אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

האינפלציה באירופה עמדה בציפיות, זה לא בהכרח טוב - שיא באינפלציית הליבה

הבנק המרכזי העלה אתמול את הריבית ולא בטוח שהוא יוכל לעצמו להוריד את הרגל מהגז בקרוב - מדד המחירים לצרכן ממשיך לרדת, אך מדד הליבה לא מפסיק לעלות; מניות הבנקים באירופה ממשיכות ליפול
מתן קובי | (2)

לפי נתוני מדד המחירים לצרכן, האינפלציה באירופה עומדת על 8.6% נכון ל-12 החודשים שקדמו לפברואר האחרון. בראייה חודשית המדד עלה ב-0.8%, שני הנתונים בהתאם לתחזיות. בראייה שנתית, שיא האינפלציה נרשם בחודשים נובמבר ודצמבר, אז הנתון עמד על 10.6% ואמנם המגמה חיובית, אך מבחינת מדד הליבה הסיפור דווקא שונה. מדד הליבה לחודש פברואר הציג עליה שנתית של 5.6% - שיא כל הזמנים באיחוד האירופי, לאחר שבחודש הקודם הנתון עמד על 5.3%.

מאז חודש יוני חלה מגמת ירידה במחירי הנפט, מגמה אשר מסבירה את ההרגעות במדד המחירים לצרכן והיא החלה להתגלם בו רק לפני לקראת סוף 2022. לעומת המדד הרגיל, מדד הליבה מנטרל את ההשפעה של מזון ואנרגיה, משמע האינפלציה בפעול, של מרבית השירותים והמוצרים, לא יורדת, אלא רק ממשיכה לעלות וזה הנתון שצריך לעניין את מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי של אירופה. 

אתמול העלה הבנק המרכזי של אירופה את הריבית ב-0.5%. מרבית האנליסטים ציפו לנתון הזה - כולם הבינו כי האינפלציה לא באמת נרגעת (ואכן הנתונים עמדו בתחזיות האנליסטים), אך עלה חשש שמא הפחד מקריסה של בנקים ביבשת יוביל לסרוס המשך ההעלאות של הבנק המרכזי. בסופו של דבר הבנק הראה לנו כי האינפלציה מהווה את הסיכון הגדול ביותר עבור היבשת, השאלה אם בקרוב המצב יכריח את הבנק לשנות את סדר העדיפויות שלו.

הבנקים הגדולים באירופה ממשיכים לצנוח היום -  DEUTSCHE BANK AG ,  CREDIT SUISSE GROUP ,  HSBC HOLDINGS PLC ו- UBS GROUP AG  כולם מאבדים כ-5% כשבראייה שבועית מדובר על ירידות של בין 6% ל-23%. כחצי שעה לפני ההכרזה על העלאת הריבית הודלפו פרטים משיחה של הבנק המרכזי, בה נאמר כי כמה בנקים באיחוד האירופי עשויים להיות פגיעים".

החשש הגדול מגיע בעיקר מהכיוון של קרדיט סוויס - המניה לא מפסיקה לצלול ומרווחי ה-CDS על הבנק (עלות האשראי נגד חדלות פרעון) הגיעו לשיאים בשבוע האחרון. לפני שלושה ימים דחתה הנהלת הבנק דחתה את פרסום הדוח השנתי בטענה ש"הפיקוח הפנימי של הבנק על הדיווח הכספי לא היה אפקטיבי". למחרת ההחלטה על הדחייה המניה המשיכה לצלול עקב כך שהמשקיע הגדול ביותר של הבנק מערב הסעודית הודיע כי לא ימשיך להזרים אליה כספים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כלכלן 17/03/2023 16:57
    הגב לתגובה זו
    הוא מוטה באופן מלאכותי כלפי מעלה והסיבה היא שיש מדיניות מוצהרת ומוסכמת בין הממשלות של העלאות ריבית מתוכננות. למה? כנראה בגלל שחוששים מההאטה חריפה באופק ולכן זקוקים לתחמושת הריבית, בישראל מהנדסי הייטק מהווים את קטר המשק הראשי, אך רבים עשויים להגיע לעצמאות כלכלית כאשר הריבית תרד וזה כשלעצמו אסון לתעשיה כולה ולמשק. העניין הוא שהוועדה ליציבות פיננסית היא חשאית ולכן לא מדברים על כך...
  • איציק 19/03/2023 04:18
    הגב לתגובה זו
    לא חושב שאתה צודק שהמדד מוטה כלפי מעלה, ההיפך, אבל נקודת המבט שלך מעניינת, ויכול להיות שיש בה משהו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.