מניית FRC המשיכה לצנוח למרות הזרקת נזילות של 30 מיליארד דולר - תשואות האג"ח המשיכו לרדת
למרות החילוץ של הפד' וה-FDIC נראה שהמשבר בסקטור הבנקים עוד לא מאחורינו. אתמול (חמישי) הודיעו 11 בנקים שונים על כך שיזרימו 30 מיליארד דולר ל- FIRST REPUBLIC BANK בכדי למנוע קריסה נוספת, בין אותם הבנקים נמנים BANK OF AMERICA , JP MORGAN , GOLDMAN SACHS ועוד (שהמניות שלהם קרסו גם הן עקב המצב). "הפעולה הזאת, של הבנקים הגדולים באמריקה, משקפת את האמון שלהם בבנק FRC ובנקים בכל הגדלים" אמרו הבנקים בהודעה משותפת.
יכול להיות שהבנקים טעו באמון שלהם, ושפכו 30 מיליארד דולר לפח?
מניית FRC נפלה היום ב-33%, אחרי שאתמול עלתה ב-10% על רקע ההבנה שיוזרמו אליה כספים. בסה"כ היא איבדה 80% בשבוע. במילים אחרות, המשקיעים עדיין חוששים, אפילו מבוהלים. הבהלה הזאת משליכה גם על אגרות החוב הממשלתיות.
תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב המשיכו לצנוח בשיעורים חדים - התשואה על האג"ח לשנתיים נפלה ב-0.25% ל-3.835%, התשואה על האג"ח לעשור איבדה היום ירדה ב-0.15% והגיעה לרמה של 3.425%. המשקיעים פוחדים, הם מבינים שמשהו לא טוב מתבשל והם בעצם אומרים לפד' - עם כל הכבוד למלחמה באינפלציה ולהעלאות הריבית, משהו כאן הולך להשבר בקרוב וכדאי מאוד שתורידו את הריבית בחזרה למטה, ומהר.
לפי ההסכם של הבנקים בנוגע להעברה ל-FRC, על סכום הכסף להשאר בבנק לפחות למשך 120 ימים, אך כפי שזה נראה כעת - ישנה אפשרות שהפגיעה בבנק חמורה יותר ממה שהיה נראה קודם לכן. קרן SPDR S&P REGIONAL BANKING ETF העוקבת אחר מניות הבנקים המקומיים בארה"ב איבדה היום 6% לאחר שאתמול התאוששה מעט מהנפילות האחרונות עם עליה של כ-3%.
- בנק ייעודי לסטארטאפים מגייס 225 מיליון דולר, ביניהם מפיטר ת'יל
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפד' פירסם אתמול כי הוא הגדיל את המאזן שלו ב-300 מיליארד דולר בשבוע האחרון, אשר בעצם מוחקים ירידה של כחצי שנה בכמות הנכסים במאזן (כחלק מההידוק הכמותי). מתוך אותו הסכום, כמחצית יועדה לשם חילוץ הבנקים המקומיים שנקלעו לבעיות בשבועיים האחרונים, בעיקר SVB וסיגנצ'ור בנק. על פי ג'יי פי מורגן, יכול להיות שהפד' יצטרך להגדיל את המאזן שלו בכ-2 טריליון דולר נוספים (כעת הוא עומד על כ-8.8 טריליון דולר) בכדי לטפל במשבר הנוכחי. כעת נראה שיכול להיות כי זה אכן המצב ושהסיפור רחוק מלהסתיים.
ביום רביעי הבא יודיע הפד' על החלטתו בנוגע להעלאת הריבית וכעת ההערכות מדברות על עלייה של 0.25%. לאור כל ההתפתחויות האחרונות, אשר ככל הנראה חדשות נוספות יצוצו גם בשבוע הבא, הסיכויים לכך שנראה בחודש יולי את הריבית עומדת שוב על הטווח של בין 4.5% ל-4.75%, כמו המצב הנוכחי, עומדים על 44%, משמע - הורדת ריבית לאחר ההעלאה בשבוע הבא (אם בכלל תהיה כזו). רק לפני פחות משבועיים השוק נתן סיכוי של 40% לכך שהריבית בחודש יולי תעמוד על בין 5.5% ל-5.75%.
הפד' אכן עומד בפני החלטות קשות לקראת החלטת הריבית הקרובה - האם לוותר על המלחמה באינפלציה ולא להסתכן בפגיעה בבנקים שעלולה להתפשט, או האם הוא ממשיך בהעלאות הריבית ומוכן להתמודד עם משבר שעלול אפילו להזכיר את 1929.
- 3.שוק חופשי 18/03/2023 09:39הגב לתגובה זו14 שנות סמים קשים עם ריבית 0% זו התוצאה .
- 2.קשקש 18/03/2023 08:15הגב לתגובה זוההלוואות הרבות שהבנקים חילקו בצמיחה של למעלה מעשור הגיעה זמן התשלום ונראה שציבור שלם לא יוכל לעמוד בהחזרים
- 1.לילי 18/03/2023 07:51הגב לתגובה זוכשל מובנה במערכת הבנקאית נובע מחובת הבנקים לעמוד לבד במצב של " ריצה אל הבנק " אף בנק לא מסוגל להחזיר את כל הפיקדונות מידית . פתרון של כשל זה היינו 1 . ע"י ביטוח כל הפיקדונות בכל סכום 2 .בקרה בזמן אמת שערך הנכסים גדול מהתחייבויות הבנק - כשם שהבנק עושה ללקוחות שלו .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
