAN , GOLDMAN SACHS ועוד (שהמניות שלהם קרסו גם הן עקב המצב). "הפעולה הזאת, של הבנקים הגדולים באמריקה, משקפת את האמון שלהם בבנק FRC ובנקים בכל הגדלים" אמרו הבנקים בהודעה משותפת.
יכול להיות שהבנקים טעו באמון שלהם, ושפכו 30 מיליארד דולר לפח?
מניית FRC נפלה היום ב-33%, אחרי שאתמול עלתה ב-10% על רקע ההבנה שיוזרמו אליה כספים. בסה"כ היא איבדה 80% בשבוע. במילים אחרות, המשקיעים עדיין חוששים, אפילו מבוהלים. הבהלה הזאת משליכה גם על אגרות החוב הממשלתיות.
תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב המשיכו לצנוח בשיעורים חדים - התשואה על האג"ח לשנתיים נפלה ב-0.25% ל-3.835%, התשואה על האג"ח לעשור איבדה היום ירדה ב-0.15% והגיעה לרמה של 3.425%. המשקיעים פוחדים, הם מבינים שמשהו לא טוב מתבשל והם בעצם אומרים לפד' - עם כל הכבוד למלחמה באינפלציה ולהעלאות הריבית, משהו כאן הולך להשבר בקרוב וכדאי מאוד שתורידו את הריבית בחזרה למטה, ומהר.
לפי ההסכם של הבנקים בנוגע להעברה ל-FRC, על סכום הכסף להשאר בבנק לפחות למשך 120 ימים, אך כפי שזה נראה כעת - ישנה אפשרות שהפגיעה בבנק חמורה יותר ממה שהיה נראה קודם לכן. קרן SPDR S&P REGIONAL BANKING ETF העוקבת אחר מניות הבנקים המקומיים בארה"ב איבדה היום 6% לאחר שאתמול התאוששה מעט מהנפילות האחרונות עם עליה של כ-3%.
- בנק ייעודי לסטארטאפים מגייס 225 מיליון דולר, ביניהם מפיטר ת'יל
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפד' פירסם אתמול כי הוא הגדיל את המאזן שלו ב-300 מיליארד דולר בשבוע האחרון, אשר בעצם מוחקים ירידה של כחצי שנה בכמות הנכסים במאזן (כחלק מההידוק הכמותי). מתוך אותו הסכום, כמחצית יועדה לשם חילוץ הבנקים המקומיים שנקלעו לבעיות בשבועיים האחרונים, בעיקר SVB וסיגנצ'ור בנק. על פי ג'יי פי מורגן, יכול להיות שהפד' יצטרך להגדיל את המאזן שלו בכ-2 טריליון דולר נוספים (כעת הוא עומד על כ-8.8 טריליון דולר) בכדי לטפל במשבר הנוכחי. כעת נראה שיכול להיות כי זה אכן המצב ושהסיפור רחוק מלהסתיים.
ביום רביעי הבא יודיע הפד' על החלטתו בנוגע להעלאת הריבית וכעת ההערכות מדברות על עלייה של 0.25%. לאור כל ההתפתחויות האחרונות, אשר ככל הנראה חדשות נוספות יצוצו גם בשבוע הבא, הסיכויים לכך שנראה בחודש יולי את הריבית עומדת שוב על הטווח של בין 4.5% ל-4.75%, כמו המצב הנוכחי, עומדים על 44%, משמע - הורדת ריבית לאחר ההעלאה בשבוע הבא (אם בכלל תהיה כזו). רק לפני פחות משבועיים השוק נתן סיכוי של 40% לכך שהריבית בחודש יולי תעמוד על בין 5.5% ל-5.75%.
הפד' אכן עומד בפני החלטות קשות לקראת החלטת הריבית הקרובה - האם לוותר על המלחמה באינפלציה ולא להסתכן בפגיעה בבנקים שעלולה להתפשט, או האם הוא ממשיך בהעלאות הריבית ומוכן להתמודד עם משבר שעלול אפילו להזכיר את 1929.
- 3.שוק חופשי 18/03/2023 09:39הגב לתגובה זו14 שנות סמים קשים עם ריבית 0% זו התוצאה .
- 2.קשקש 18/03/2023 08:15הגב לתגובה זוההלוואות הרבות שהבנקים חילקו בצמיחה של למעלה מעשור הגיעה זמן התשלום ונראה שציבור שלם לא יוכל לעמוד בהחזרים
- 1.לילי 18/03/2023 07:51הגב לתגובה זוכשל מובנה במערכת הבנקאית נובע מחובת הבנקים לעמוד לבד במצב של " ריצה אל הבנק " אף בנק לא מסוגל להחזיר את כל הפיקדונות מידית . פתרון של כשל זה היינו 1 . ע"י ביטוח כל הפיקדונות בכל סכום 2 .בקרה בזמן אמת שערך הנכסים גדול מהתחייבויות הבנק - כשם שהבנק עושה ללקוחות שלו .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
